Coca-Cola opent aanval op SodaStream | RetailDetail

Coca-Cola opent aanval op SodaStream

Coca-Cola opent aanval op SodaStream

Coca-Cola heeft een deal gesloten met Green Mountain Coffee Roasters Bedoeling om een tapsysteem te ontwikkelen dat thuis bruisende frisdranken schenkt. Analisten zien er een rechtstreekse aanval in op SodaStream, maar dan met 'the real stuff' uit Atlanta.

Eerste thuistap nog eind dit jaar?

Green Mountain Coffee Roasters is in de Verenigde Staten één van de grootste verdelers van drankapparaten voor thuisgebruik: De 'koffiebrander' haalt liefst 90% van zijn omzet uit dergelijke toestellen van het merk Keurig, die (net als het Nespresso-systeem) werken met 'cups' en hoofdzakelijk koffie, thee en warme chocodrank serveren. Intussen heeft de groep ook een deal gemaakt met Campbell Soup.

 

Gekoelde bruisende dranken waren er tot nog toe echter niet bij, en daar moet de deal met de Coca-Cola Company nu verandering in brengen. De frisdrankenreus uit Atlanta, die een miljard euro betaalt voor een belang van 10% in Green Mountain, wil dit najaar nog de eerste 'Keurig Cold' gelanceerd zien. Green Mountain spreekt daarover eerder van 'boekjaar 2015' (dat eind september 2014 start).

 

Concurrentie met SodaStream

Analisten omschrijven het opmerkelijke initiatief als een belangrijke ommekeer in de strategie van Coca-Cola en mogelijk zelfs een 'game-changer' in de sector. De sector van de frisdranken kalft jaar na jaar af en met zo'n thuistap hoopt Coca-Cola het verbruik een boost te geven.

 

Meteen opent de Coca-Cola Company ook frontaal de aanval op SodaStream, met 7 miljoen verkochte toestellen wereldwijd de marktleider in de niche van frisdrankmachines voor thuis. Een bittere pil voor SodaStream, dat vorige week nog in het nieuws kwam toen televisiezender Fox SodaStreams reclamespot met Scarlett Johansson voor de Superbowl weigerde uit te zenden, omdat de actrice de spot eindigt met de ironische woorden: "Sorry, Coke en Pepsi". 

 

Pittig detail: vorige zomer nog ging het gerucht dat PepsiCo zijn oog had laten vallen op SodaStream, maar dat nieuws werd toen snel ontkend. Misschien brengt de deal tussen Coca-Cola en Green Mountain alsnog een en ander in beweging...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.