Doorzichtige Coca-Cola komt naar Japan | RetailDetail

Doorzichtige Coca-Cola komt naar Japan

Doorzichtige Coca-Cola komt naar Japan
Foto: Coca-Cola

Coca-Cola lanceert in Japan doorzichtige cola. De nieuwe cola-variant houdt de typische smaak, maar wil voor de zomer extra fris en ‘light’ zijn. Daar hoort dan ook een transparant kleurtje bij.

 

Zonder kleur en zonder suiker

Vanaf 12 juni ligt een kleurloze, doorzichtige Coca-Cola in de Japanse winkelrekken. De drank is door Coca-Cola Japan verzonnen en werd speciaal voor de zomer in de hoofdkantoren in de Verenigde Staten ontwikkeld. Het frisdrankconcern wilde een frisse variant, die op smaak gebracht is met citroenschil, bruist en nul calorieën bevat. 

 

In plaats van de typische caramelkleur moest er ook een nieuwe kleur komen, vonden ze in Japan: eentje die de boodschap van zomerse frisheid en caloriearme transparantie beter overbracht. Het resultaat werd, na een jaar lang ontwikkelen en meer dan vijftig verschillende proefjes, Coca-Cola Clear.

 

Wie bij een doorzichtige frisdrank met een toets van citroen meteen aan Sprite denkt, heeft het dan ook mis. Volgens de Japanners proeft het wel degelijk als een frisser broertje van de bekende bruine cola. Vandaar ook de grote uitdaging: de makers moesten bij de ontwikkeling de typische smaak zien te behouden, maar dan zonder het karamelextract. 

 

Japan is een belangrijke markt om innovaties te testen voor Coca-Cola: er werd pas ook een eerste alcoholische drank van de frisdrankgroep gelanceerd. Rivaal Pepsi was Coca-Cola deze keer weliswaar voor en bracht al in de jaren negentig een doorzichtige Pepsi Crystal op de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.