Nederlanders die in België boodschappen doen, besparen liefst 12% ten opzichte van de binnenlandse supermarktprijzen. Volgens de Consumentenbond is winkelen in het buitenland flink goedkoper dan in Nederland, met Frankrijk als koploper.
Frankrijk biedt de grootste besparing
Nederlandse consumenten die hun boodschappen over de grens doen, zouden tot 20% kunnen besparen: dat blijkt althans uit een prijspeiling van de Nederlandse Consumentenbond bij dertig supermarktketens in België, Duitsland en Frankrijk. “Vooral A-merken zijn elders flink goedkoper”, aldus de consumentenorganisatie.
De Consumentenbond berekende dat boodschappen in Frankrijk gemiddeld zelfs 20% goedkoper zijn dan in Nederland. Bij A-merken loopt dat verschil nog op tot 28%. De goedkoopste supermarkt zou volgens de studie E.Leclerc zijn, Monoprix geldt er als de duurste keten.
België scoort met budgetmerken
In België zou het algemene prijspeil 12% onder dat van Nederland liggen, en zouden vooral basisboodschappen van budgetmerken voordeliger zijn. Zo betaalt de Belgische consument gemiddeld 1,26 euro voor een kilo witte rijst, terwijl die in Nederland 1,46 euro kost. Voor 500 gram spaghetti ligt het verschil op 0,59 euro in België tegen 0,94 euro in Nederland. Volgens de peiling is Colruyt de goedkoopste Belgische supermarkt, terwijl Carrefour Market de hoogste prijzen hanteert.
Ook Duitsland blijkt gunstig voor kopers van A-merken: die zijn daar gemiddeld 25% goedkoper dan in Nederland. Supermarktketens als Globus, Kaufland, Netto en Penny scoren het beste qua prijs.
Toch soms voordeel in Nederland
Toch zijn niet alle producten elders goedkoper, erkent de Consumentenbond: Nederland heeft de laagste prijzen voor bepaalde budgetproducten, zoals voor ketchup, mayonaise en pindakaas. A-merkkoffie (zoals Nescafé en Senseo) en chocolade (Milka, Ritter Sport) zijn in Nederland goedkoper dan in Duitsland.
Hoewel buitenlandse supermarkten structureel lagere prijzen hanteren, blijkt het voordeel voor Nederlandse koopjesjagers minder groot. Nederland is namelijk koploper in kortingsacties, met aanbiedingen zoals 1+1 gratis en tweede halve prijs. “Die bulkaanbiedingen zorgen ervoor dat consumenten vaak meer kopen dan ze nodig hebben”, stelt de Consumentenbond. “Dat leidt tot overconsumptie en verspilling.” De organisatie pleit daarom voor vaste lage prijzen als alternatief.