Carrefour koopt Franse activiteiten Dia terug | RetailDetail

Carrefour koopt Franse activiteiten Dia terug

Carrefour koopt Franse activiteiten Dia terug

Carrefour gaat de meer dan 800 Franse winkels van de Spaanse discounter Dia kopen. De deal zou 600 miljoen euro waard zijn, maar Carrefour en Dia moeten wel eerst nog wachten op goedkeuring door de Franse autoriteiten vooraleer de overname definitief afgerond kan worden.

Tot 2011 al eigenaar

De aankoop van de winkels van Dia is een opmerkelijke zaak, want tot 2011 was Dia al een onderdeel van Carrefour. Toen Dia naar de Spaanse beurs trok, besloot Carrefour om de keten helemaal van de hand te doen.

 

Dia is een discountketen en die hebben het de laatste jaren moeilijk in Frankrijk, waar grote supermarktketens zoals Carrefour de prijsconcurrentie stevig aangaan. In 2009 was het marktaandeel van de discounters nog 14,9 procent, maar in 2013 was dat al teruggezakt naar 12,2 procent. Het marktaandeel van Dia in 2013 kwam uit op 1,6 procent.

 

"Groei van netwerk"

In thuismarkt Spanje presteert Dia nog goed, maar in Frankrijk maakte het vorig jaar een verlies van 18 miljoen euro. Vakbonden vrezen dan ook voor de sluiting van ongeveer 200 winkels, wat 1.500 banen zou kosten. De deal rond de verkoop aan Carrefour zou desalniettemin inhouden dat er geen rechtstreeks banenverlies mag zijn.

 

"Deze transactie zal bijdragen tot de groei van het multiformatnetwerk van Carrefour op zijn thuismarkt en het laat Carrefour toe zijn klanten diensten aan te bieden die passen bij de evolutie van hun consumptiegewoontes", zegt het bedrijf in een bericht over de aankoop. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.