RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt Group
  • Onderwerpen AnalyseExpansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De expansieplannen van Colruyt Group

icon
Algemeen29 juli, 2022

Colruyt Group wil er in “in alle fases van het leven” van consumenten zijn en zet daarom ook steeds meer in op een waaier aan non-foodformules. Dat blijkt uit het nieuwe jaarverslag, waarin de retailgroep ook zijn toekomstplannen deelt.

Veel meer dan voeding

Zeg niet langer “supermarktgroep uit Halle” tegen Colruyt Group. Het beursgenoteerde familiebedrijf ontpopt zich steeds verder tot een all-round holding die in alle mogelijke branches actief is. De retailgroep zegt klanten “in alle fases van hun leven” te willen bijstaan met de juiste producten en services, hoofdzakelijk “in food en non-food maar ook in andere, gerelateerde categorieën zoals energie, mobiliteit en gezondheid”.

Hoewel het een moeilijk jaar was met terugvallende omzetcijfers en stijgende kosten, houdt CEO Jef Colruyt stevig vast aan die strategische langetermijnvisie. Hij blijft met dat doel voor ogen ook investeren in verdere expansie, zo blijkt uit het nieuwste jaarverslag over boekjaar 2021/2022.

Colruyt-supermarkten rekenen op online

Vlaggenschip Colruyt Laagste Prijzen ziet potentieel voor een à twee bijkomende vestigingen per jaar, ondanks een omzetdaling van 3% vorig jaar. Het marktaandeel zou evenwel terug aantrekken. Voor professionele klanten opende Colruyt in september 2021 een tweede groothandel in Drogenbos, maar “aangezien de verwachtingen overtroffen worden”, bekijkt Colruyt Professionals een verdere uitrol in grootstedelijk gebied.

Onlinepoot Collect&Go heeft nu met twee distributiecentra – in Erpe-Mere en Londerzeel – alvast voldoende capaciteit om de verwachte groei voor “de komende jaren” op te vangen. Zo moet thuislevering tegen 2023 meer dan verdubbelen en uitbreiden naar andere grote steden. De service is sinds juni in Antwerpen en Brussel beschikbaar. Bulkplatform Deals! moet dan weer “op lange termijn” verankerd geraken binnen de organisatie.

In Frankrijk is Colruyt een bescheiden buurtsupermarktformule met lokale focus, die zoekt naar evenwicht. Midden 2021 gingen de drie winkels in Parijs dicht, maar deze lente kwamen er vier bij, met name in de Elzas. In de komende jaren wil de keten vooral verder uitbreiden in het noordoosten van Frankrijk, tot aan de grens met Luxemburg.

Bio-Planet op overnametocht?

Na de coronapiek viel ook bij buurtformule Okay de omzet terug, maar toch wordt de voorziene expansie verdergezet. De bedoeling is jaarlijks een vijftal nieuwe vestigingen te openen. In totaal ziet Okay potentieel voor een 200-tal winkels in België, op dit moment zijn er al 156.

Bio-Planet, de bioketen van Colruyt, wil duidelijk meesurfen op de consolidatiegolf in de bio-markt. De keten met 31 winkels zegt expliciet open te staan voor samenwerkingen met andere spelers, nu veel bio-winkels het moeilijk hebben en er zelfs mee ophouden. Het wordt dus uitkijken naar overnames.

Luxeversmarkt Cru opent eind dit jaar een vierde vestiging in Dilbeek en investeert formule naar eigen zeggen in de funderingen voor verdere groei, onder andere met opleidingstrajecten voor medewerkers en vernieuwde processen. Over concrete doelstellingen heeft de groep het evenwel niet.

Newpharma heeft Nederland op het oog

Bij speelgoedketen Dreamland is het nieuwe winkelconcept nu volledig klaar: dat wordt vanaf begin 2023 uitgerold. Na een moeilijk 2021/2022, vooral door voorraadproblemen, zouden er een of twee openingen per jaar moeten volgen. Omdat Dreambaby al anticipeert “op een structureel dalend geboortecijfer” is daar geen sprake van nieuwe winkelopeningen, maar wel van samenwerkingen met andere formules van de groep en tweedehandsverkoop.

In de modetak, verzameld onder The Fashion Society, breidt ZEB uit in België, terwijl PointCarré de Franse markt voor zijn rekening neemt. ZEB heeft nu 74 winkels, maar ziet potentieel voor meer dan honderd Belgische winkels. PointCarré plant verdere Franse expansie via franchising, maar ook enkele eigen winkels. The Fashion Store opent deze zomer twee nieuwe winkels.

Het is geen geheim dat Bike Republic de komende jaren flink wil uitbreiden. In de beginnende consolidatiegolf in de fietsenmarkt ligt de focus op een “slimme geografische spreiding” via overnames. De keten wil met name ook naar Brussel en Wallonië, waar ze nu nog niet aanwezig is.

Fitnessketen JIMS test een nieuw winkelconcept nu de vraag na de pandemie weer opleeft, terwijl Newpharma voor verdere groei focust op België, Frankrijk en Zwitserland. Zwitserland is met name interessant om dat ook medicijnen op voorschrift daar online mogen worden verkocht. Newpharma “volgt ook de Nederlandse markt op de voet”. De onlineapotheek is ook steeds prominenter aanwezig bij de andere winkelformules van de groep, bijvoorbeeld met parafarmacierayons in de winkels.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Colruyt Group wil er in “in alle fases van het leven” van consumenten zijn en zet daarom ook steeds meer in op een waaier aan non-foodformules. Dat blijkt uit het nieuwe jaarverslag, waarin de retailgroep ook zijn toekomstplannen deelt.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Amerikaanse concurrentiewaakhond wil Amazon toontje lager doen zingen

    De Amerikaanse concurrentiewaakhond (FTC) sleept Amazon voor de rechter. Het wordt een historische rechtszaak, waarin veel op het spel staat. Het doel: de macht van Amazon breken.

  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Belgische winkelcentra draaien recordzomer

    Het relatief slechte weer hielp de Belgische winkelcentra aan een recordzomer. Ceusters, de beheerder van shoppingcenters zoals Wijnegem, Les Grands Prés en Dockx Bruxsel, noemt het een “revival”.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN