Delhaize kondigt reorganisatie aan

Delhaize kondigt reorganisatie aan
Op een Buitengewone Ondernemingsraad kondigde Delhaize België aan belangrijke wijzigingen door te gaan voeren in de organisatie. Daarbij gaan 2.500 banen verloren en zullen wellicht 14 supermarkten gesloten worden.

450 miljoen euro gezocht in sluitingen en ontslagen

De groeiende structurele kostenhandicap, het economisch klimaat en de snel toenemende concurrentie in de afgelopen jaren hebben de resultaten van Delhaize België onder druk gezet en zouden haar financiële gezondheid in gevaar kunnen brengen, laat Delhaize in een persbericht weten. De supermarktgroep zou daarom een bijkomende investering van 450 miljoen euro moeten doen in de periode 2015-2017, een som die met name in Delhaize België "haar commerciële strategie" gepompt dient te worden.

 

Concreet bedoelt de warenhuisketen dat het versneld wil gaan investeren in "de supermarkten in eigen beheer, ontwikkeling en opleiding van medewerkers, logistiek, een verbeterd assortiment van gezonde en kwaliteitsproducten, competitieve prijzen en e-commerce".

 

Om dat bedrag echter op te kunnen hoesten, beweert de supermarktgroep dat verschillende maatregelen zich opdringen. "Deze kunnen gevolgen hebben voor de tewerkstelling van 2.500 medewerkers van Delhaize België in de komende drie jaar, met inbegrip van de mogelijke stopzetting van de uitbating in eigen beheer van 14 supermarkten op diverse locaties in België", klinkt het. Delhaize benadrukt daarbij wel dat het om de supermarktactiviteiten in eigen beheer gaat, en dus niet om de aangesloten winkels of de andere formules van de groep.

 

"Noodzakelijk om relevant te blijven"

Delhaize België engageert zich om alle wettelijke verplichtingen, waaronder de wet Renault, na te leven en om samen te werken met de sociale partners teneinde naakte ontslagen zoveel mogelijk te vermijden. Wel zegt het ook de huidige loon- en arbeidsvoorwaarden bij de supermarktgroep aan te willen passen zodat ze dichter in de buurt komen te liggen van de lonen bij concurrerende retailers.

 

Winkels die dreigen gesloten te worden, zijn de eigen uitgebate supermarkten van Aarschot, Berlaar, Diest, Dinant, Eupen, Genk (Stadsplein), Herstal, Kortrijk Ring, La Louvière, Lommel, Oude Vest (Dendermonde), Tubize, Turnhout en Verhaeren (Schaarbeek). Deze zouden niet-rentabel zijn.

 

Frans Muller, Voorzitter en CEO van Delhaize Group, voegt nog toe: “De maatregelen die Delhaize België voorstelt, zijn noodzakelijk om relevant te blijven voor haar klanten en om de toekomst van de Belgische activiteiten te verzekeren. Wij stellen alles in het werk om de sterke Belgische identiteit en reputatie inzake kwaliteitsproducten en uitstekende klantenservice van Delhaize België te behouden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top