Supermarkten, voedingsfabrikanten en fastfoodketens boeken maar een beperkte vooruitgang op het vlak van gezondheid en duurzaamheid, blijkt uit onderzoek van gezondheidsinstituut Sciensano.
“Maatregelen nemen”
Ongezonde voedselomgevingen zijn een belangrijke factor die overgewicht en obesitas beïnvloedt. Bovendien is het voedselsysteem in België verantwoordelijk voor ongeveer twintig procent van de totale uitstoot van broeikasgassen. Daarom onderzocht Sciensano voor de tweede keer de engagementen van 33 supermarktketens, fastfoodrestaurants en voedingsproducenten op het vlak van voeding, gezondheid en duurzaamheid.
De eerste studie vond plaats in 2019, maar veel verbetering ziet het instituut sindsdien niet: “De vooruitgang blijft meestal beperkt”, zegt onderzoeker Stefanie Vandevijvere. “Er zijn ook bedrijven die het slechter doen. Over het algemeen blijft de voedselomgeving ongezond, en we weten dat dat leidt tot ongezonde voedingspatronen. Het is dus aan de overheid om maatregelen te nemen om de voedselomgeving gezonder te maken.”
Gezondere huismerken
Bij de supermarkten ziet de studie een gestage verbetering van de nutritionele kwaliteit van de huismerkproducten. Toch blijft ongezonde voeding er overheersen. Bij fastfoodketens is de verbetering heel beperkt: er is meer nutritionele informatie over maaltijden beschikbaar, maar engagementen om de marketing van ongezonde maaltijden te verminderen blijven uit. Bovendien is het aanbod aan fastfood in België sterk toegenomen. Bij fabrikanten van voeding en dranken is de informatie op etiketten verbeterd, maar de samenstelling van de voedingsproducten is meestal niet gezonder geworden.
Op het vlak van duurzaamheid scoren veel bedrijven wél beter. Dat is logisch, zegt Vandevijvere: “Voor duurzaamheid is er een economische stimulans: minder energie of verpakkingsmateriaal gebruiken, doet de kosten voor het bedrijf ook dalen.” Voor gezondheid ontbreekt die economische stimulans meestal. Het onderzoek stelt ook vast dat er geen verband is tussen de scores voor duurzaamheid en de scores voor gezonde voeding.
Uiteenlopende scores
Welke bedrijven tonen de weg? Bij de supermarkten is Delhaize de koploper, met een score van 65%, gevolgd door Colruyt (53%) en Lidl (51%), terwijl Aldi (42%) en Carrefour (41%) achterophinken. De povere mediaanscore van 51% voor de sector toont aan dat er substantiële verbetering nodig is, zegt Sciensano.
Bij de fabrikanten voert Danone de rangschikking aan, met een score van 82%, gevolgd door Nestlé, McCain en Coca-Cola. De scores lopen echter zeer sterk uiteen: Roger & Roger, fabrikant van snacks voor huismerken en onder het merk Croky, scoorde een nul over de gehele lijn. De mediaanscore was slechts 45%.
McDonald’s is de beste leerling in de klas van de fastfoodrestaurants – weliswaar slechts met een score van 32%, terwijl het zopas failliet verklaarde Lunch Garden hekkensluiter is met amper 2%.
Regelgeving nodig
Sciensano concludeert dat aangepaste regelgeving door overheden nodig is om vooruitgang te boeken op gezondheidsgebied, te beginnen met de sectoren en domeinen die het slechtst scoren, zoals fastfoodrestaurants, of reclame die nog te vaak ongezonde voeding promoot en zich vaak op kinderen richt.
“Het zijn maatregelen die de Hoge Gezondheidsraad al heeft aanbevolen en die weinig zouden kosten, maar een grote impact op de volksgezondheid zouden kunnen hebben”, stelt Vandevijvere.
Supermarkten

Fabrikanten

Fastfoodrestaurants
