RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CasinoLeader Price
  • Onderwerpen winkelconcept
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Casino brengt de ‘hard’ in harddiscount terug met LP

icon
Food15 december, 2022

Geen kassa’s, glijdende prijzen, geen folders en maar 2000 productreferenties. De Franse discountformule Leader Price maakt een comeback als LP, met een radicaal vernieuwd concept.

Folders noch A-merken

Leader Price komt terug in een nieuwe gedaante: merkeigenaar Casino test in het Franse Normanville de conceptwinkel LP, in één van de weinige overblijvende Leader Price-supermarkten. In 2020 verkocht Casino 545 winkels van de discountformule en drie magazijnen aan concurrent Aldi. De groep hield zo nog maar enkele vestigingen en de merkrechten over.

Nu de hoge inflatie Fransen massaal in de armen van de discounters jaagt, ontwikkelt Casino toch weer een netwerk van discountwinkels. “Er is een plaats te veroveren in de hard-discount in Frankrijk”, zegt projectmanager Thibault Zitoun aan Mieux Vivre, met een knipoog naar de dreigende komst van Russische harddiscounter Mere. Die komst ging op de valreep niet door, maar legde wel de kansen bloot.

“Het idee begon met een observatie: budgetsupermarkten in Frankrijk zijn langzaam geëvolueerd naar ‘soft discount’-winkels. De ambitie van Leader Price is om terug te keren naar de basis: een eenvoudig, universeel, transparant, efficiënt en verantwoord discountconcept voor zowel de producent als de consument en de retailer”, legt retaildesignbureau Minale uit, dat de look en feel van het nieuwe enseigne heeft ontworpen.

Glijdende prijzen

De LP-supermarkt in het Normandische Normanville is 650 m² groot en gaat prat op onklopbare prijzen, nog lager dan die van de concurrentie of minstens gelijk. Om dat te kunnen realiseren, moest op zoveel mogelijk kosten worden bespaard. Zo zijn er geen folders, een beperkte koopjeshoek, amper nationale merken (op Coca-Cola en de Ferrero-merken na) en een assortiment van slechts 2000 artikelen. Door het beperkte assortiment is niet alleen minder stockruimte nodig, er zijn ook minder out-of-stocks die leiden tot omzetverlies en minder rekken aan te vullen.

Vernieuwend zijn bovendien de glijdende prijzen. Klanten kunnen producten los, in dozen of zelfs in een hele pallet kopen – de prijzen dalen naargelang het volume. Zo kost een kilo suikerklontjes 83 cent, voor een doos met zes kilo betaal je 79 eurocent per kilo en voor een pallet van 660  kilo is de kiloprijs 75 cent. Zo kunnen ook verenigingen en restauranthouders er terecht. Het systeem werkt, want tien maanden na de opening van de prototypewinkel komt 10% van de omzet er van de verkoop per doos, bericht Le Monde. Alle producten worden trouwens toch al op paletten uitgestald, net zoals bij Mere.

Anders dan gewoonlijk, begint het klantentraject bij LP met de promotiezone, gaat het verder met grote artikelen en eindigt de shopper bij de verse producten. Traditionele kassa’s zijn er evenmin: klanten scannen hun aankopen al shoppend met een scanner of hun smartphone, laten ze bij check-out in hun – groter dan normale – winkelkarren en hoeven pas over te laden in hun auto.

LP van “Le Pouvoir”

Bijzonder zijn ook de affiches die aan klanten uitleggen hoe supermarktprijzen worden berekend. LP staat zo ook een beetje voor “Le Pouvoir”: het concept “moet de macht teruggeven aan de consument”, aldus de ontwerpers van Minale. Het concept richt zich ook niet enkel tot mensen die moeten bezuinigen. LP onderscheidt drie types klanten: consumenten die “tot zuinigheid worden gedwongen”, klanten die “tot zuinigheid worden aangezet” (die overconsumptie willen tegengaan door beter te kopen) en klanten die “loskomen van het consumentisme” (op zoek naar een eenvoudiger levensstijl).

Al is nog lang niet zeker dat alle elementen van de testwinkel het halen. Het concept wordt maandelijks geëvalueerd met een consumentenpanel en uiteindelijk is het aan franchisenemers om al dan niet met het LP-concept aan de slag te gaan. Dat doen ze, want er zouden al zeker een twaalftal vestigingen komen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Geen kassa’s, glijdende prijzen, geen promoties en maar 2.000 productreferenties. De Franse discountformule Leader Price maakt een comeback als LP, met een radicaal vernieuwd concept.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 september, 2023
    Ahold Delhaize bundelt krachten met Rewe en E.Leclerc

    Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.

  • icon
    Food29 september, 2023
    [Filet Pur] Twee keer niks

    Opgepast: nu wordt het Gele Gevaar pas écht gevaarlijk! In Halle zetten ze zich al schrap, in Kobbegem geldt terreuralarm. En is er in Fleurus écht een nieuw Makro-scenario in de maak? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food29 september, 2023
    Louis Delhaize vraagt toegevingen personeel om Cora te redden

    De directie van de groep Louis Delhaize wil hypermarktketen Cora weer op de rails krijgen en vraagt daarvoor inspanningen van het personeel. De vakbonden vrezen dat dit slechts een manoeuvre om de hypermarktketen te kunnen verkopen.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN