Wie bestelt bij de afhaaldienst Collect & Go van Colruyt, betaalt voor sommige producten opvallend meer dan in de fysieke winkel. Dat blijkt (nog maar eens) uit een prijsvergelijking, nu door De Standaard. Al is het verschil op een volledig winkelmandje al bij al klein.
Soms forse prijsverschillen
“Een halve kilo pastasaus Spagheroni kost in de winkel 1,45 euro, bij Collect&Go wordt dat 2,49 euro: dat is dus 72% duurder online. Sinaasappelsap, sojamelk, smeerkaas en chocoladesnoepjes van bekende merken zijn 20 tot 43% duurder”, schrijft De Standaard. Dat geldt ook voor de huismerken: billendoekjes, room en gerookte zalm zijn in het afhaalpunt een derde tot de helft duurder. Idem dito voor de versafdeling: een kilo peren is een kwart duurder bij Collect & Go, jonge ui kost een zesde meer.
De vaststelling is niet nieuw en leidde zo’n twee jaar geleden op onze site zelfs tot een opmerkelijk opiniestuk van de Vakgroep Marketing aan de KU Leuven, met als titel “Prijsverschil Colruyt en Collect & Go geen slimme zet”. Colruyt volhardt evenwel in zijn strategie: “Wij vergelijken per kanaal. In de fysieke winkel vergelijken we prijzen met fysieke concurrenten, bij Collect & Go met webwinkels”, reageert marketingdirecteur Guy Elewaut in de krant. “Soms voert een concurrent een promotie alleen online of offline.”
Op de vraag of die prijsverschillen tussen de web- en fysieke winkel de klanten – die per slot van rekening al 5,50 euro servicekosten betalen – niet tegen de borst stoten, klinkt het: “We krijgen af en toe reactie. Maar als we dan uitleggen hoe we prijzen online en offline vergelijken, begrijpen de klanten het wel. We zijn daar heel transparant over.”
“De bluts met de buil”
Volgens de marketingdirecteur van Colruyt kunnen de prijzen in de webwinkel trouwens ook lager liggen. “Klanten die alert zijn, kunnen dus af en toe een deal doen. Maar de meeste shoppers nemen de bluts met de buil.”
Al blijken dat “in de praktijk vooral blutsen” te zijn, merkt De Standaard fijntjes op. “Op het tiental Colruyt-facturen die we vergeleken, prijkt slechts één product dat online goedkoper is. Dat wil evenwel niet zeggen dat alle producten bij Collect&Go duurder zijn. Bij bijna 90% van de gekochte producten is er geen verschil. Daardoor blijft het prijsverschil voor een gemiddeld winkelmandje beperkt: bij Collect&Go betaalt u – servicekosten niet meegerekend – doorgaans 1 tot 3% meer dan in de fysieke winkel.”