RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAuchanBONCarrefourCasinoChiquitaColruytDelhaizeE.LeclercEdekaIntermarchéLidlPicnicReweSystème U
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Bende softies

icon
Food27 september, 2024
Shutterstock.com

De ene retailer is trots op miljoenenverlies, de andere deelt goud uit. Dat er straks weer lege rekken opduiken, lijkt een zekerheid. Hoe wordt de zondag weer een hoogdag voor onze marktleider? En waarom komen sommige mannen te vroeg? Filet Pur vogelt het uit!

Gespierde logica

Merkwaardige stoelendans deze week in de wondere wereld der retailallianties. Everest, de inkoopcombinatie van Edeka-baas Markus Mosa en zijn rechterhand, de zelfverklaarde Robin Hood van de eenentwintigste eeuw Gianluigi Ferrari, zette eerst Super U aan de deur en kwam twee dagen later met het nieuws dat ze een andere vette vis aan de haak hadden geslagen: Aura, de nieuwe alliantie tussen Intermarché, Auchan en Casino (al hangt die laatste er technisch gesproken maar met spuug en paktouw bij).

Dat was getelefoneerd, natuurlijk. Everest heeft er veel voor over om de grootste te zijn: hier speelt immers de rivaliteit met Eurelec, de combinatie van E.Leclerc, Ahold Delhaize en Rewe. Beide allianties delen eenzelfde hoger doel: komaf maken met de territoriale leverbeperkingen die grote prijsverschillen veroorzaken op de verdeelde Europese eenheidsmarkt. Of het schaalverschil tussen U en Aura écht zo’n beslissende factor is, valt nog te bezien, maar naar verluidt zou die Coopérative een bende softies zijn die niet altijd meegingen in de gespierde boycotlogica van Ferrari. Dat kan je van de Musketiers niet zeggen. De grote merkfabrikanten voelen de bui al hangen.

Gratis goud

Is ook lid van Everest: Picnic, de Nederlandse onlinesupermarkt waarin Edeka participeert. Daar valt van de synergievoordelen van dat samen inkopen nog niet zoveel te merken. Ja, een tijdje geleden kwam Michiel Muller nog trots pochen met het feit dat ze voor het eerst winst hadden gedraaid in Nederland. Enfin, gedurende een paar weken dan toch. Over het hele jaar gingen ze toch weer 78 miljoen euro in het rood. Niet zo verrassend als je hele bedrijfsmodel gebaseerd is op geld verbranden, maar toch. En ook dit jaar gaan de kosten alleen maar stijgen. Komt dus voorlopig niet écht goed.

Misschien moet Muller eens te rade gaan bij Carrefour, waar ze nu al artificiële intelligentie inzetten om het assortiment, de marketing en de prijszetting te optimaliseren. Straks betaal je bij de retailer een andere prijs naargelang je klantprofiel. Dat is nog wat anders dan half gepersonaliseerde aanbiedingen in de app, nietwaar? AI brengt nu al zoveel geld op dat Carrefour het zich kan permitteren om gratis goud uit te delen in ons land. Straf.

De dag des heren

Pour la petite histoire: op het Carrefour Salon van enkele weken geleden deelde het bedrijf op een beeldscherm trots de resultaten van de eerste ScanMania-maand, die vorig jaar plaatsvond. Wat tot een lichte paniekaanval leidde bij de persverantwoordelijken die net met een groepje journalisten op de stand kwamen aangewaaid: transparantie, allemaal goed en wel, maar dát was nu ook weer niet de bedoeling. Bon, ik heb dus beloofd dat ik de cijfertjes niet zou publiceren. Laten we het erop houden dat ze in Zaventem geen artificiële intelligentie vandoen hebben om goed te weten waarom die Alles Scan actie een sequel krijgt.

Opvallend: terwijl nogal wat foodretailers zich de afgelopen weken stoer op de borst klopten, bleef het merkwaardig stil in Halle. Tot afgelopen woensdagavond dan: op z’n Algemene Vergadering moest Colruyt Group schoorvoetend toegeven dat het marktaandeel wel degelijk onder druk komt te staan als gevolg van de toegenomen – en hoogst oneerlijke – concurrentie vanwege Delhaize en andere franchiseformules, die niet het minste respect tonen voor de dag des Heren. De paus moest het horen! Het is een opmerkelijke vaststelling: enkel de formules die ook op zondag openen, blijken momenteel marktaandeel te winnen. Daar gaan die twintig Okay Compact winkeltjes voorlopig weinig aan verhelpen.

Geen laagsteprijsgarantie

Voldoende aanleiding voor CEO Stefan Goethaert om nog maar eens over die paritaire comités te beginnen, maar je hoort de reactie van de concurrenten al tot hier: zet die plaat af, ze is grijsgedraaid. Veel illusies zullen ze zich aan de Edingensesteenweg ook niet maken, vermoed ik. Dan maar voor het offensief gekozen: met de participatie in een zelfverklaarde “gourmetketen” intensifieert Colruyt de jacht op de stadsklant.

Nu ja, gourmet? Het is gewoon een broodjes- en slaatjesbar hoor. Cara pils noemt zich ook premium, nietwaar? De Antwerpse vestiging van BON zit in de INNO naast de prachtige RetailDetail-kantoren, we halen er dus wel eens iets voor de lunch – aan het begin van de maand dan toch, want je krijgt er maar half zoveel soep als bij de Délifrance, voor een bedrag dat amper lager is. Geen laagsteprijsgarantie hier: qua marges zit dat dus wel goed.

Te laat

Hoera: de banaan is gered! Of toch bijna. Chiquita en een waslijst wetenschappelijke partners zijn erin geslaagd om de eerste eetbare banaan te telen die resistent is tegen de fatale schimmelziektes die het voortbestaan van de populairste aller vruchten bedreigen. Een hele opluchting voor de supermarktbranche, want die gele kromme is qua omzet een toppertje, en al zeker bij de zo belangrijke doelgroep van gezinnen met kinderen. Bovendien zit er al eens een extraatje in de doos: de knaldi in elf Aldi-filialen in Noordrijn-Westfalen was deze week immers een fikse lading cocaïne tegen bodemprijzen. Met dank aan de lekke beveiliging in de Antwerpse haven.

En dan nog dit: te vroeg komen, het is voor veel mannen een lastig probleem, en moeilijk bespreekbaar ook. We moeten daar begrip voor opbrengen, maar nu ook weer niet teveel. En zeker als het dan nog eens bij Lidl gebeurt: daar dook de Sint namelijk al enkele weken te vroeg op in de folder, terwijl dat volgens de afspraken pas vanaf 1 november mag, om kindertrauma’s te vermijden. “Was niet de bedoeling”, excuseerde de discounter zich nog, maar ja, het was dus al te laat. Oeps! Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    [Filet Pur] Fun fun fun

    Terwijl het hommeles is bij de ene discounter, rollen ze bij de andere lachend over de vloer. Geruchten zwellen aan over grote manoeuvres bij Carrefour – of heeft er iemand een zonneslag gekregen misschien? Filet Pur brengt verkoeling.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN