RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert HeijnAldiAtacadaoCarrefourColruytColruyt GroupDelhaizePlus
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Lange tenen, korte lontjes

icon
Food21 juni, 2024
Shutterstock.com

Klanten vertonen crimineel gedrag, vakkenvuller wordt een risicoberoep, supermarktketens maken zich schuldig aan uitbuiting en managers begaan de ene kapitale fout na de andere. Een beetje grof zout kon deze Filet Pur wel gebruiken.

Handtastelijk

Woedeaanvallen, beledigingen, spugen, handtastelijkheden, stalking op sociale media… als toegewijde supermarktmedewerker maak je wat mee tegenwoordig. De lontjes worden korter, de tenen langer. Het loopt nu zodanig de spuigaten uit dat Albert Heijn besloten heeft om komaf te maken met de naamplaatjes op de shirts van winkelmedewerkers. In Nederland, maar de retailer sluit een gelijkaardige maatregel in het slechts iets bravere België niet uit.

Er mag bovendien in de winkels niet meer gefilmd worden. Wat ergens jammer is: wij zijn dat filmpje van de Jonagoldman in de Aldi van Veurne nog niet vergeten. Wat is er mis met een beetje entertainment? Bij Plus, de Nederlandse nummer drie, starten ze zelfs een test met bodycams. Straks behoort pepperspray tot de standaarduitrusting van de gemiddelde vakkenvuller. En dan schrikken dat winkelmedewerker een knelpuntberoep is. Een gevarenpremie zouden ze moeten krijgen. Gouden tijden zijn het voor wie opleidingen “omgaan met moeilijke klanten” organiseert.

Een vodje papier

Maar ja, wat voor een verwerpelijke sector is me dat ook, die foodretail. Uitbuiting, slavernij, discriminatie en seksisme zijn gewoon de norm in de Belgische levensmiddelenhandel, als je dat persbericht van Rikolto mocht geloven. De mensenrechten zijn slechts een vodje papier voor onze supermarktketens. Je moest al diep in dat rapport duiken om ook wat constructieve aanbevelingen te ontwaren. En als Belga dan een kritiekloze copy/paste publiceert, nemen alle gazetten het klakkeloos over. Het recept voor een PR-debacle.

Een “wake-up call?” In Halle verslikten er zich een paar in hun ochtendkopje Graindor, want ja, is onze fiere marktleider niet ook een voorloper in duurzaamheid, stap voor stap? Nee hoor: “een achterblijver”, volgens die Superlijst Sociaal. Dat deed zeer, kunnen we ons voorstellen. We kregen een uitgebreide, goed gedocumenteerde reactie, en ook de concullega’s waren verheugd dat er toch íémand naar hun grieven wilde luisteren. Graag gedaan. De harddiscounters kon je door de telefoon horen glimmen van trots. Maar ja, die danken hun goede score grotendeels aan de grundlichkeit van hun Duitse moeders, toch?

Hete adem

Hoe noem je iemand die graag met muzikanten rondhangt? Een bassist. Of ook wel: CEO van Colruyt Group. In verschillende weekendkranten riep Stefan Goethaert niet alleen de leden van de Colruytband op om dringend nog eens een repetitie in te plannen, maar liet hij ook verstaan dat zondagsopeningen op tafel liggen aan de site Wilgenveld. Het is van moetens: de groep heeft een schitterend boekjaar achter de rug, maar voelt de hete adem van Ahold Delhaize in de nek, zeker nu het ene na het andere voormalige Delhaize-filiaal ook op zondag opengaat.

Dat kost Colruyt nu al marktaandeel. Oei. En het is maar pas begonnen. Hij wil nochtans meer dan de huidige goeie 30%. Maar hoe dan wel? Nog overnames? Op de suggestie van La Libre of Delitraiteur niks voor hem zou zijn, antwoordde de topman met een helder “geen commentaar”. Dat hebben we genoteerd.

Geniale zet

Dook deze week de kelder in: het aandeel Carrefour. Wegens mogelijk slecht nieuws over de franchisecontracten. Tja, de beurs is emotie. For the record: een uitspraak in die affaire wordt pas verwacht binnen één tot anderhalf jaar. Mocht Carrefour veroordeeld worden, dan kan het nog in beroep gaan. Dat gaat nog eens drie tot vijf jaar duren (nee, het is in Frankrijk echt niet beter dan bij ons) en in vorige rechtszaken kregen ze steevast gelijk. Het ministerie van Economie liet nochtans niks aan de verbeelding over: franchisenemers “worden verstikt”. Hola. Maar ja, er komen daar verkiezingen aan, hé. Ook politiek is emotie. Bij Buurtsuper rekenen ze zich al rijk, in een wel érg voorbarig persbericht dat België oproept het Franse voorbeeld te volgen. Dromen mag.

Het tij hoopt Alexandre Bompard onder andere te keren met de import van Braziliaanse knowhow naar de Parijse voorsteden. Bon, moeten we onder de indruk zijn? De zogezegde toekomst van de foodretail lijkt toch wel verdacht hard op het vergane verleden: die Atacadão ziet er immers uit als een Makro in het klein. Een kille cash & carry die minder keuze biedt dan een doorsnee supermarkt, maar die wél lagere prijzen belooft dan bij rivaal E.Leclerc, en die volumekorting geeft zoals de Colruyt. 15% goedkoper dan een Carrefour hypermarkt, zeggen ze zelf. Waarmee ze dus hun eigen winkels in diskrediet brengen, toch? Geniale zet.

Kapitale fout

In België herhaalt Carrefour intussen een kapitale fout die een concurrent goed vijftien jaar geleden al eens maakte: toen verschenen in de Delhaize-supermarkten bij de pas gelanceerde 365-producten schapkaartjes met de melding “zelfde prijs als Aldi en Lidl”. Die flater luidde het begin in van een donkere periode voor de destijds nogal stuurloze leeuwen. En wat ontdekte een oplettende journalist van Gazet Van Antwerpen afgelopen week in de Market van Berchem? Onder de flessen Pepsi Max hangt een bordje: “Dit product heeft dezelfde prijs als bij Albert Heijn.”

Reclame maken voor de concurrentie, daar moet ergens een meesterlijke redenering achter zitten, maar welke? Enne, een betere prijs dan de Hollanders heeft Carrefour dan toch niet in de wacht gesleept met die boycot. Wat hadden ze gedacht?

Kerst in juni

Rest me enkel nog een prijs uit te reiken: meer bepaald de wisselbeker voor het meest cynische persbericht van de week. Die gaat zonder enige discussie naar Delhaize, dat ons gisteren vrolijk meedeelde dat ze nog nooit zoveel pompoenen en raclettekaas hadden verkocht als afgelopen maand. Alsof kerst in juni viel. Wrijf het er nog eens goed in, moet iemand daar in Kobbegem gedacht hebben.

Maar hey, vandaag begint de zomer officieel, en volgens mijn weerapp is het vanaf zondag écht prijs. De ene last minute barbecueaanbieding na de andere verschijnt voorspelbaar in onze mailboxen. Aan boerenworst heb ik geen boodschap, maar wie me kan tippen waar ik de allerlaatste mooie asperges van het seizoen in de aanbieding bemachtig, mag een gilletje geven. Op de gril, met een beetje olijfolie en grof zout: komt goed. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    [Filet Pur] Linzengate

    Terwijl de fiere marktleider een bij voorbaat verloren strijd voert, wordt zowat de volledige Belgische voedingsindustrie door de wetenschap gecanceld. Een bord linzen of een pittig gemarineerde Filet Pur? De keuze ligt voor de hand.

  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN