RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

icon
Food10 juni, 2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

 

Minder zout en suiker

Aan wel 400 huismerkproducenten presenteerde Carrefour op 9 juni de jaarresultaten op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid. Dat was ook een gelegenheid om de ontwikkelingsdoelstellingen toe te lichten die de retailer zichzelf op korte en minder korte termijn oplegt 

Carrefour verlaagde het zoutgehalte in 62 producten. Zo wordt er 7,2 ton per jaar minder gebruikt. Extra inspanningen werden geleverd om het aantal additieven te verlagen. In 2016 gaat het suikergehalte in de Carrefourproducten omlaag. 

Meer dan ooit geeft Carrefour de voorkeur aan de ontwikkeling van producten met een MSC-, ASC-, FSC- of ecolabel. Dit jaar voegt de retailer meer dan 100 nieuwe Carrefour BIO-voedingswaren toe aan het bestaande gamma van meer dan 1600 BIO-producten. 

 

Verpakking beperken

In 2015 deden de fairtradeproducten het ontzettend goed. Tegelijk houdt de groep alle aankopen die buiten Europa plaatsvinden extra nauwgezet in de gaten. Zo vinden duizenden audits plaats op het terrein in het kader van een gerichte samenwerking met de bevoegde internationale organisaties. 

Voor elk Belgisch product bestudeert Carrefour België systematisch de mogelijkheden om de verpakkingen te beperken, op basis van drie prioriteiten: voedselveiligheid, functionaliteit en duurzaamheid (CO2-uitstoot en waterverbruik). 

Zo heeft Carrefour België de verpakking van 80 van zijn producten herwerkt. Een voorbeeld van dit denkwerk is de CO2-neutrale verpakking van Carrefour koffie: er zit meer product in en de productprijs is gedaald. Dit jaar krijgen Carrefourproducten zoals gerookte zalm en grijze garnalen een nieuwe verpakking. Als antwoord op het toekomstig verbod op plastic zakjes in Wallonië en Brussel wordt voor alle winkels van Carrefour in België gewerkt aan een project voor stoffen zakken om los verkochte groenten en fruit in te verpakken. 

 

40% minder CO2

Carrefour België engageert zich om tegen 2025 40 % minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 2010. De retailer belooft 30 % minder CO2-uitstoot voor de koelinstallaties in kg CO2/m², 30 % minder energieverbruik in de winkels in kWh/m² en een vullingsgraad van 75 % voor de vrachtwagens voor leveringen.

De Hypermarkt Carrefour in Koksijde, die op 27 mei 2016 de deuren opende, is een mooi voorbeeld van deze aanpak. Het nieuwe gebouw verbruikt 45 % minder energie en stoot 85 % minder CO2 uit dan het vorige. Voor de verwarming, de airconditioning en de warmwaterproductie wordt energieterugwinning toegepast. De watertoevoer van de sanitaire voorzieningen gebeurt met regenwater. De winkel is uitgerust met ledverlichting en het energieverbruik wordt permanent online opgevolgd.

 

Lokale verankering

Met de campagne “Word Belgetariër” ondersteunt Carrefour producten die afkomstig zijn van de Belgische landbouw. Dit jaar komt de Belgetarische stoemp, de winnaar van de wedstrijd van begin dit jaar, op de markt. 

Lokale producten zijn een succesverhaal bij Carrefour: het gaat al om ruim 10.000 lokale producten van 711 lokale producenten. In 2016 introduceert Carrefour lokale producten in de Carrefour Express winkels. Ook komen dit jaar drie nieuwe Kwaliteitsketens Carrefour (KKC) op de markt: een appelsap, een appel-perensap en een Belgische KKC-kersenvariëteit.

 

Verspilling tegengaan

Carrefour is partner van “de Schenkingsbeurs”, een platform voor het beheer van voedselschenkingen. De retailer bevoorraadt vijf sociale kruideniers en organiseert jaarlijks een voedselinzameling bij zijn klanten. Via het initiatief “Solidariteitsklik” stelde Carrefour in 2015 200.000 euro ter beschikking voor structurele hulp aan ngo’s. In 2016 schenkt Carrefour 300.000 euro. Er komt ook een nieuwe voedselinzameling in de winkels.

Tot slot lanceert Carrefour een wedstrijd die leveranciers wil stimuleren om de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan. Producenten kunnen een bestaand of nieuw initiatief voorleggen dat de voedselverspilling binnen de onderneming beperkt. Het kan gaan om een productieproces, een bewustmakingsactie voor het personeel, een nieuw materiaal… Met de hulp van een jury van experten zal Carrefour België een aantal projecten selecteren en één initiatief aanduiden dat België tijdens deze internationale wedstrijd mag vertegenwoordigen.  

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier

    Jumbo zet zijn contract met vaste broodleverancier Bake Five stop om de inkoopkosten te verlagen. Een ongeziene zet, want de bakkerijgroep bakt al twee decennia voor Jumbo en is zo ook sterk van de supermarktgroep afhankelijk.

  • icon
    Food24 juni, 2025
    Colruyt Frankrijk: nog 950 banen in gevaar

    Ondanks de overname van 81 Franse Colruyt-supermarkten door Les Mousquetaires, dreigt nog het verlies van 950 banen. Voor 24 winkels, de distributiecentra en het hoofdkantoor zijn immers nog geen oplossing gevonden.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Minder vlees, zelfde smaak: Lidl vermengt rundgehakt met plantaardige eiwitten

    Ook Lidl lanceert "hybride" vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN