Carrefour koopt Franse activiteiten Dia terug

Carrefour koopt Franse activiteiten Dia terug

Carrefour gaat de meer dan 800 Franse winkels van de Spaanse discounter Dia kopen. De deal zou 600 miljoen euro waard zijn, maar Carrefour en Dia moeten wel eerst nog wachten op goedkeuring door de Franse autoriteiten vooraleer de overname definitief afgerond kan worden.

Tot 2011 al eigenaar

De aankoop van de winkels van Dia is een opmerkelijke zaak, want tot 2011 was Dia al een onderdeel van Carrefour. Toen Dia naar de Spaanse beurs trok, besloot Carrefour om de keten helemaal van de hand te doen.

 

Dia is een discountketen en die hebben het de laatste jaren moeilijk in Frankrijk, waar grote supermarktketens zoals Carrefour de prijsconcurrentie stevig aangaan. In 2009 was het marktaandeel van de discounters nog 14,9 procent, maar in 2013 was dat al teruggezakt naar 12,2 procent. Het marktaandeel van Dia in 2013 kwam uit op 1,6 procent.

 

"Groei van netwerk"

In thuismarkt Spanje presteert Dia nog goed, maar in Frankrijk maakte het vorig jaar een verlies van 18 miljoen euro. Vakbonden vrezen dan ook voor de sluiting van ongeveer 200 winkels, wat 1.500 banen zou kosten. De deal rond de verkoop aan Carrefour zou desalniettemin inhouden dat er geen rechtstreeks banenverlies mag zijn.

 

"Deze transactie zal bijdragen tot de groei van het multiformatnetwerk van Carrefour op zijn thuismarkt en het laat Carrefour toe zijn klanten diensten aan te bieden die passen bij de evolutie van hun consumptiegewoontes", zegt het bedrijf in een bericht over de aankoop. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top