RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Deliveroo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultatenstopzetting
  • Geografie EuropaNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Deliveroo stopt in Nederland

icon
Food10 augustus, 2022

Deliveroo trekt zich terug uit Nederland. De maaltijdkoerier krijgt er geen leidende positie te pakken, maakt het bedrijf bekend, ondanks redelijke groei in het voorbije halfjaar.

Geen kans op sterke positie

Deliveroo trekt er in Nederland de stekker uit. Al deze maand beginnen de consultatierondes om de activiteiten van de maaltijdkoerier dit najaar – het doel is eind november – te beëindigen. Het platform zegt in Nederland geen sterke marktpositie te krijgen, terwijl het in de meeste van zijn elf landen een “een nummer 1 of 2 marktpositie heeft”. Nederland vertegenwoordigt slechts 1% van Deliveroo’s wereldwijde bruto transactiewaarde, en beterschap is niet in zicht.

“Het bereiken en behouden van een top marktpositie in Nederland vereist een onevenredige investering met een onzeker langetermijnrendement”, verklaart een persbericht. Nederland is de thuismarkt van Just Eat Takeaway, met dochter Thuisbezorgd.nl als lokale marktleider, terwijl er ook een flink aantal flitsbezorgers actief zijn. De vraag rijst bovendien of het dreigende vonnis dat Deliveroo zijn koeriers in loondienst moet nemen geen belangrijke factor is in de beslissing.

De maaltijdbezorger zegt de komende maanden wel nog gewoon te blijven opereren – tenzij de koeriers daar anders over denken natuurlijk. Aangezien de koeriers als zelfstandigen werken zonder vakbondsvertegenwoordiging, is het de vraag hoe zij straks worden geconsulteerd.

Dip in tweede kwartaal

De kans is groot dat Deliveroo nog andere landen verlaat. Alleen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië kon de bezorger het voorbije halfjaar wel marktaandeel winnen. Net zoals andere maaltijdplatformen, kreeg het bedrijf te maken met een coronadip nu de beperkingen wegvallen en mensen ook zuiniger worden door de economische onzekerheid.

De omzet steeg desalniettemin met 12%, met dank aan 10% meer bestellingen en een stijging van 7% van de brutotransactiewaarde (de totale waarde van alle bestellingen). Het tweede kwartaal was wel beduidend zwakker: waar de brutotransactiewaarde in het eerste kwartaal nog met 12% groeide, steeg die in het tweede kwartaal nog maar met 2%.

Enkel investeren in winst

Bovendien is Deliveroo nog steeds verlieslatend, iets waar investeerders e-commercespelers op beginnen af te straffen. Oprichter Will Shu is daarom nu “vastberaden om het bedrijf naar de mijlpaal van gecorrigeerde EBITDA-winstgevendheid te brengen en vervolgens naar positieve cashflow”. Shu belooft streng te zullen zijn voor investeringen en alleen nog te investeren in “de opportuniteiten die het hoogste rendement bieden”. 

In het afgelopen halfjaar is het EBITDA-verlies alvast verminderd tot 68 miljoen pond (80,5 miljoen euro), ten opzichte van 106 miljoen pond (125,5 miljoen euro) verlies in de tweede helft van vorig jaar. Deliveroo werkt nu ook meer samen met grote supermarktketens, zoals Waitrose, Asda en Auchan, met Amazon en met McDonald’s.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Deliveroo trekt zich terug uit Nederland. De maaltijdkoerier krijgt er geen leidende positie te pakken, maakt het bedrijf bekend, ondanks redelijke groei in het voorbije halfjaar.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 maart, 2023
    Opmerkelijke primeur: prijskorting voor Duvel

    Voor het eerst in z’n geschiedenis staat Duvel in promotie. Nooit eerder gaf het blonde biermerk prijskorting, maar de concurrentie in de biermarkt blijkt bikkelhard…

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Laatste Buurtslagers verdwijnt bij Lidl

    Na 28 jaar eindigt het verhaal van Buurtslagers bij Lidl in Vlaanderen. Meat&More, het bedrijf achter het slagerij- en traiteurconcept, blijft wel actief bij andere supermarktketens en opent bijkomende maaltijdwinkels onder het enseigne Bon’Ap.

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Nog 65 Delhaize-supermarkten gesloten, depots weer open

    Woensdag staken nog 65 van de 128 geïntegreerde supermarkten van Delhaize. In Vlaanderen zijn bijna alle winkels weer open. Ook de distributiecentra werken weer zo goed als normaal.

Evenementen
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Elektro23 februari, 2023

    Ook Coolblue komt tot stilstand

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN