Coca-Cola opent aanval op SodaStream | RetailDetail

Coca-Cola opent aanval op SodaStream

Coca-Cola opent aanval op SodaStream

Coca-Cola heeft een deal gesloten met Green Mountain Coffee Roasters Bedoeling om een tapsysteem te ontwikkelen dat thuis bruisende frisdranken schenkt. Analisten zien er een rechtstreekse aanval in op SodaStream, maar dan met 'the real stuff' uit Atlanta.

Eerste thuistap nog eind dit jaar?

Green Mountain Coffee Roasters is in de Verenigde Staten één van de grootste verdelers van drankapparaten voor thuisgebruik: De 'koffiebrander' haalt liefst 90% van zijn omzet uit dergelijke toestellen van het merk Keurig, die (net als het Nespresso-systeem) werken met 'cups' en hoofdzakelijk koffie, thee en warme chocodrank serveren. Intussen heeft de groep ook een deal gemaakt met Campbell Soup.

 

Gekoelde bruisende dranken waren er tot nog toe echter niet bij, en daar moet de deal met de Coca-Cola Company nu verandering in brengen. De frisdrankenreus uit Atlanta, die een miljard euro betaalt voor een belang van 10% in Green Mountain, wil dit najaar nog de eerste 'Keurig Cold' gelanceerd zien. Green Mountain spreekt daarover eerder van 'boekjaar 2015' (dat eind september 2014 start).

 

Concurrentie met SodaStream

Analisten omschrijven het opmerkelijke initiatief als een belangrijke ommekeer in de strategie van Coca-Cola en mogelijk zelfs een 'game-changer' in de sector. De sector van de frisdranken kalft jaar na jaar af en met zo'n thuistap hoopt Coca-Cola het verbruik een boost te geven.

 

Meteen opent de Coca-Cola Company ook frontaal de aanval op SodaStream, met 7 miljoen verkochte toestellen wereldwijd de marktleider in de niche van frisdrankmachines voor thuis. Een bittere pil voor SodaStream, dat vorige week nog in het nieuws kwam toen televisiezender Fox SodaStreams reclamespot met Scarlett Johansson voor de Superbowl weigerde uit te zenden, omdat de actrice de spot eindigt met de ironische woorden: "Sorry, Coke en Pepsi". 

 

Pittig detail: vorige zomer nog ging het gerucht dat PepsiCo zijn oog had laten vallen op SodaStream, maar dat nieuws werd toen snel ontkend. Misschien brengt de deal tussen Coca-Cola en Green Mountain alsnog een en ander in beweging...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top