RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize gaat voor een onweerstaanbaar eindejaar

icon
Food15 november, 2024

Het aperitief kaapt het diner, oesters en kreeft blijven top of mind, Belgische wijnen zitten in de lift en koffie krijgt een functionele boost van champignons: Delhaize is al helemaal klaar voor het feestseizoen.

Cruciale periode

De kerstperiode is voor Delhaize cruciaal, zegt commercieel directeur Alexandros Boussis. Hij heeft er vertrouwen in: de druk op het gezinsbudget lijkt wat af te nemen. Delhaize blijft investeren in bijkomende huismerkreferenties, Kleine Leeuwtjes en agressieve promotie-acties. Bovendien geldt de Nutri-Boost korting ook op verse feestproducten. Dat zo goed als alle supermarkten nu open zijn op zon- en feestdagen is een bijkomende troef.

Ook e-commerce maakt een verschil: online groeit tijdens deze periode met  60%. Verder zijn zelfstandige ondernemers sterk in cateringoplossingen, bereide maaltijden en feestmanden. De afgelopen dagen organiseerde de retailer opnieuw een ‘Food Market’, om zijn aangeslotenen en medewerkers te laten kennismaken met het feestassortiment. De eindejaarscampagne is al gestart op tv, onder het motto “Maak je eindejaar onweerstaanbaar” (In het Frans: “Les fêtes irresistibles, c’est chez Delhaize”).

Belgische bubbels

Dit jaar verkoopt Delhaize voor het eerst meer dan 100.000 flessen Belgische wijn. Het huismerk Leo Vinum speelt een sleutelrol in het assortiment, met witte, rode en rosé wijn voor minder dan tien euro per fles. Dit jaar introduceert de retailer voor het eerst ook Belgische bubbels in een beperkte oplage van 10.000 flessen voor 16,99 euro (en minder tijdens de eindejaarspromo).

“Belgische wijnen hebben een mooie aciditeit en een iets lager alcoholgehalte. De keuze om ook bubbels te produceren in België is eigenlijk evident”, zegt wijnmaker Jeroen Houben. “Het nieuwe druivenras souvignier gris gedijt uitstekend in ons klimaat en is uitermate geschikt voor de productie van mousserende wijnen.”

1,6 miljoen oesters en 40 ton kreeft

De consumptietrends dit jaar? Het aperitief vervangt vaak de hele maaltijd, met een opeenvolging van hapjes om te delen. “L’apéro dinatoire”, heet dat in het Frans. In de winkels in Reet en Ukkel (de Fré) test de retailer momenteel een nieuwe “mission based” aperitiefcorner die alle aperitiefproducten samenbrengt in een “one stop shop”. Nieuw in het aanbod zijn onder andere bao buns, groentespreads, nachoboxen en etnische ovensnacks.

Het uitgebreide “Food of the World”-aanbod spreekt shoppers aan die op zoek zijn naar verrassende smaken, maar ook traditionele producten blijven het goed doen aan de feesttafels. Delhaize verkoopt straks naar verwachting 1,6 miljoen oesters en veertig ton kreeft. Bubbels horen erbij, de vertrouwde kerststronk ook. In de supermarkten vinden de klanten bovendien geschenkideeën, bijvoorbeeld met de spaaractie voor KitchenAid.

Complete make-over

Verschillende afdelingen kregen een complete make-over: dat geldt bijvoorbeeld voor het zuivelrayon, met meer ruimte voor trendproducten zoals proteïnerijke zuivel (een segment dat groeit met 48% in volume) en voor betaalbare Delhaizeproducten. Een test leidde tot een meeromzet van 7%. Ook de afdeling oliën en azijn kreeg een reset: veertig innovaties op een totaalaanbod van 342 referenties, met onder andere sprays en exclusieve gearomatiseerde oliën.

Nog enkele bijzondere nieuwigheden? Een tartaarkit voor mensen die een snel een verfijnd voorgerecht op tafel willen toveren, verkrijgbaar in een traditionele versie met rundvlees, of vegetarisch op basis van rode biet met geitenkaasparels en balsamico. Een geheel nieuw gamma premium bereide maaltijden onder het exclusieve merk “A Pinch Of”. En een trend die uit de Verenigde Staten komt overwaaien: functionele koffies verrijkt met paddenstoelenextract, een innovatie om jonge klanten te rekruteren – de koffiepenetratie blijkt namelijk te dalen. Een nieuw segment met een enorm potentieel, waarin Delhaize een “first mover” wil zijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    [Filet Pur] Fun fun fun

    Terwijl het hommeles is bij de ene discounter, rollen ze bij de andere lachend over de vloer. Geruchten zwellen aan over grote manoeuvres bij Carrefour – of heeft er iemand een zonneslag gekregen misschien? Filet Pur brengt verkoeling.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN