RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruytIntermarchéJumboTony's Chocolonely
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Boerenverstand

icon
Food2 februari, 2024
Shutterstock.com

“Geen boeren, geen bier”: oei, dat was even schrikken. Boos zijn onze agrariërs nochtans niet: enkel bezorgd. Dus stunten onze foodretailers volop met filet pur en ander vlees van hier. Maar niet met komkommers.

Hartelijk gelachen

Nee, komkommertijd is het allesbehalve in de foodretail. Immers, de komkommers die je vandaag in de winkelrekken aantreft, zijn niet de vruchten van de noeste arbeid van onze boeren, die dezer dagen wel wat beters te doen hebben dan hun serres verwarmen. In het beste geval (bij de Colruyt, deze week) komen die groenten nu uit Spanje. Dat is tenminste nog wél een EU-land, maar toch: ze lachen daar eens hartelijk met de kwaliteits-, milieu- en stikstofnormen die onze zorgzame overheid ons oplegt voor onze eigen bestwil. En toch protesteren ze ginds ook.

Er zijn minstens tíén redenen te bedenken waarom boze landbouwers in Halle de inhoud van enkele camions uit het zuiden op het wegdek dumpten en in het hele land onze snelwegen blokkeerden. En wellicht nog veel meer ook: we hebben ze hier netjes opgelijst. Geen nood: Ursula Von der Leyen gaat nu al die problemen tegelijk oplossen. Met een panelgesprek. Komt helemaal goed. Maar wie verwacht er nog doordacht beleid van onze vele regeringen, met verkiezingen voor de deur?

Gegijzeld

Gelukkig schieten onze foodretailers ter hulp met ongeziene promoties om de consumptie van lokale landbouwproducten naar ongekende hoogten te stuwen. Semaine Dingue bij Intermarché: vijf kilo vlees kopen, drie kilo gratis erbij. Hopla! Normale hoeveelheden voor een doorsnee Waals gezin, waar ze niet aan veggie donderdag doen, immers. Bij Carrefour ging het van een kilo gehakt kopen, anderhalve kilo gratis. Enzovoort. Zo heb je geen goedkope kip uit Brazilië of steak uit Argentinië nodig. Maar toch legden die ondankbare agrariërs het ene na het andere depot lam.

Ook winkels kwamen in het vizier, trouwens. De actievoerders lijken vooral onze fiere marktleider te viseren. Die vond het nodig om enkele “misverstanden” recht te zetten in een persbericht. Want dat de landbouwcrisis werkelijk de schuld zou zijn van de supermarkten, die iedereen meesleuren in hun heilloze race naar de bodem? De retailers begrijpen het niet: “Boeren gijzelen hun grootste partner”, reageren ze. En ze verdienen zelf ook al niks. Wie dit weekend verse groenten wil eten, zal zich tot de Nederlandse indringers moeten wenden. Of tot Carrefour: geen eigen distributiecentra meer hebben, blijkt dan toch niet zo nadelig, soms.

De schuld van de shopper

Of is er nog een andere kant aan het verhaal? “Allemaal de schuld van de consument”, volgens de chief economist van één van onze grootbanken, die in La Libre als een boer op klompen verkondigt dat shoppers de problemen kunnen oplossen door niet langer op zoek te gaan naar de laagste prijs. Welja: hij heeft wellicht goed geboerd, dus hij kan zich dat permitteren.  

Groenten stegen meer dan 40% in prijs de afgelopen twee jaar en dat blijkt dus nog niet genoeg. Moet en zal voeding nog duurder worden dan ze al is? Het valt te vrezen. Gezinnen besteden vandaag minder dan 15% van hun budget aan eten. Dat was ooit het dubbele. Maar toen gingen we niet om de drie weken op citytrip, hadden we geen smartphones en was vastgoed nog betaalbaar. Andere tijden.

Volgens marketingconsultants, die zelden blijk geven van boerenverstand, is het dan weer de schuld van de landbouwers zélf, die zo dom zijn om generieke producten op de markt te brengen. Dat ze een merk lanceren! Dan kunnen ze met ándere inkopers gaan onderhandelen over tarieven, condities en marges arrière. Ze zullen hun lol niet op kunnen. In boycotten zijn ze al goed, het is een begin.

Slaafvrije groenten

Misschien kan er iemand een keurmerk voor slaafvrije groenten van bij ons lanceren? Want de schrijnende situatie waarin onze akkerbouwers en veehouders zich bevinden, vertoont treffende gelijkenissen met die van de cacaoboeren in het zuiden, zou je haast gaan denken. Ook bij ons is er immers sprake van kinderarbeid (de kroost werkt mee op elke boerderij), en aan slavernij grenzende uitbuiting.

Rond de evenaar is van boerenprotest geen sprake. Tja, daar hebben ze amper tractoren om rotondes mee te blokkeren. Ook weinig rotondes, nu ik eraan denk. Ze kunnen er gelukkig wél rekenen op de wilde weldoeners van Tony’s Chocolonely, die hen een leefbaar inkomen garanderen, ook als hen dat zelf nog verliescijfers oplevert. Nu ook met de steun van Jumbo. En een recordgroei in België, vorig jaar. Al is er niet noodzakelijk een verband tussen die twee laatste vaststellingen.

Sjoemelwater

Er zitten overigens wél enkele marketingtalenten bij die landbouwers, hoor. Prijs voor de beste tractorslogan, voorlopig: “Geen boeren, geen bier”. Hola, dát komt tenminste stevig binnen. Iemand die voeling houdt met z’n doelgroep, zoals het hoort. De stelling geldt ook voor alcoholvrij bier, trouwens.

Want ja, donderdag is die fameuze Tournée Minérale alweer begonnen, dit jaar nog een dag langer ook, tot overmaat van ramp. Let wel een beetje op wat u drinkt, als het geen Duvel of merlot mag zijn: met zowat één derde van het flessenwater is gesjoemeld. Een watergateschandaal met een wel érg ongelukkige timing.

Maar bon, als de boeren niet meer klagen, nadert het einde der dagen, zegt het spreekwoord. En ook al lijkt het met de wereld helemaal de verkeerde kant op te gaan, onze gekke tradities houden toch maar mooi stand. Ik ga een pannenkoek eten, zoals miljoenen andere Belgen vandaag. Flamberen gaan we niet doen, uiteraard. En u? Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk

    Colruyt Group zag de omzet afgelopen boekjaar slecht lichtjes stijgen, terwijl het bedrijfsresultaat en het marktaandeel opnieuw onder druk stonden als gevolg van heftige concurrentie op de Belgische foodmarkt.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Colruyt Group verkoopt 81 Franse supermarkten aan Intermarché

    Colruyt Group verkoopt 81 Franse supermarkten en 44 Dats 24 tankstations aan Groupement Mousquetaires, de groep achter supermarktketen Intermarché. Voor de overige supermarkten lopen er nog gesprekken.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Q8 lanceert “Spotify voor voeding” in 75 stations

    Q8 introduceert digitale foodmarkten in 75 van zijn stations in België en Luxemburg: klanten kunnen er kant-en-klare gerechten en boodschappen uit de Delhaize Shop & Go bestellen. In Denemarken is het concept al een succes.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN