BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Flitsbezorger Cajoo lonkt naar België

iconFood2 september, 2021

De Franse flitskoerierdienst Cajoo, waarvan Carrefour sinds kort minderheidsaandeelhouder is, wil vanaf volgend jaar uitbreiden naar andere Europese landen. Een van de opties is België.

 

Bedreiging

Flitsbezorgers schieten de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond, denk maar aan Gorillas, Getir of Flink. Zeven maanden geleden ging in Parijs Cajoo van start, en onlangs harkte de start-up al liefst 40 miljoen dollar (34 miljoen euro) bij elkaar bij een groep investeerders, waaronder supermarktgigant Carrefour. Dat de Franse retailer aan boord komt, is niet eens zo verwonderlijk: op termijn kunnen de flitskoeriers een echte bedreiging vormen voor de traditionele supermarkten.

 

“Onze ambitie nu is om onze positie in Frankrijk te consolideren“, zegt medeoprichter Henri Capoul aan Sifted. Cajoo heeft momenteel dan meer dan 100.000 gebruikers in tien Franse steden en opereert vanuit twintig ‘dark stores’.

 

Voordeel

De investering van Carrefour is niet louter financieel: Cajoo zal ook mee kunnen profiteren van de aankooporganisatie van de retailer. “We zullen een deel van ons assortiment bij Carrefour inkopen, en sommige producten nog steeds rechtstreeks van grote en kleine merken blijven betrekken”. Daarnaast gaan ze ook op logistiek vlak samenwerken. Daardoor denkt Capoul dat zijn bedrijf wellicht veel minder cash verbranden dan de concurrentie.

 

Naast enkele exclusieve merkpartnerschappen met onder meer bierbrouwer LBF en ciderfabrikant Maison Sassy ontwikkelt de Franse start-up ook eigen merkproducten. Er is bijvoorbeeld al een Cajoo-pils. Die producten zorgen niet alleen voor differentiatie met andere diensten, maar zijn ook een goede manier om de marges te verhogen en sneller winstgevend te worden.

 

België?

Vanaf volgend jaar wil Cajoo ook in andere Europese landen van start gaan. “We kijken naar België, Spanje, Italië en Oost-Europa”, zegt Capoul. Hij ziet evenwel weinig synergiën tussen verschillende landen. “Voor elk nieuw land moet je het distributienetwerk, de marketing en dergelijke opnieuw opbouwen. Het is belangrijk om per land sterk te staan.”

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De Franse flitskoerierdienst Cajoo, waarvan Carrefour sinds kort minderheidsaandeelhouder is, wil vanaf volgend jaar uitbreiden naar andere Europese landen. Een van de opties is België.   Bedreiging Flitsbezorgers schieten de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond, denk maar aan Gorillas, Getir of Flink. Zeven maanden geleden ging in Parijs Cajoo van start, en onlangs harkte de start-up al liefst 40 miljoen dollar (34 miljoen euro) bij elkaar bij een groep investeerders, waaronder supermarktgigant Carrefour. Dat de Franse retailer aan boord komt, is niet eens zo verwonderlijk: op termijn kunnen de flitskoeriers een echte bedreiging vormen voor de traditionele supermarkten.   “Onze...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket

    Maaltijdbox Ekomenu toont voortaan de eco- én gezondheidsscore van wat mensen eten. Op de kassabon krijgen klanten de voetafdruk van hun bestelling te zien. Ze kunnen daar ook persoonlijke streefdoelen aan koppelen.

  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement

    De Franse supermarktgroep Casino biedt senioren een eigen abonnementsformule aan. Ze hoeven een pak minder te betalen voor de service dan jongere klanten. Al betalen studenten nog minder.

  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst

    Met de service eFarmz Express kunnen Brusselse klanten van de bio-webshop voortaan hun onlinebestellingen de dag zelf al aan huis bezorgd krijgen. De dienst zal later worden uitgerold naar de rest van het land.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be