RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeCarrefourColruyt GroupDelhaize
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Alles moet weg!

icon
Food13 maart, 2023
Shutterstock.com

Maak u geen illusies, die Grote Uitverkoop is wel degelijk al begonnen: kandidaat-overnemers moeten een nummertje trekken in Kobbegem, onthult Filet Pur in alle exclusiviteit. Ontdek hier ook het antwoord op de vraag “Wie wordt de volgende?”

Quota

Een Filet Pur op maandag? Denk maar niet dat we gestaakt hebben op die actiedag vorige vrijdag. Er waren noodzakelijke werkzaamheden aan onze onvolprezen website, vandaar. Maar in tegenstelling tot sommige supermarktmedewerkers, zijn wij flexibel. En om het wachten goed te maken, zullen we u verwennen met een scoopje om te beginnen, goed? Geloof immers de relativerende artikels in de mainstreampers niet, die doen uitschijnen dat de affiliés niet bepaald warmlopen voor de overname van één van die 128 winkels. Het tegendeel is waar.

Meer zelfs, een ware stormloop van ondernemende ondernemers op filialen van Delhaize die nog niet eens officieel te koop staan: dat is wat er momenteel gaande is bij de Belgische nummer twee, die daar om evidente redenen niet over communiceert. Het e-mailverkeer is formeel: “Van zodra het proces het ons toelaat, zullen wij u contacteren.” Maar aan de telefoon is er zelfs al sprake van quota: één winkel per kandidaat, mensen, nummertje trekken en niet voordringen! De proactieve enthousiastelingen zullen nog een paar dinsdagen geduld moeten oefenen, dat wel. Maar geen minister van werk die de leeuwen op andere ideeën gaat brengen. Alles moet weg! Franchise wordt immers het nieuwe normaal in de foodretail. Van moetens.

Strebers

En alles komt terug: misnoegde actievoerders hergebruiken nu dat “Malhaize” logo, gerecycleerd van een vorig sociaal conflict, in 2014. Dat is pas duurzaam. Destijds werden zowat 2400 mensen op straat gezet, en ook toen had ene Frans Muller daar een niet zo onzichtbare hand in. Maar bon, hadden we het vorige week zowat voorspeld, of niet? Toeval bestaat niet: op die vermaledijde dinsdag van de bijzondere ondernemingsraad kwam een delegatie Delhaize-ondernemers de masterclass “De supermarkt van de toekomst” volgen, bij RetailDetail… Dat komt dus helemaal goed met dat toekomstplan.

Niet volgens de vakbonden: in shock zijn ze. Omdat ze zélf buitenspel worden gezet, nadat ze succesvol elke verandering tegenhielden het voorbije decennium. Van een ontslagronde is deze keer geen sprake. En sociale afbraak? Kom nu. De medewerkers zullen niet weten wat hen overkomt, zodra ze deel uitmaken van het heerlijk warme nest dat een kleine familiale onderneming is. Groot contrast immers met de onpersoonlijke corporate omgeving waarin je elke twee jaar de grillen van alweer een nieuwe supermarktdirecteur moet ondergaan, om van z’n ambitieuze assistent-stagiairs nog maar te zwijgen. Strebers, net van de schoolbanken. Wijsneuzen zonder track record die het ervaren personeel komen vertellen hoe ze een winkel moeten runnen? Met de bekende gevolgen, dus. ’t Is toch waar? Toch maken ze nog winst: 49 miljoen euro, dat weten we nu ook. Een peulschil.

Kassa!

Veel meer afwisseling in de werkdag ook, bij zo’n AD Delhaize. De geneugten van de polyvalentie: de uren vliégen voorbij. Daar weten wij bij het piepkleine RetailDetail alles van. En of de omzet en het marktaandeel weer omhoog zullen schieten? Reken maar even uit: als die grote uitbestedingsoperatie lukt, krijgt Delhaize er al zeker de vele miljoenen euro’s van pakweg 128 x 52 zondagen bij. Niet slecht, toch? En dat tegen lagere kosten. Kassa!

Kan haast niet mislopen. Haast. Want er is maar één maar. Om weer aan te knopen met groei, zal de retailer er wél voor moeten zorgen dat het prachtige, gezonde assortiment tijdig in de winkelrekken belandt. Wat er niet is, kan je niet verkopen. En hoewel de retailer zelf de logistieke mankementen blijft relativeren – “enkele hiccups, meer niet” – ziet de terugkerende klant waar het hardnekkig blijft mislopen, elke week opnieuw.

Mystery shoppen

Iets meer dan een week geleden, toen de winkels nog open waren, bleef ik uit pure professionele interesse tijdens de boodschappen even geveinsd geïnteresseerd bij het groenteconservenschap hangen, waar twee jonge medewerkers van gedachten wisselden over de werkorganisatie in hun Delhaizefiliaal, terwijl ze aanstalten maakten om tegen strak tempo het zo goed als lege rek aan te vullen – ik kon nog net het laatste blik kidneybonen meegrissen. De camion was een week tevoren niet komen opdagen, begreep ik, met alle gevolgen van dien. Nu moesten ze alle zeilen bijzetten om die achterstand op te halen. Geen uitzondering.

Over de manier waarop de producten tegenwoordig worden aangeleverd in die vrachtwagens, waren ze ook al niet te spreken. Net zomin als over hun uurroosters en over de lokale winkeldirecteur, die de boel volgens hen allerminst onder controle had. Geen idee of meneer Piesvaux geregeld aan mystery shoppen doet. Ik zou hem warm aanbevelen om dat wél te doen. Elke manager in élk retailbedrijf, trouwens. Onaangekondigd en incognito, uiteraard. Diep weggestoken in een hoodie, met een degelijke plaksnor voor de zekerheid.

De achterkant

En al eens een kijkje gaan nemen bij de lichtblauwe collega’s. Nogal wat waarnemers en analisten menen te weten dat de Grote Uitverkoop er komt onder druk van Zaandam – iets wat de leeuwen hardnekkig ontkennen. Maar duidelijk is wel dat ze ginder in Kobbegem in die bijna zeven jaar als zogezegde fusiegroep maar bitter weinig hebben opgestoken van hun Hollandse evenknieën. Ja, wat gezamenlijke huismerken, Kleine Leeuwtjes en dergelijke. Maar de essentie van het retailvak zit aan de achterkant: dààr worden de centjes verdiend.

Dat handjevol aangeslotenen dat intussen de kans kreeg om er naast hun AD een Albert Heijn bij te nemen, ervaart dagelijks het verschil. Zo’n blauwe winkel runt zichzelf. Je hebt er geen omkijken naar. Clockwork. Daar staan wat lagere marges tegenover, je hebt dus een hogere omzet nodig, maar als het werkt dan wérkt het ook. In hun Delhaize is het toch meer trekken, sleuren en improviseren. Ook leuk, maar anders.

Quantité négligable

Overigens, het mocht dan wel wereldnieuws zijn bij ons, de rest van de wereld lag er niet wakker van, en al zeker de beleggers niet. Delhaize België is quantité négligable binnen de groep. Who cares? Leer er maar mee leven.

Zullen we afsluiten met nog een voorspelling? Carrefour wordt de volgende. De geruchtenmolen draait over z’n toeren. Logisch: die rode cijfers moeten weggewerkt. In Frankrijk franchiseert de retailer al hypermarkten. Waarom dan hier niet? Een verkennende zoektocht naar kandidaten loopt al even, vernemen we in de wandelgangen, maar voorlopig zonder veel succes. Misschien eens een promotieactie lanceren? Colruyt houdt zich nog sterk: de winkels van Okay Compact verhuizen naar een duurder paritair comité. Stoer. Maar ook hier zal men op een bepaald moment toch moeten ingrijpen? Hoe? Dat is bang afwachten. Fasten seatbelts! En tot vrijdag dus!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Maak u geen illusies, die Grote Uitverkoop is wel degelijk al begonnen: kandidaat-overnemers moeten een nummertje trekken in Kobbegem, onthult Filet Pur in alle exclusiviteit. Ontdek hier ook het antwoord op de vraag “Wie wordt de volgende?”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN