Coca-Cola opent aanval op SodaStream

Coca-Cola opent aanval op SodaStream

Coca-Cola heeft een deal gesloten met Green Mountain Coffee Roasters Bedoeling om een tapsysteem te ontwikkelen dat thuis bruisende frisdranken schenkt. Analisten zien er een rechtstreekse aanval in op SodaStream, maar dan met 'the real stuff' uit Atlanta.

Eerste thuistap nog eind dit jaar?

Green Mountain Coffee Roasters is in de Verenigde Staten één van de grootste verdelers van drankapparaten voor thuisgebruik: De 'koffiebrander' haalt liefst 90% van zijn omzet uit dergelijke toestellen van het merk Keurig, die (net als het Nespresso-systeem) werken met 'cups' en hoofdzakelijk koffie, thee en warme chocodrank serveren. Intussen heeft de groep ook een deal gemaakt met Campbell Soup.

 

Gekoelde bruisende dranken waren er tot nog toe echter niet bij, en daar moet de deal met de Coca-Cola Company nu verandering in brengen. De frisdrankenreus uit Atlanta, die een miljard euro betaalt voor een belang van 10% in Green Mountain, wil dit najaar nog de eerste 'Keurig Cold' gelanceerd zien. Green Mountain spreekt daarover eerder van 'boekjaar 2015' (dat eind september 2014 start).

 

Concurrentie met SodaStream

Analisten omschrijven het opmerkelijke initiatief als een belangrijke ommekeer in de strategie van Coca-Cola en mogelijk zelfs een 'game-changer' in de sector. De sector van de frisdranken kalft jaar na jaar af en met zo'n thuistap hoopt Coca-Cola het verbruik een boost te geven.

 

Meteen opent de Coca-Cola Company ook frontaal de aanval op SodaStream, met 7 miljoen verkochte toestellen wereldwijd de marktleider in de niche van frisdrankmachines voor thuis. Een bittere pil voor SodaStream, dat vorige week nog in het nieuws kwam toen televisiezender Fox SodaStreams reclamespot met Scarlett Johansson voor de Superbowl weigerde uit te zenden, omdat de actrice de spot eindigt met de ironische woorden: "Sorry, Coke en Pepsi". 

 

Pittig detail: vorige zomer nog ging het gerucht dat PepsiCo zijn oog had laten vallen op SodaStream, maar dat nieuws werd toen snel ontkend. Misschien brengt de deal tussen Coca-Cola en Green Mountain alsnog een en ander in beweging...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top