RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De duurzame toekomst van promoties op de winkelvloer

icon
Food4 september, 2018

Jaarlijks gooien merken en retailers alles samen een miljard kilo karton weg aan displays. Duurzaam is anders. De intelligente, herbruikbare displays van Pure Value bieden een oplossing.

 

Co-creatie

Zoekt u een goede reden om op 3 en 4 oktober naar het RetailDetail Food Congress te komen? Zoek niet langer! Er zijn tal van redenen, maar een hele goeie is dat Bram van Schijndel van Ahrma Proteus Pooling en medeoprichter van Pure Value er als spreker aangekondigd staat. Wij stelden hem al enkele vragen.

 

Welk traject heeft u gebracht waar u nu staat?

“Vijftien jaar ben ik bezig geweest met het samenbrengen van merken en retailers, om ernaar te streven de logistieke keten samen zo duurzaam mogelijk in te richten. Het doel is: de keten verduurzamen vanuit co-creatie. Toen ik Geert Marivoet en Sandy Defauw had ontmoet, bleek dat zij na vijfentwintig jaar in de wereld van displays een gelijkaardige visie hadden.”

 

Hoe vertaalt u die toekomstvisie dan concreet?

“Retailers en merken kunnen samen dusdanig duurzaam met promotionele displays omgaan, dat we in de toekomst het vele karton niet meer weggooien, maar hergebruiken. Daartoe is enige standaardisering een sleutel, zonder dat de promoties hun unieke karakter verliezen voor elk merk of iedere retailer. Tegelijk kan de kost van de displays in de keten naar omlaag.”

 

Kapitaalvernietiging

Wat bedoelde u precies met standaardisatie?

“Het idee is om displays te maken in een opvouwbaar systeem dat per schap verstelbaar is. De display uit één stuk is voor elk merk gestandaardiseerd dezelfde, maar hij is perfect aanpasbaar in functie van, zeg maar, een tray met blikjes of een display van 2 literflessen. Doordat er een vervangbare sleeve omheen komt, kun je 85% karton besparen.”

 

Die 85%, is dat een aanzienlijke hoeveelheid?

“Zeker weten! Per jaar gooien de merken en de retailers met zijn allen een miljard kilo karton weg aan displays! Dat is een gigantische kapitaalvernietiging en het past volstrekt niet in een duurzaamheidsverhaal. De truc is om een gestandaardiseerde aanpak toch om te zetten in een communicatie die telkens weer anders is, 100% uniek voor het betreffende merk.”

 

Intelligente metingen

Renderen de vele miljoenen die displays kosten?

“Aan promoties worden inderdaad miljoenen besteed, terwijl het rendement van commerciële displays en second placements wellicht omhoog kan. Merken of retailers weten vaak niet eens of de meerverkoop door de promotie in het schap of via de display gebeurt. Daarom hebben we intelligentie aan de displays toegevoegd, om het koopgedrag in de display te meten.”

 

Dat meten waarover u spreekt: hoe werkt dat?

“We rusten de display uit met sensoren die continu het gewicht van de display monitoren, zodat we de afname kunnen volgen. Een app kan om bijvulling vragen. De eerste items met die technologie zijn sinds eind augustus operationeel uit productie. We willen er wereldwijd een nieuwe standaard mee neerzetten, die voor alle merken en retailers voordelig is.” 

 

Mis deze uiteenzetting niet! Schrijf nu in voor het RetailDetail Food Congress dat plaatsvindt op 03-04 oktober in Hal 7 van Brussels Expo.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN