Eerste Cru in Overijse wil “estafette van passie” zijn | RetailDetail

Eerste Cru in Overijse wil “estafette van passie” zijn

Eerste Cru in Overijse wil “estafette van passie” zijn

De Colruyt-groep opent dit weekend de eerste winkel van zijn nieuwe concept Cru in Overijse. De winkel moet een “estafette van passie” worden, waar de ambachten centraal staan. 

“Eenvoud is de nieuwe luxe”

Voor conceptdirecteur Jean-Pierre Roelands is het "een droom die uitkomt": met een jong team, dat onder andere bestaat uit Jules Colruyt, de zoon van Jef Colruyt, wil Cru "de ziel van de mensen en goed eten (her)verbinden".

 

“Eenvoud is de nieuwe luxe”, luidt de visie van Cru, en dat resulteert in een overdekte versmarkt in een witgekalkte vierkantshoeve met een eigenzinnig assortiment en vooral veel aandacht voor de “tien ambachten”. “Het gaat erom mensen te laten beseffen dat je mayonaise ook zelf kunt maken, dat een industriële kriek helemaal anders is dan het origineel en om brood dat nog een harde korst heeft.”

 

"De ambachten worden tegenwoordig in ere hersteld. Een goede chefkok of bakker is vandaag een vedette." De winkel is dan ook opgebouwd rond tien ambachten, met open ateliers en waar mogelijk een externe partner die in de vestiging 'zijn ding doet'.

 

"We werken met partners eerder dan met leveranciers: gepassioneerde producenten die mee verantwoordelijk zijn voor het verdelen van hun product, die bijvoorbeeld ook opleidingen geven en die het concept samen uitbouwen met de klanten."

 

Kind van de streek

Die ambachtelijke partners moeten elk op zichzelf kunnen bestaan en worden stuk per stuk geëvalueerd binnen de winkel, maar het feit dat ze hier samen gebundeld zijn, levert volgens Roelands wel voordelen op ten opzichte van op zichzelf staande speciaalzaken of de traditionele versmarkten. "Hier is het geïntegreerd, er wordt ook sterk samengewerkt."

 

Het beste voorbeeld daarvan is wellicht de inspiratiekeuken die zich in de winkel bevindt, waar klanten kunnen zien en vragen hoe ze een bepaald product best klaarmaken, maar ook continu bereidingen worden gemaakt met (eventueel onverkochte) artikelen uit de winkel.

 

Cru zegt daarbij ook zoveel mogelijk met plaatselijke producten en leveranciers te werken. Het lokale is belangrijk voor Cru: “Cru Overijse moet een kind van de streek worden, het doel is de plaatselijke noden in te vullen. Als deze winkel elders een broertje krijgt, wordt die weer anders.”

 

Producten op verschillende niveaus

Er is ook gekozen voor een opvallend smal assortiment, maar dan één dat zorgvuldig werd geselecteerd door het team van de winkel en door de partners waar Cru mee samenwerkt. Zo zal de winkel gedurende de week slechts een viertal verschillende soorten vis aanbieden, die kunnen afwisselen en waarbij zelfs ‘klassiekers’ kabeljauw en zalm geen vaste plek hebben. “Ja, we zullen de mensen moeten uitleggen waarom we niet altijd kabeljauw hebben, maar zo ontdekken ze wel eens een andere vis”, aldus zaakvoerder Jeroen Van Belleghem.

 

“Het gaat om puurheid en we willen niks in onze producten, zoals verbeteraars of bewaarstoffen, dat niet absoluut nodig is. We gaan in de eerste plaats voor lekkere, kwalitatieve producten. Als dat bio is, des te beter. Als dat Belgisch is, des te beter. En dat is dikwijls ook zo, merken we”, legt Roelands uit. "En voor bio hebben we binnen de Colruyt-groep natuurlijk al een goed enseigne, waar we niet mee gaan concurreren."

 

“We gaan dezelfde producten ook vaak op drie verschillende niveaus verkopen: het rauwe product, het schoongemaakte product en het klaargemaakte product.” Zo tref je in de winkel grote Spaanse hespen aan, maar ook voorverpakte sneetjes hesp en verschillende traiteurbereidingen met hesp.

 

Afrekenen met tablets

Alleen maar ‘old school’ is de ambachtelijke versmarkt evenwel niet: wie wil shoppen bij Cru, krijgt immers een tablet in de handen gestopt en scant zijn inkopen daarmee zelf in. Via QR-codes krijgen de klant daarbij ook meer informatie over het product, zoals eigenschappen, de afkomst en op termijn zelfs recepttips.

 

Gewone kassa’s zijn er niet meer, alleen een aantal betaalzuilen en de optie om mobiel te betalen via de smartphone. Al is er wel nog één ‘self check-out’ voor wie erg gehaast is of echt niet met de tablets overweg kan.

 

Hoe Cru zich verhoudt ten opzichte van de andere Colruyt-winkels? “We hebben al 500 à 600 winkels die het traditionele assortiment voeren. Met dit concept willen we de noden invullen die we met de groep tot nu toe nog niet invulden”, besluit Jean-Pierre Roelands. De laagsteprijsgarantie van moederketen Colruyt is dan ook duidelijk hier niet van toepassing.

 

Al wil Roelands niet gezegd hebben dat Cru duur of luxueus is: "We brengen geen nicheproducten, maar net hele goeie alledaagse voeding. En daar is een ruim publiek voor. De enige zekerheid is dat we geen producten verkopen die in de rest van de retail gevoerd wordt, dat zal een constante zijn in elke Cru. Je vindt hier geen 'fast-moving'."

 

Doel: twee vestigingen en een binnenstadwinkel in 2015

De berichten dat Colruyt Group al panden heeft gekocht in Gent, Antwerpen en Linkebeek om ook daar Cru-markten te openen, doet Jean-Pierre Roelands af als geruchten. "Ik wou dat ik al voor vier locaties getekend had! We zijn op zoek, we zijn echt op zoek naar panden met karakter die hedendaagse authenticiteit uitstralen."

 

Op termijn ziet Roelands zeker plaats voor een Cru-vestiging in alle grootsteden, maar ook kleinere locaties komen in aanmerking. "Er zijn ook combinaties mogelijk waarbij we niet alle tien de versambachten bijeen brengen, maar een selectie daarvan. Ook wil ik wel eens zien wat het concept in een pand in een stadscentrum geeft. We zijn bezig met plannen daaromtrent."

 

Volgend jaar rekent de conceptdirecteur erop minimum één, liefst twee nieuwe vestigingen van Cru te kunnen openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top