RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnAldiCarrefourColruytDelhaizeJumboLidl
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Kerst in april

icon
Food21 april, 2023
Shutterstock.com

Eén na één halen CEO’s het botte hakmes boven. En we hebben het begin van de Grote Foodretailrevolutie nog niet eens gezien. Staken zal niet langer helpen. Filet Pur spot ook een tijdelijke winnaar, die straks toch weer verliezer wordt.

Gene vette

En plots is eten weer té goedkoop. Wow, die hadden we niet zien aankomen. Professionele klanten plunderen de schappen bij onze fiere marktleider, die suiker, zout, bloem en diepvriesfrieten tegen haast illegaal lage prijzen aanbiedt. Er zit niet veel anders op dan rantsoeneren, zoals tijdens die goeie ouwe eerste lockdown. Ook bij Aldi roven nachtwinkeliers de rekken leeg, maar daar gaat het om sterkedrank en pindanootjes, en enkel in de Luikse regio. Hebben ze daar ergens een feestje gepland?

Medelijden is nochtans wat we moeten hebben met de arme supermarktketens. Ze zagen vorig jaar de grootste margedaling in vijf jaar. En het was voordien al gene vette. Voor dit jaar hangt er bovendien niet meteen beterschap in de lucht: shoppers hebben de smaak van het downtraden nu pas écht te pakken. Als ze nog wat centjes willen overhouden om te investeren in digitalisering en verduurzaming, zullen foodretailers dus nog meer moeten consolideren: verwacht u aan een nieuwe golf van fusies, overnames en franchisepartnerships, voorspelt McKinsey. ’t Is nog maar pas begonnen.

Limieten

En drastische besparingsoperaties, die volgen uiteraard ook. Zelfs bij de prijsvechters, nochtans de winnaars van de kostencrisis. Maar ja, die loonindexering doet hen pijn, en dat miljoenenverlies van vorig jaar moeten ze érgens zien goed te maken, uiteraard. Aangezien het blijkbaar niet gaat komen van winkelopeningen (er zijn er al teveel), prijsverhogingen (ben je gék), XXL-promoties (probeer Albert Heijn maar te kloppen) of franchisering (meer dan ooit taboe) zullen de meelijwekkende winkelbedienden bij Lidl het verschil moeten ophoesten. Dat ze maar wat harder werken voor hun geld, punt.

Net als bij Aldi. Zijn we verbaasd? Tja, de personeelsbezetting limiteren terwijl je arbeidsintensieve categorieën als bake-off en vers vlees toevoegt aan het aanbod, dat wringt. Ook het harddiscountmodel botst onzacht tegen z’n limieten aan. Nu het softdiscountmodel nog. Maar zo mochten we Colruyt nooit noemen: allesbehalve soft zijn ze immers in Halle. Wat deze week nogmaals bewezen werd: ook Jef is niet te beroerd om het mes boven te halen als dat nodig blijkt. Oké, Dreamland was altijd een buitenbeetje binnen de groep. Maar wat gaat hij straks doen met de bodemloze putten bij CRU en Bio-Planet? Die dreigend aanzwellende violen op de achtergrond, hoort u die ook?

Mexican standoff

Het premiumsupermarktmodel is er allang over, over die limieten. Wat hebben die vergadertijgers eigenlijk gedurende de volle tien uren afgelopen dinsdag níét tegen elkaar gezegd? Meer dan een volle werkdag mét driedubbel betaalde overuren bleven ze elkaar in het wit van de ogen kijken, de directie van Delhaize en de boze vakbonden. Mexican standoff in het kwadraat. Wenkbrauwen gefronst, tanden op elkaar. Niemand knipperde met de ogen. Ze hadden zich de kost van die bemiddelaar kunnen besparen. Deurwaarders komen ook niet gratis de lastigaard uithangen. Bon, zaterdag volgt dan toch een nieuwe kans. Op aandringen van de politiek, die niet van zins lijkt om in de spiegel te kijken.

Voorlopig lijdt het merkimago van de kwaliteitssupermarkt niet ál te erg onder dat aanslepende conflict, denken marketingexperts. Delhaize is nog altijd een sterk merk. Maar hoe lang nog? Dat fameuze toekomstplan verhelpt wel iets aan de hoge kost van de winkeluitbating, maar over de toekomst van de supermarkt horen we de retailer niet. De échte digitalisering van de foodretail moet nog serieus beginnen. Wat ben je dan met overtollige franchisewinkels? Want dat er teveel zijn, daarover zijn we nu stilaan toch wel eens, hé?

Helder

Niet dat het elders zoveel beter is. De sociale onrust slaat nu ook toe bij onze noorderburen, waar Albert Heijn weigert om medewerkers in de distributiecentra een “passende loonsverhoging” te schenken. Komaan, 14,3% salaris erbij, plus 100 euro bruto per maand en vanaf nu een automatische prijscompensatie bij inflatie, dat is toch niks teveel gevraagd? Als de centjes er zondagavond niet liggen, dan gaat de blok erop. Heerlijk helder, die vakbonden.

Weet u waar het intussen verdacht stil blijft? Bij Carrefour. Ze hoeden zich daar voor oncollegiaal leedvermaak, maar ze wrijven zich stiekem in de handen. Onze bronnen zijn formeel: de Brusselse winkels krijgen de voorraden niet meer aangesleept, nu wanhopige Delhaize-klanten in de hoofdstad op zoek moeten naar een alternatief voor hun vertrouwde toevlucht bij honger en dorst. Kassa! Het is daar kerst in april, met dank aan de koppigste stakers van het land. Maar de ontnuchtering volgt ook hier, onvermijdelijk.

It’s the demography, stupid! 

De oplossing voor al die miserie staat nochtans al voor de deur. Alles waar de vakbonden de afgelopen decennia moeilijk over hebben gedaan, komt er onvermijdelijk aan. Nog meer zelfscan, kassaloze winkels, volledig geautomatiseerde distributiecentra, robots in de gangen van winkels en magazijnen… dat houden ze nu niet écht meer tegen. En waarom niet? It’s the demography, stupid!

We praten al decennia over vergrijzing, maar nu beginnen we het eindelijk ook écht te voelen. Er stroomt meer volk uit de arbeidsmarkt dan erin. Vraag maar aan Jumbo. In Limburg lukt het nog nét, voldoende naïevelingen vinden die zonder zondagspremie of vroegopeningsbonus in een nieuwe supermarkt met een onzekere toekomst willen komen werken. In Lier lopen ze al maanden achter de feiten aan. Hoe zit dat in het grotendeels gescleroseerde West-Vlaanderen?

Er is niet alleen te weinig volk dat nog wil of kan werken, er is straks gewoon ook niemand meer om nog te protesteren of te staken. Voilà. Ook dat probleem is hierbij alweer opgelost. Graag gedaan! Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier gratis op onze nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Eén na één halen CEO’s het botte hakmes boven. En we hebben het begin van de Grote Foodretailrevolutie nog niet eens gezien. Staken zal niet langer helpen. Filet Pur spot ook een tijdelijke winnaar, die straks toch weer verliezer wordt.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food25 september, 2023
    Aldi vereenvoudigt huismerken: Pirato wordt Sun Snacks

    Het bekende chips(huis)merk Pirato verdwijnt uit de winkelrekken: Aldi kiest ervoor om de internationale merknaam Sun Snacks ook in België voor chips te gebruiken. Ook andere huismerken gaan overigens met pensioen.

  • icon
    Food22 september, 2023
    Dit zijn de 27 winkels waarvoor Louis Delhaize geen toekomst meer ziet

    Het einde nadert voor winkelketens Match en Smatch. Het merendeel van de vestigingen vond dan wel een bereidwillige koper in Colruyt Group, maar voor deze 27 winkels vindt eigenaar Louis Delhaize (voorlopig?) toch geen oplossing.

  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk

    Lidl kampt met flink dalende winstcijfers: vorig jaar zakte de nettowinst met bijna een half miljard euro naar 2%. Door de stijgende rentevoeten lijkt er ook niet meteen beterschap in het verschiet.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN