Delhaize kondigt reorganisatie aan | RetailDetail

Delhaize kondigt reorganisatie aan

Delhaize kondigt reorganisatie aan
Op een Buitengewone Ondernemingsraad kondigde Delhaize België aan belangrijke wijzigingen door te gaan voeren in de organisatie. Daarbij gaan 2.500 banen verloren en zullen wellicht 14 supermarkten gesloten worden.

450 miljoen euro gezocht in sluitingen en ontslagen

De groeiende structurele kostenhandicap, het economisch klimaat en de snel toenemende concurrentie in de afgelopen jaren hebben de resultaten van Delhaize België onder druk gezet en zouden haar financiële gezondheid in gevaar kunnen brengen, laat Delhaize in een persbericht weten. De supermarktgroep zou daarom een bijkomende investering van 450 miljoen euro moeten doen in de periode 2015-2017, een som die met name in Delhaize België "haar commerciële strategie" gepompt dient te worden.

 

Concreet bedoelt de warenhuisketen dat het versneld wil gaan investeren in "de supermarkten in eigen beheer, ontwikkeling en opleiding van medewerkers, logistiek, een verbeterd assortiment van gezonde en kwaliteitsproducten, competitieve prijzen en e-commerce".

 

Om dat bedrag echter op te kunnen hoesten, beweert de supermarktgroep dat verschillende maatregelen zich opdringen. "Deze kunnen gevolgen hebben voor de tewerkstelling van 2.500 medewerkers van Delhaize België in de komende drie jaar, met inbegrip van de mogelijke stopzetting van de uitbating in eigen beheer van 14 supermarkten op diverse locaties in België", klinkt het. Delhaize benadrukt daarbij wel dat het om de supermarktactiviteiten in eigen beheer gaat, en dus niet om de aangesloten winkels of de andere formules van de groep.

 

"Noodzakelijk om relevant te blijven"

Delhaize België engageert zich om alle wettelijke verplichtingen, waaronder de wet Renault, na te leven en om samen te werken met de sociale partners teneinde naakte ontslagen zoveel mogelijk te vermijden. Wel zegt het ook de huidige loon- en arbeidsvoorwaarden bij de supermarktgroep aan te willen passen zodat ze dichter in de buurt komen te liggen van de lonen bij concurrerende retailers.

 

Winkels die dreigen gesloten te worden, zijn de eigen uitgebate supermarkten van Aarschot, Berlaar, Diest, Dinant, Eupen, Genk (Stadsplein), Herstal, Kortrijk Ring, La Louvière, Lommel, Oude Vest (Dendermonde), Tubize, Turnhout en Verhaeren (Schaarbeek). Deze zouden niet-rentabel zijn.

 

Frans Muller, Voorzitter en CEO van Delhaize Group, voegt nog toe: “De maatregelen die Delhaize België voorstelt, zijn noodzakelijk om relevant te blijven voor haar klanten en om de toekomst van de Belgische activiteiten te verzekeren. Wij stellen alles in het werk om de sterke Belgische identiteit en reputatie inzake kwaliteitsproducten en uitstekende klantenservice van Delhaize België te behouden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.