Of het komt doordat bol.com nu onder de Albert Heijn-baas valt, weten we niet, maar in Rotterdam en Den Haag test de keten sinds vorige week een nieuw winkelconcept dat online en offline veel meer met elkaar verweeft.
Offline zelfde service als online
In het nieuwe concept wordt onder andere de winkelbalie een stuk belangrijker dan nu het geval is. “Het is bijvoorbeeld mogelijk om je boodschappenkratten, waar statiegeld op zit, in te leveren. Ook kun je online bestelde producten retourneren en koopzegels aanschaffen”, zegt AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh tegen Distrifood. Het idee is om klanten ook offline de service te bieden die ze online kunnen krijgen.
Daarnaast zullen klanten in de winkel er door het winkelpersoneel op worden gewezen dat ze de producten ook online kunnen kopen. “Bij dat laatste kun je denken aan communicatie bij het schap waar zware of grote producten staan”, zegt Aspeslagh. Albert Heijn wil met het nieuwe concept zowel online als offline eenzelfde beeld tonen aan de klant. “Het belangrijkste doel van de pilot is dat we voor klanten een Albert Heijn willen zijn, of je nou in de winkel of op ah.nl je boodschappen doet”, aldus de woordvoerder.
Eigenaar Ahold probeert al langer online en offline met elkaar te verzoenen. Enkele dagen geleden kwam nog het nieuws naar buiten dat internetdochter bol.com voortaan tot de verantwoordelijkheden van Wouter Kolk behoort, de Nederlandse baas van Albert Heijn en Delhaize.