BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ColruytDelhaizeMakro
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Hel en verdoemenis!

iconFood17 juni, 2022
Shutterstock.com

Net als voetbal is foodretail oorlog. Maar nu ook weer geen nucleaire oorlog, die tot de totale Apocalyps leidt. Zijn die Kleine Leeuwtjes écht de voorbode van het einde der tijden? Filet Pur gaat op onderzoek!

Niks oorlog

“Delhaize begint een prijsoorlog! September zal bloedrood kleuren! Alle fabrikanten gaan failliet! Hel en verdoemenis!” Wat was me dát, zeg: aan onheilsprofeten hadden we de voorbije dagen bepaald geen gebrek. Dat is smullen, voor de populaire pers. Maar laten we mekaar geen Nostradamus noemen: is dit er niet vér over? Hoeveel prijzen heeft Colruyt moeten verlagen misschien? Hoe bang bibberden de inkopers bij Aldi en Lidl? I rest my case.

Oorlog, dat is wat er in Oekraïne gebeurt. Delhaize verlaagde de prijs van ocharme 500 van de 20.000 referenties in z’n winkels. Omdat het nodig was. “We snijden vrijwillig in onze eigen marges, enkel en alleen in het belang van de consument, die anders toch maar goedkope suikerwafels en knakworsten gaat kopen bij de discounters,” zo ongeveer legde Xavier Piesvaux zijn recentste meesterzet uit. Hoeveel prijzen ze verhoogden, vertelde hij er niet bij. Alsof ze hun margemix niet angstvallig in het oog houden, in het gindse Kobbegem.

Een boemerang

Pas op: geen verkeerd initiatief van Delhaize, zou ik denken. Ze scherpen hun prijsimago aan, vertrekkend van hun sterkte: de huismerken. Marketing volgens het boekje. Omvangrijke nevenschade zal de campagne niet veroorzaken. Taalkundig valt erover te discussiëren – toch in het Nederlands: Kleine Leeuwtjes is een knoert van een pleonasme. Maar passons.

Een andere campagne van de leeuwen dreigt wél een beetje als een boemerang terug te keren, afgaande op commentaren op sociale media: de spaaractie voor die fameuze Summer Box namelijk. De grote voorvechter van de gezonde voeding beloont trouwe klanten met een doos vol pervers snoepgoed van de grote A-merken. Lekkers met de Nutri-Score D van delicieus en E van exquis. Vol suiker, vet en zout, ook bekend als de ‘dirty three’. (Vrijblijvende tip voor de liefhebbers van licht gestoorde, lyrische instrumentale postrock: gewéldige band hoor, echt waar).

Lichtjes tegenstrijdig, niet? Tja, probeer als supermarkt maar eens consequent te zijn én geld te verdienen. Moeilijke spreidstand. Waarom verkopen ze met frisse tegenzin nog sigaretten, denk je?

Internet Explorer-moment

En ja, uiteraard is de grote schifting in de Belgische foodretail al een tijdje bezig: het lijstje verdwenen supermarktenseignes is lang. Sic transit gloria mundi: remember Unic, Nopri, GB, Priba 2000, Cash Fresh, ‘t Centrum, Jawa, Profi en vele anderen. Als je stilstaat, haalt de markt je in. En dan beleef je je Nokia-, Kodak- of Internet Explorer-moment. Dat is de natuurlijke selectie die gepaard gaat met de vrijemarkteconomie. Uiteindelijk hebben enkele zwakkere spelers nog twee jaar respijt gekregen, met dank aan dat coronavirus en de sluiting van de horeca die ermee gepaard ging. Dàt feestje is voorbij.

Er zijn gewoon teveel supermarkten. Maar geen nood, dat worden er binnenkort weer wat minder. We nemen afscheid van Groupe Mestdagh (en die winkels worden niet allemáál Musketiers), de met veel bombarie aangekondigde ombouwoperatie bij Match gaat de diepvries in – om daar wellicht nooit meer uit te komen – en ook voor Makro is het nu dus echt over en uit. Eindelijk. Bijna dag op dag zes jaar nadat ik het voorspelde – over Nostradamus gesproken.

Financiële schurken

Voor de getroffen medewerkers ziet het er niet en wél goed uit, naargelang hoe je het bekijkt. Niet goed, omdat het bedrijf in handen komt van meedogenloze financiële schurken in blauwe maatpakken, die de onderdelen uit elkaar zullen schroeven, opblinken en weer doorverkopen aan wie er nog wat voor wil geven. De vakbonden zetten zich al schrap.

Wél goed, omdat de retailers die voorlopig níét failliet gaan, wanhopig op zoek zijn naar helpende handen. Retailmedewerker is een knelpuntberoep. Al zal het wellicht niet tegen dezelfde goed onderhandelde voorwaarden zijn: ook op dat vlak zijn de tijden wel drastisch veranderd.

Zwarte helden

Als je thuiskomt met een nóg slechter rapport dan je ouders hadden verwacht, tja, dan zwaait er wat. Colruyt Group ziet z’n winst verdampen en z’n beurskoers kelderen, met dank aan de laagsteprijsgarantie. Maar Jef blijft er zen bij: “Het is wat het is.” En het is vooral geen reden om van koers te veranderen: als de wereld al verandert, hoeft Colruyt het niet te doen, toch? Hoewel: de start van de thuisleveringen is een scherpe strategische bocht, na jaren tegenstribbelen. In amper elf postcodes, waaronder toevallig wél die van mij. Ook al woon ik quasi naast de winkel, een test dringt zich op.

Er zijn er die openlijk twijfelen of de marktleider het eind van het decennium haalt. Wordt Colruyt de volgende Makro? Misschien is de situatie minder dramatisch dan ze lijkt. Kijk, gedurende twee jaar waren Colruytklanten verlost van die vervelende kleine zelfstandigen die met hun volgestapelde grote karren de winkelgangen kwamen versperren en de doorstroming aan de kassa’s in het honderd deden lopen. U kent ze: nachtwinkeliers, frituuruitbaters, voorzitters van kaartverenigingen, uitbaters van sportkantines. De helden van de zwarte economie en het verenigingsleven bleven noodgedwongen weg. En dat kostte de laagsteprijzenvolger vorig boekjaar slechts 3% omzet? Sterke prestatie, denk ik dan.

Waar is da feesje?

Analisten onderschatten wel eens het belang van die ondernemende klantengroep voor de discounter. En in Halle zwijgen ze zedig over die soms wat dubieuze bron van inkomsten. Maar noteer: ze zijn terug. Met dank aan de knaldrang die deze zomer zal kenmerken als nooit tevoren. Die omzet gaat door het tentdak, hoor. Consumenten hebben vanaf dit zonnige weekend maar één prioriteit: barbecueën tot er op het hele Westerse halfrond geen gemarineerd vleugeltje van zogenaamde welzijnskippen meer te vinden is. Crisis? Waar is da feesje?

Vergeet daarbij vooral niet te hydrateren. Bij Delhaize zijn ze gelukkig bekommerd om ons welzijn: er staan wel één miljoen flessen rosé klaar, volgens het laatste persbericht. Zou dat volstaan? Ik weet alleszins waarheen – per slot van rekening heb ik nog twaalf zegeltjes nodig voor m’n Summer Box spaarkaart. Tot volgende week!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Net als voetbal is foodretail oorlog. Maar nu ook weer geen nucleaire oorlog, die tot de totale Apocalyps leidt. Zijn die Kleine Leeuwtjes écht de voorbode van het einde der tijden? Filet Pur gaat op onderzoek!

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood1 juli, 2022
    Frankrijk bant vegetarische “burgers” en “worstjes”

    In Frankrijk is het straks verboden om vleesvervangers burgers, worst of andere “dierlijke” benamingen te geven. De Franse agro-industrie wil de regel nu ook bij de Europese Unie doorduwen.

  • iconFood1 juli, 2022
    Filet Pur: The only way is up

    Enkel domoren verlagen de prijzen. Hoger moeten ze. Nog hoger! Onweerstaanbaar hoog zelfs. Of was het onuitstaanbaar? Filet Pur vlooit het uit. Profiteert ervan: ’t is de laatste voor de zomervakantie.

  • iconFood1 juli, 2022
    Unilever België-Luxemburg zet marketingdirecteur aan het hoofd

    Tom Smidts, op dit moment marketingdirecteur, wordt de nieuwe ‘Head of Country’ voor Unilever in België en Luxemburg. De managementwissel kadert in de internationale reorganisatie bij de merkproducent.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN