Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten | RetailDetail

Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten

Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten
Colruyt Group

Omdat er nood is aan duurzame en smaakvolle appels van eigen bodem, neemt Colruyt Group in samenwerking met lokale appeltelers het voortouw om twee nieuwe varianten op de markt te brengen. 

Lokale consumptie

Consumenten die eens wat anders willen dan een Jonagold, komen algauw uit bij buitenlandse appelrassen. “Jonagold bestaat nu zowat veertig jaar en is over zijn top. Er is nood aan vernieuwing op de Belgische appelmarkt”, analyseert Jan Schockaert, verantwoordelijke aankoop fruit bij de Colruyt Group. “We merken dat klanten, naast uiteraard de smaak van de appel, ook de wens uitdrukken om lokaal te kunnen consumeren.”

 

61% van de appels die Colruyt verkoopt, zijn van Belgische oorsprong: er is dus nog heel wat ruimte om dat aandeel te verhogen. Daarom besloot Colruyt Group om zelf mee te investeren in de ontwikkeling en de teelt van nieuwe appelsoorten. Twee variëteiten kwamen als beste uit proefsessies met klantenpanels: de Magic Star, ontwikkeld door Fresh Forward, en de Coryphée, ontwikkeld door het familiebedrijf Zouk.

 

Beide rassen zijn rode, eerder zoete en knapperige appels die bovendien resistent zijn tegen ziektes en plagen, zodat telers heel weinig tot zelfs helemaal geen geen gewasbeschermingsmiddelen hoeven te gebruiken. Het streefdoel is om residuvrije producten op de markt te brengen.

 

Unieke samenwerking

De twee duurzame appelsoorten worden exclusief voor Colruyt Group geteeld. De eerste oogst voor de variëteit Magic Star is voorzien voor de herfst van 2018, en de exclusiviteit op de plantages loopt tot 2021. Voor de Coryphée is de eerste oogst voorzien voor de herfst van 2021. De exclusiviteit op de verkoop loopt tot 2027. De appels komen op de markt aan een prijs ergens tussen die van Jonagold en die van Pink Lady. 

 

Voor de teelt van de nieuwe appelen sloot Colruyt Group een akkoord met drie van zijn vaste leveranciers: Neven Fruits in Waremme, Wolfcarius Fruit in Markegem en Gebroeders Bangels in Gingelom. Samen engageerden ze zich om te investeren in deze veelbelovende nieuwe variëteiten. Colruyt Group kocht de exclusieve rechten op de verkoop van de ontwikkelaars en neemt de coördinatie van het project en de marketingkosten voor de lancering op zich. Dat een retailer dit doet, is uniek in de wereld, benadrukken de partners. De telers investeren op hun beurt in de aankoop van de fruitbomen en in de productie. 

 

Belgische producten bij Colruyt Group

 Producten  % volume van Belgische oorsprong
 Appels  61%
 Peren  95%
 Tomaten  79%
 Sla  76%
 Verse eieren  100%
 Melk (eigen merken)  100%
 Vlees (varken - rund - kip)  Quasi 100%

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.