Coca-Cola opent aanval op SodaStream | RetailDetail

Coca-Cola opent aanval op SodaStream

Coca-Cola opent aanval op SodaStream

Coca-Cola heeft een deal gesloten met Green Mountain Coffee Roasters Bedoeling om een tapsysteem te ontwikkelen dat thuis bruisende frisdranken schenkt. Analisten zien er een rechtstreekse aanval in op SodaStream, maar dan met 'the real stuff' uit Atlanta.

Eerste thuistap nog eind dit jaar?

Green Mountain Coffee Roasters is in de Verenigde Staten één van de grootste verdelers van drankapparaten voor thuisgebruik: De 'koffiebrander' haalt liefst 90% van zijn omzet uit dergelijke toestellen van het merk Keurig, die (net als het Nespresso-systeem) werken met 'cups' en hoofdzakelijk koffie, thee en warme chocodrank serveren. Intussen heeft de groep ook een deal gemaakt met Campbell Soup.

 

Gekoelde bruisende dranken waren er tot nog toe echter niet bij, en daar moet de deal met de Coca-Cola Company nu verandering in brengen. De frisdrankenreus uit Atlanta, die een miljard euro betaalt voor een belang van 10% in Green Mountain, wil dit najaar nog de eerste 'Keurig Cold' gelanceerd zien. Green Mountain spreekt daarover eerder van 'boekjaar 2015' (dat eind september 2014 start).

 

Concurrentie met SodaStream

Analisten omschrijven het opmerkelijke initiatief als een belangrijke ommekeer in de strategie van Coca-Cola en mogelijk zelfs een 'game-changer' in de sector. De sector van de frisdranken kalft jaar na jaar af en met zo'n thuistap hoopt Coca-Cola het verbruik een boost te geven.

 

Meteen opent de Coca-Cola Company ook frontaal de aanval op SodaStream, met 7 miljoen verkochte toestellen wereldwijd de marktleider in de niche van frisdrankmachines voor thuis. Een bittere pil voor SodaStream, dat vorige week nog in het nieuws kwam toen televisiezender Fox SodaStreams reclamespot met Scarlett Johansson voor de Superbowl weigerde uit te zenden, omdat de actrice de spot eindigt met de ironische woorden: "Sorry, Coke en Pepsi". 

 

Pittig detail: vorige zomer nog ging het gerucht dat PepsiCo zijn oog had laten vallen op SodaStream, maar dat nieuws werd toen snel ontkend. Misschien brengt de deal tussen Coca-Cola en Green Mountain alsnog een en ander in beweging...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.