Merkfabrikanten laten niet op hun kop zitten, leerden we afgelopen week. Ze vechten terug met hoogtechnologische wapens. Maar u zat op een onthulling te wachten, niet? Hier is het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!
Een domme jongen
Enkele decennia geleden, in een Centrum voor Leerlingenbegeleiding niet ver van hier:
-En, jongen, wat wilt gij later graag worden?
-Retailexpert, mevrouw.
-Retailexpert? Daar bestaat geen studierichting voor. En daarbij, daar is toch geen vraag naar. Is een reisagentschap niks voor u? Een fotowinkel? Mensen gaan altijd foto’s blijven trekken hé. Of desnoods iets in het bankwezen, daar is de jobzekerheid gegarandeerd, geloof mij. Trouwens, werkt uwe pa niet bij de bank?
-Ja mevrouw, maar ik verveelde me daar steendood tijdens mijn vakantiejob. Als retailexpert kan ik gaan winkelen waar ik wil tijdens mijn uren en kom ik misschien af en toe eens met mijn kop op tv. En overal nieuwe productjes gaan proeven, dat spreekt me ook wel aan.
-Domme jongen!
Check die hashtag
Het was nochtans waar, van die lekkere productjes. Enfin, niet elke week, maar wel afgelopen woensdag toen Delhaize uw dienaar uitnodigde op een inspirerend Summer Event in het gezelschap van tientallen jonge foodblogsters – van wie er enkele trouwens een hoofdrol spelen in een longread die binnenkort in uw favoriete blad RetailDetail Food zal verschijnen. Check alvast de hashtag #Delhaizeinspiration op tal van sociale media.
We mochten op kookles bij Jeroen De Pauw, die door slechte karakters weleens de Jeroen Meus van den Aldi wordt genoemd, wat uiteraard een contradictie van jewelste is aangezien beide Jeroenen officieel met Delhaize gelieerd zijn. We moeten bovendien toegeven dat het bijzonder lekker was. En niet eens hard werken.
In ruil voor het in blokjes snijden van een courgette en wat tomaatjes, kregen we onder andere Ceviche met Leche de tigre marinade, stoofpotje met Tajine-marinade, noedelwok met Shiro Miso marinade… Voor de iets luiere medemens lanceert de retailer bovendien heel wat nieuwe bereide soepen en schotels uit de wereldkeuken. Libanon, Maleisië, Peru, Korea, Marokko… u vraagt, Delhaize geeft er een draai aan. Oké, misschien was het die cocktail met Indonesische rum die ons ietwat milder stemde dan anders, maar toch…
Een nieuw laserzwaard
Volgens financiële analisten verliezen A-merken de strijd om het schap. Ze moeten plaats maken voor almaar meer huismerken en krijgen minder kansen om innovaties in de markt te zetten. Een bedreiging op termijn voor de grote multinationals, menen de beurskenners. En dat zou ook één van de drijfveren zijn achter de fusie- en overnamekoorts in de sector.
Maar kijk: de merkfabrikanten slaan terug. Als ze offline geen plaats meer krijgen, dan openen ze toch gewoon zelf hun gemeenschappelijke webshop? Vanuit Denemarken gaan de FMCG-brands met een eigen marktplaats voor niets minder dan de verovering van de wereld. Of toch van Nederland, om te beginnen. Jawel, the empire strikes back en hun nieuwe laserzwaard luistert naar de naam Shobr. Dat wordt spannend.
En het zal nodig zijn, want veel groei valt er niet meer te bespeuren in de FMCG-sector. Ja, AB InBev wist de verwachtingen van de analisten nog nét te overtreffen, maar de volumes daalden. Bij Kraft Heinz daarentegen daalden zowel de omzet als de winst. En dat wou Unilever overnemen? Dat ze eerst hun huiswerk eens maken, zou je denken.
Een voetnoot
Aan die mislukte deal zal het wellicht niet gelegen hebben, maar toch werd country manager Nils van Dam van Unilever Belgium deze week bedankt voor bewezen diensten. Hij vertrekt ‘in onderling overleg’ zoals dat heet. We gaan daar niet flauw over doen: u weet wat dat doorgaans betekent. De man wordt opgevolgd door de Franse VP marketing Sophie Souied. Even met haar kennismaken? Dit filmpje geeft alvast een idee, net als dit interview. Doe er uw voordeel mee.
Bij Mondelez Benelux hoeft Nils van Dam wellicht niet te gaan solliciteren, want daar hebben ze zopas een nieuwe managing director aangeworven. Het is Jan Willem Balk, die tot nu de Nederlandse divisie leidde. Buitenlandse CEO’s aan het hoofd van Belgische FMCG-divisies: het is niks nieuws, en het zal ook niet gauw veranderen. België is een tijdelijk tussenstation, een voetnoot in de carrièreplanning van managers met de blik op de wijde wereld.
Rustig slapen
Hoewel het zoals bekend met e-commerce in voeding toch nooit wat zal worden, is Amazon Fresh zopas wel degelijk van start gegaan in Berlijn. Met een assortimentje van slechts 85.000 producten tegen lachwekkende bodemprijzen, aan huis geleverd door DHL, hoeven de Duitse supermarkten zich uiteraard geen zorgen te maken en kunnen ze net als vele collega’s supermarktketens en merkleveranciers rustig verder slapen tot de ultieme wekker rinkelt.
Nochtans. Bij Aldi Süd zitten ze niet stil. De discounter is zich ervan bewust dat foodretail moeilijke tijden tegenmoet gaat en besluit daarom zijn scope te verruimen richting horeca. In Keulen opende een eerste Aldi Bistro, waar klanten terecht kunnen voor een voordelig dagmenu samengesteld met louter Aldi-producten. Een pop-up project in zeecontainers is het. Doet dat een belletje rinkelen? Bij ons alvast wel!
Bij Carrefour zoeken ze het hogerop in de bevoorradingsketen: ze worden gewoon zelf landbouwer en gaan tuinieren op de daken van enkele winkels en een hoofdkantoor in Frankrijk. Stadslandbouw, geïnspireerd door Whole Foods en Delhaize. Of er op het dak van het bouwproject Botanic in Breendonk een stadstuin voorzien is, werd ons niet meegedeeld, al kan de naam wel iets in die richting doen vermoeden. In elk geval opent er een Louis Delhaize buurtsupermarkt, dus kleurt het project toch enigszins groen.
Een informatief bericht
Geen Spar, geen Carrefour Market, geen Rob, maar wel een AD Delhaize supermarkt komt er in de overdekte markthal die door Antwerpenaren ‘de Criée’ wordt genoemd. Waar die naam vandaan komt? Vroeger stonden de slagers en de poeliers daar om het hardst te roepen om hun verse waar aan te prijzen. Een mooie traditie die in onbruik is geraakt, tenzij Delhaize ze op deze locatie weer ingang wil laten vinden. We trekken het na.
In diezelfde mooie stad, waar ook het hoofdkwartier van RetailDetail gevestigd is, zou Burger King zijn eerste Belgische vestiging openen. Even serieus: in februari kwam het bericht dat de eerste Burger King in Namen zou komen. In maart wisten sommigen dat het Charleroi zou zijn. In april ging het Brugge worden. Of Oostende. Kijk eens, wij gaan er niet meer over schrijven tot we daadwerkelijk in zo’n Whopper kunnen bijten. Voilà.
We moeten opletten wanneer we over Albert Heijn schrijven, leerden we. Als we niet informatief genoeg zijn, dan beschouwt de Vlaamse Regulator voor de Media het immers als reclame en dat kunnen we in deze kolommen niet maken. Vraag maar aan televisiezender Vijf wat dat zoal kan kosten. Maar hoe kunnen we informatief berichten over Albert Heijn als de persinformatie slechts met Hollandse zuinigheid wordt vrijgegeven? U wacht uiteraard vol ongeduld op de ultieme onthulling die we vorige week al beloofden: wie is de geheimzinnige Darth Vader die AH Boortmeerbeek overnam? Nu ja. De meeste mensen die we afgelopen week spraken, bleken het al te weten. Alleen wilden ze dat niet gezegd hebben. En ook de betrokken ondernemer zelf staat liever niet in de belangstelling. Tja, daar kunnen wij bij RetailDetail niet veel mee.
Foute foodtrends
Dus hebben we besloten om het toch maar in de groep te gooien. Het is namelijk de ondernemende Denis Smets, die de Carrefour Markets in Kortenberg en Putte bij Mechelen uitbaat, die nu ook graag de succesvolle blauwe winkel in het rood zou zetten. Daarover heeft hij echter nog geen akkoord met zijn franchisegever. Dat hij eerst enkele plooien zal moeten gladstrijken bij de collega-ondernemers in Herent en Kampenhout, en bij het Carrefour hoofdkwartier waar ze weken aan een stuk hardnekkig beweerden van niets te weten, ach, dat catalogeren we maar onder collateral damage, zeker? Ondernemen is risico’s nemen!
Mag ik u tot slot waarschuwen voor alweer een nieuwe foute foodtrend? Na die bizarre sushi taco’s van vorige keer vond retailgigant Walmart het tijd voor een nog gekker idee. Ze lanceerden daar de Crotilla. Dat is een kruising tussen een croissant en een tortilla. Echt waar. U wilt niet weten hoe het eruit ziet, laat staan hoe het smaakt. Only in America… Weet u ook een foute foodtrend te spotten? Laat het ons dan vooral weten. Kan een leuke reeks worden. Oh, en mocht u zich vragen stellen bij de soms vreemde beeldspraak in dit stukje: gisteren was internationale Star Wars dag. Het is een afwijking, sterker dan mezelf. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.