Delhaize City houdt op te bestaan | RetailDetail

Delhaize City houdt op te bestaan

Delhaize City houdt op te bestaan

Supermarktgroep Delhaize trekt de stekker uit zijn Delhaize City-formule. De vijftien bestaande City-winkels in de binnensteden van Gent, Brussel en Antwerpen worden omgedoopt tot Delhaize Proxy. Drie jaar geleden had Delhaize al aangekondigd niet langer in het concept te investeren.

Eigen winkels te beperkt

De reden van het falen van de Delhaize City-formule is dat deze gemakswinkels, anders dan broertje Delhaize Proxy, eigen winkels waren. Dat betekende dat de vestigingen niet konden genieten van het recht op ruimere openingstijden en zondagsopeningen, waar de Proxy-winkels zich wel op kunnen beroepen. Voor dit soort binnenstedelijke supermarktjes bleek die flexibiliteit dus een onmisbare voorwaarde.

 

Voor de vijftien winkels in kwestie worden zelfstandige uitbaters gezocht: ten laatste eind 2013 wil Delhaize voor elk van de supermarktjes een ondernemer gevonden hebben. Het enseigne van de leeuw zegt bovendien dat daarbij geen vaste medewerkers hun baan zullen verliezen: werknemers met een contract van onbepaalde duur kunnen hun overplaatsing naar andere Delhaize-supermarkten in eigen beheer aanvragen.


Vakbond bang voor banenverlies

Toch vreest vakbond BBTK voor banenverlies, met name bij tijdelijke contractuelen en interimmedewerkers. In de Delhaize City-winkels werken volgens de vakbond immers 170 van de 420 personeelsleden onder een contract van bepaalde duur.

 

Bovendien is de vakbond allesbehalve happig op de overgang naar franchise, aangezien de zelfstandige kleinhandel onder het paritair comité 201 valt (met o.a. ruimere openingstijden), terwijl supermarktketens onder het paritair comité 202 werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.