Carrefour koopt Franse activiteiten Dia terug

Carrefour koopt Franse activiteiten Dia terug

Carrefour gaat de meer dan 800 Franse winkels van de Spaanse discounter Dia kopen. De deal zou 600 miljoen euro waard zijn, maar Carrefour en Dia moeten wel eerst nog wachten op goedkeuring door de Franse autoriteiten vooraleer de overname definitief afgerond kan worden.

Tot 2011 al eigenaar

De aankoop van de winkels van Dia is een opmerkelijke zaak, want tot 2011 was Dia al een onderdeel van Carrefour. Toen Dia naar de Spaanse beurs trok, besloot Carrefour om de keten helemaal van de hand te doen.

 

Dia is een discountketen en die hebben het de laatste jaren moeilijk in Frankrijk, waar grote supermarktketens zoals Carrefour de prijsconcurrentie stevig aangaan. In 2009 was het marktaandeel van de discounters nog 14,9 procent, maar in 2013 was dat al teruggezakt naar 12,2 procent. Het marktaandeel van Dia in 2013 kwam uit op 1,6 procent.

 

"Groei van netwerk"

In thuismarkt Spanje presteert Dia nog goed, maar in Frankrijk maakte het vorig jaar een verlies van 18 miljoen euro. Vakbonden vrezen dan ook voor de sluiting van ongeveer 200 winkels, wat 1.500 banen zou kosten. De deal rond de verkoop aan Carrefour zou desalniettemin inhouden dat er geen rechtstreeks banenverlies mag zijn.

 

"Deze transactie zal bijdragen tot de groei van het multiformatnetwerk van Carrefour op zijn thuismarkt en het laat Carrefour toe zijn klanten diensten aan te bieden die passen bij de evolutie van hun consumptiegewoontes", zegt het bedrijf in een bericht over de aankoop. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top