BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize: 10% meer omzet dankzij hamstereffect

iconFood8 mei, 2020

Ook Delhaize geniet in België van een positief hamstereffect: in het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet van de supermarktketen met 10%. Wel hing aan die omzetstijging een hoog kostenkaartje.

 

Grotere maar minder winkelmandjes

Dat Ahold Delhaize marktaandeel wint in de Benelux was al bekend, maar de omzetstijging van 10% van Delhaize is nieuw. In het eerste kwartaal van 2020 verkocht de keten op de Belgische thuismarkt voor 1,3 miljard euro aan producten, dik 100 miljoen meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij de franchisewinkels onder de vlaggen Proxy Delhaize en AD Delhaize steeg de omzet met een kleine 11%, bericht De Tijd.

 

Het hamstergedrag van consumenten bij de start van de (semi-)lockdown heeft daar aardig aan bijgedragen: de gemiddelde waarde van de winkelmandjes ging met 10% de lucht in, ondanks een daling van het aantal klanten. In totaal waren er 14,7 miljoen transacties in de eerste drie maanden, ten opzichte van 15,3 miljoen een jaar eerder. Online steeg het aantal bestellingen wel met 22%.

 

E-commerce kost winst

Net zoals bij andere supermarktspelers is “de extra omzet met een kost gekomen“, geeft de keten toe: een kwart van de medewerkers was op een gegeven moment afwezig, de personeelskosten stegen door tegemoetkomingen voor het werkende personeel en er moesten extra schoonmaakpersoneel en bewakingsagenten worden ingezet. Bovendien kostte ook het toegenomen succes van de onlineverkoop winst, aangezien e-commerce voor Delhaize verlieslatend is. De bedrijfswinst kwam desalniettemin iets hoger uit, op 31 miljoen euro tegenover 29 miljoen euro in 2019.

 

Uiteindelijk wist Delhaize zo zijn marktaandeel te verhogen van 24 naar 24,5%, aldus De Tijd – het hoogste marktaandeel voor de keten sinds 2013. Vraag is dan van wie de retailer marktaandeel wist in te pikken? Alvast niet van Carrefour en Lidl, zeggen beide ketens, die allebei beweren te groeien. Ook Colruyt zou volgens de zakenkrant licht marktaandeel hebben gewonnen, terwijl Aldi aandeel kwijt zou zijn geraakt. Dat nieuws blijft echter onbevestigd.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Ook Delhaize geniet in België van een positief hamstereffect: in het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet van de supermarktketen met 10%. Wel hing aan die omzetstijging een hoog kostenkaartje.   Grotere maar minder winkelmandjes Dat Ahold Delhaize marktaandeel wint in de Benelux was al bekend, maar de omzetstijging van 10% van Delhaize is nieuw. In het eerste kwartaal van 2020 verkocht de keten op de Belgische thuismarkt voor 1,3 miljard euro aan producten, dik 100 miljoen meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij de franchisewinkels onder de vlaggen Proxy Delhaize en AD Delhaize steeg de omzet met een...

Meer Food
Bekijk meer
  • Getir Londen
    iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen

    The sky is dan toch niet the limit voor flitsbezorgers: meteen na Gorillas kondigen ook Getir en Zapp aan dat ze dringend moeten bezuinigen.

  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer

    Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.

  • iconFood25 mei, 2022
    Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse winkels

    Carrefour ontkent dat het zijn Poolse supermarkten zou hebben verkocht aan het investeringsfonds Mid Europa Partners. Poolse media hadden dat nieuws woensdagochtend gemeld. De Franse supermarktgroep tekent mooie groeicijfers op in Polen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconVrije tijd27 mei, 2022
    Woluwe verwelkomt derde Brusselse Fnac
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be