RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags jaaroverzicht
  • Bedrijven MakroMetro
  • Onderwerpen FaillissementOvername
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit was 2022: de doodsstrijd van Makro

icon
Food21 december, 2022
Shutterstock.com

2022 werd helaas het fatale jaar voor Makro Cash & Carry Belgium. Het jaar begon met de beslissing de noodlijdende Belgische tak te verkopen, en eindigt straks met de finale sluiting van de Makro-winkels. Het was een turbulent jaar, vol veranderingen en onzekerheden, en daarom zetten we alles nog even op een rijtje.

Fase 1: in de etalage

De Duitse Metro-groep maakte in januari meteen een eerste voornemen waar: het moest nu eens gedaan zijn met die Belgische afdeling, die jarenlang verlies draaide. In het boekjaar 2019/20 liepen de verliezen nog op tot 44 miljoen euro op een omzet van 714 miljoen euro.

Hoewel de Duitse moedergroep en de directie eerst nog staalhard ontkenden, lekte zakenbank Rothschild het nieuws: de zeventien Belgische winkels van Metro en Makro werden in de etalage gezet als “zuivere noodoperatie”. Meteen dook de naam van de Nederlandse concurrent Sligroop als potentiële overnamekandidaat. Verder werden ook Jumbo, Costco en Hornbach toen genoemd, maar het was alleszins duidelijk dat het een aartsmoeilijke klus zou worden.

Alsof de keten geen andere zorgen aan het hoofd had, was er in mei trouwens nog opnieuw gedoe met de vergunning voor de nieuwe Metro-winkel in Middelkerke.

Fase 2: de overname

In juni werd uiteindelijk een overnemer gevonden, al deed die onmiddellijk wenkbrauwen fronsen: één van hen was eerder betrokken bij de verkoop van de Belgische Blokker-winkels, wat ook al “niet zo goed” afliep. GA Europe is inderdaad gespecialiseerd in herstructureringen, waarna het de gesaneerde bedrijven – of wat daarvan overblijft – doorverkoopt.

De andere overnemer was het Luxemburgse vastgoedbedrijf Bronze Properties. Later zouden de vakbonden de Luxemburgers betichten van opgezet spel: de overnemer zou met Metro onder één hoedje hebben gespeeld om een snellere liquidatie op kosten van de Belgische Staat te verkrijgen.

Bij hun aantreden beloofden de nieuwe eigenaars nochtans rustig de tijd te nemen om de opties te onderzoeken en de merknamen Makro en Metro nog minstens een jaar te laten verder bestaan. Daar hadden de medewerkers geen vertrouwen in: spontane stakingen braken uit.

Gelukkig was er ook een opsteker: de Metro in Middelkerke heropende eind juni op een nieuwe, tijdelijke locatie.

Fase 3: bescherming gezocht

Net zoals de zomervakantie onvermijdelijk uitmondt in de eerste schooldag, eindigt de zomer ook voor voor Makro Cash & Carry Belgium op een treurige noot: op 1 september kondigen de nieuwe eigenaars aan bescherming tegen schuldeisers aan te vragen. Als geheel valt het bedrijf niet te redden, en geld voor een reorganisatie of zelfs ontslagronde is er niet meer. De operationeel en financieel directeur nemen alvast de benen.

Ondertussen vallen de lijken uit de kast: de winkels zijn verouderd en in slechte staat, met kapotte koelkasten op de koop toe. Misnoegde medewerkers vragen de voedselinspectie te komen kijken. Leveranciers nemen het zekere voor het onzekere en stoppen met leveren, met lege rekken tot gevolg. Her en der blijven winkels dicht door stakingsacties.

Bronze Properties hoopt het winstgevende Metro – met de hulp van de rechtbank – van het verlieslatende Makro te splitsen en in stukjes te verkopen. Voor Metro zijn er namelijk wel al geïnteresseerde partijen, terwijl zelfs CEO Vincent Nolf toegeeft dat Makro een hopeloos “verouderd model” heeft. Twee weken later is er al groen licht: de directie mag een reorganisatieplan uitwerken en krijgt in tussentijd bescherming tegen schuldeisers. Er wordt een gerechtsmandataris aangesteld.

Veilinghuis Auctim maakt een inventaris op van de inboedel, die later niet eens genoeg waard zou blijken om GA Europe ze te laten overnemen. De Makro-medewerkers zullen vanaf november de non-foodvoorraden op eigen houtje moeten uitverkopen, in de hoop hun lonen zo alsnog te verdienen. Flash-forward: dat lukt gelukkig aardig.

Fase 4: het uur van de waarheid

Oktober brengt hoop: het is snel duidelijk dat de interesse in Metro groot is. Sligro maakt zijn ambities publiek kenbaar, terwijl CEO Vincent Nolf zich eveneens kandidaat stelt. De topman probeert met petities steun te ronselen. Ook voor Makro zouden er kandidaten opduiken, beweren zowel de directie als de gerechtsmandatarissen. Er is sprake van een twaalftal potentiële kopers in totaal.

Van die twaalf bieden er uiteindelijk vijf (““) mee. Eén daarvan is een grote verrassing, én een groot mysterie: een Frans investeringsfonds wil Makro kopen voor “een behoorlijk bedrag”. De Fransen werden bijgestaan door een (dubieuze) Vlaming en zouden tweederde van het personeel mee willen overnemen. Het bod werd echter snel verworpen door de ondernemingsrechtbank wegens onbetrouwbaar en niet voldoend aan de vereisten.

Zo bleven nog vier kandidaten over, allemaal enkel voor (delen van) Metro. Sligro bood 47 miljoen, plus de waarde van de voorraden, voor alle vestigingen behalve Antwerpen-Noord. De Nederlandse groothandelaar toonde zich evenwel bereid om de Metro-winkel van Evergem af te staan aan Van Zon, dat 400.000 euro bood op dat filiaal. CEO Vincent Nolf wilde amper 100.000 euro betalen voor dezelfde tien vestigingen als Sligro, plus voorwaardelijk 10.000 euro voor de voorraden. Horeca Totaal, tot slot, bood op de winkel in Luik en het personeel van de omstreden vestiging in Middelkerke.

Weinig verwonderlijk haalde het voorstel van Sligro het pleit, in combinatie met Van Zon. De Nederlandse sectorgenoot wil bij de start van het nieuwe jaar onmiddellijk met de ombouw beginnen en heeft daartoe ook al de nodige voorbereidingen getroffen. Voor Makro zit er niet anders op dan lijdzaam af te wachten tot januari, wanneer de resterende winkels ofwel in vereffening gaan ofwel de faillissementsprocedure opstarten. De zes Belgische Makro-winkels zijn op 30 december de laatste dag open, voor de werknemers meteen ook hun laatste werkdag.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • jaaroverzicht

2022 werd helaas het fatale jaar voor Makro Cash & Carry Belgium. We zetten alles nog even chronologisch op een rijtje.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN