RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Barilla zwicht voor protest holebi's

icon
Food5 november, 2013

Boycot na ongepaste uitspraken

“Onze familie is een traditionele familie. Je kunt niet iedereen plezieren. Ik wil nooit reclames met een homokoppel. Niet omdat ik geen respect heb voor homo’s: zij hebben het recht om te doen wat ze willen zolang ze anderen maar niet storen. Maar ik ga niet akkoord met hen, en wij willen traditionele families aanspreken. Daarbij zijn vrouwen cruciaal.” Met die uitspraak stak Guido Barilla, de 55-jarige topman van Barilla, eigenhandig het vuur aan de lont.

 

De vlam werd al gauw een wereldwijd uitslaande brand, toen diverse belangenorganisaties opriepen om Barilla en de andere merken van het voedingsconcern te boycotten. Via de sociale media gaat zoiets snel, zeker in de Verenigde Staten, de op één na grootste afzetmarkt van het Italiaanse voedingsconcern.

 

Na excuses nu ook concrete stappen

De heisa werd zo groot dat de achterkleinzoon van de stichter al gauw zijn excuses aanbood: “Ik verontschuldig mij indien mijn uitspraken misverstanden hebben opgeroepen. Ik wilde enkel de centrale rol van vrouwen in onze advertenties benadrukken.”

 

Nu heeft het bedrijf laten weten dat Barilla volop de kaart van de diversiteit trekt, niet alleen in zijn reclame maar ook in zijn bedrijfsvoering en zijn personeelsbeleid. Zo zullen in de spots van Barilla voortaan niet alleen maar traditionele gezinnen te zien zijn, maar krijgen ook onder meer de gehandicapte voormalige Formule1-piloot en Paralympisch handbiker Alex Zanardi en de Amerikaanse homorechtenactivist David Mixner een prominente rol.

 

Het bedrijf richt ook een dienst Diversiteit & Integratie op en er komt een ‘global diversity officer’, die Barilla op het juiste spoor moet zetten en houden. Om te bewijzen dat het de firma uit Parma menens is, wil Barilla ook gescreend worden volgens de principes van de Corporate Equality Index, een initiatief van Human Rights Campaign dat best practices inzake diversiteit op het werk rapporteert.

 

Gesprekken met holebi’s

Al die stappen komen er nadat Guido Barilla de voorbije weken diverse contacten en gesprekken had met holebi’s en hun belangenverenigingen in Italië en de Verenigde Staten. “Die vergaderingen hebben ons geholpen om onze ogen en oren te openen voor wat er zich afspeelt in de wereld buiten Parma en Italië”, aldus woordvoerder Luca Virginio.

 

Volgens sommige bronnen zou de boycot Barilla 10% van zijn omzet hebben gekost, maar de firma bevestigt noch ontkent dat cijfer. Wel is het zo dat de pastamaker in het door recessie getroffen Italië flink achteruitboert (vorig jaar viel de nettowinst meer dan 21% terug tot 60 miljoen euro) en voor zijn herstel vooral afhankelijk is van de groei in de Verenigde Staten. Barilla kon de hele heisa daar dan ook missen als kiespijn.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 juli, 2025
    “Retailers zien verborgen kosten van voedselverspilling over het hoofd”

    Voedselverlies kost supermarkten wereldwijd elk jaar 90 miljard euro. Een halvering van die kosten zou de krappe winstmarges van foodretailers met meer dan 20% kunnen doen stijgen, stelt een nieuw rapport.

  • icon
    Food18 juli, 2025
    Ook E.Leclerc kijkt naar Franse Colruyt-supermarkten

    Na het bod van Intermarché op 81 Franse Colruyt-supermarkten heeft ook marktleider E.Leclerc een concreet bod gedaan op twaalf supermarkten. Het lot van de overblijvende twaalf winkels is onzeker.

  • icon
    Food18 juli, 2025
    Vooral zelfstandige supermarkten zullen gebruik maken van versoepeling openingsuren

    Het verdwijnen van de verplichte sluitingsdag en de verruiming van de openingsuren in België zal vooral een impact hebben op de zelfstandige supermarkten. Aldi, Lidl en Colruyt kijken de kat uit de boom.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN