Belgen eten minder vlees maar meer kip | RetailDetail

Belgen eten minder vlees maar meer kip

Belgen eten minder vlees maar meer kip
Foto: Shutterstock

Belgen eten de laatste jaren steeds minder vlees, maar eten wel meer kip. De verkoop van kip ging vorig jaar met 4 procent omhoog, terwijl andere vleessoorten en zelfs eieren minder werden gekocht. Dat berekende GfK Belgium voor VLAM. 

 

7 kilo minder vlees per persoon

De Belgische consumenten kochten vorig jaar 2 procent minder vlees om thuis klaar te maken dan een jaar eerder: ze verbruikten 28 kilogram vlees – waaronder ook gevogelte – per persoon. Dat is zo’n 7 kilo per jaar minder dan tien jaar geleden. Mensen kopen vooral minder vaak vlees, ziet GfK, die voor VLAM 5.000 Belgische gezinnen volgt.


Vorig jaar werd 4 procent meer kip en kippenvlees gekocht. Een derde van alle aankopen in de categorie vlees, vis of vleesvervangers is daarmee vandaag al gevogelte, terwijl tien jaar geleden nog maar een kwart was. Vooral rood vlees wordt beduidend minder gegeten, want hoewel Belgen dus wel meer kip eten, kan het de daling in de categorie niet compenseren. 

 

Steeds meer kip bij Aldi en Lidl 

Net zoals voor de andere boodschappen, gaan mensen het vaakst langs bij de supermarkt: de slager of poelier blijft aan marktaandeel inboeten en is, volgens GfK en VLAM, “op lange termijn de grootste verliezer”. Toch vertaalt zich dat niet meer opbrengst voor de supermarkten, want consumenten gaven door de lagere prijzen gemiddeld 79 euro per persoon uit, evenveel als vorig jaar.


De traditionele supermarkten voelen bovendien de hete adem van Aldi en Lidl in de nek: 32 procent van de kipverkoop is nu voor de harddiscounters, 36 procent voor de klassieke supermarkten. Voor eieren springen mensen ook steeds meer bij de buurtsupermarkt binnen: alleen daar steeg de eierverkoop vorig jaar.


Belg eet 71 eieren per jaar

Ongeveer 96 procent van de mensen koopt weleens kip, gemiddeld zelfs 23 keer per jaar. Kalkoen verliest daarentegen aan populariteit. In 2017 kocht de Belg dan weer gemiddeld 15 keer per jaar eieren, goed voor iets meer dan 71 eieren en een bedrag van 13,10 euro. Dat zijn 2 eieren of 3 procent minder dan in 2016 en ruim 4 eieren minder dan in het topjaar 2013.


De Fipronil-crisis in juli vorig jaar is een van de boosdoeners voor de mindere eierverkoop, maar ook daarvoor leek het al een minder jaar te worden. Wel verschuift de focus naar duurdere bio- en scharreleieren (2 op 3 verkochte eieren), waardoor de bestedingen uiteindelijk toch 3 procent hoger uitkwamen. “Op lange termijn is de eiermarkt een groeiende markt”, menen Gfk en VLAM. 

 

Konijn alleen in grootmoeders keuken

Konijn heeft op zijn beurt een imagoprobleem: jonge mensen kopen quasi geen konijnenvlees meer. Een op de drie 65-plussers maakt al eens konijn klaar, terwijl van de consumenten onder de dertig jaar maar twee op honderd de vleessoort kopen. 


Gemiddeld koopt de Belg nu iets meer dan tweemaal per jaar konijnenvlees, al wordt dat cijfer hoog gehouden door een beperkte groep ‘fans’ die regelmatig konijn op het menu zetten. Jammer, vindt het VLAM, dat konijnenvlees graag weer op de kaart wil krijgen: het vlees is mager, bevat meer Omega 3-vetzuren en is lokaal, stipt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing aan.


Mensen kiezen overigens graag voor gemak – verwerkt en versneden vlees, eerder dan volledige kippen of konijnen – maar kopen wel steeds meer vers: zowel voor kip als konijn daalt het aandeel diepvries. Driekwart van alle maaltijden (met vlees, vis of vleesvervangers) worden ook nog thuis gegeten.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.