RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruytDelhaizeJDE Peet'sLotus BakeriesLunch GardenMakroMondelezPepsiCoTony's Chocolonely
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Meelijwekkende amateurs

icon
Food7 februari, 2025
Shutterstock.com

Koffie, chips, chocolade of koekjes: waarom maken merkfabrikanten er keer op keer een zootje van? Wat doet dat lelijke eendje in het groenterayon? En wat voert de marktleider in het schild na die verrassende vastgoeddeal? Zoveel vragen, en toch maar één Filet Pur!

Slappe koffie

Is Douwe Egberts eigenlijk nog wel een ongenaakbaar A-merk? De vraag mag gesteld: die status moet je immers verdienen, elke dag opnieuw. De enigszins zwalpende multinational kan wel klagen over lastige inkopers aan retailerzijde, het ware probleem is wellicht toch eerder het gebrek aan vernieuwingskracht aan fabrikantenzijde. Van wanneer dateert de laatste échte innovatie? Senseo zag het licht in 2001, just saying. Dat krijg je dan: slappe koffie.

Supermarktketens in heel Europa zijn niet zinnens de volgens hen “buitensporige” prijsverhogingen van het merk zomaar te aanvaarden en nemen lege plekken in het koffieschap voor lief. Delhaize is de volgende in een intussen al behoorlijk lang rijtje. De shopper zal het huismerk wel kopen. Het is niet dat rivaal Nestlé, de grootste koffieverkoper ter wereld, géén issues heeft, maar de marges zijn er toch van een iets andere orde. Dat is het verschil tussen capsules van een hip luxemerk verkopen tegen waanzinnige kiloprijzen, of pakken gemalen bonen in de supermarktrekken leggen om het gevecht met de private labels aan te gaan. In die strijd lijkt JDE Peet’s terrein te moeten prijsgeven. De oorlog is nog niet verloren, maar de vooruitzichten blijven onzeker.

Geen geld

Dat zijn ze ook voor PepsiCo: armlastige consumenten beknibbelen immers op ribbelchips en frisdrank. Goed nieuws voor de volksgezondheid, minder goed voor de business. Kleinere – en dus per stuk goedkopere – verpakkingen moeten het tij keren, net als voordelige multipacks en nieuwe, nog verleidelijker smaken. Welja: innovatie, dus. Al lost die ook niet alles op: Mondelez kan je geen gebrek aan vernieuwingsdrang verwijten, maar ongeziene stijgingen van de cacaoprijzen wegen serieus op de winst. Chocolade gaat straks een luxeproduct worden, valt te vrezen, met dank aan klimaatflatie.

Maar dan liefst wel een eerlijk luxeproduct, als het van Tony’s Chocolonely afhangt. Hun Amerikaanse fabriek is met het oog op de dreigende invoerheffingen een meesterzet gebleken en met nieuwe klanten als Colruyt en Waitrose in Europa bereikte de fairtradepionier een recordomzet. Maar geld verdienen? Ho maar! Dat doen ze ook niet (meer) bij Droste: het nochtans iconische nichemerk vindt dan toch geen overnemer en dreigt definitief te verdwijnen. Tja, alles heeft een einde, en een reep chocolade heeft er zelfs twee. Droste schreef nochtans designgeschiedenis met het “droste-effect”, een visueel effect op de verpakking waarbij een beeld zichzelf steeds kleiner in zichzelf herhaalt. Ja, met Filet Pur leer je altijd iets bij. Dank me later.

Fenomenaal

Edoch, we moeten het zeggen zoals het is: voornoemde bedrijven zijn stuk voor stuk meelijwekkende amateurs, op de keper beschouwd. Toch als je hun povere prestaties vergelijkt met die van een bescheiden Oost-Vlaamse koekjesbakker, die vorig jaar opnieuw met dubbele cijfers wist te groeien – en niet door lepe prijsverhogingen, maar dankzij fenomenaal toenemende volumes. Topman Jan Boone heeft het al vaker gezegd: speculoos is voor zowat de volledige wereldbevolking even onweerstaanbaar als cola, dus the sky is the limit.

Al is dat laatste nu ook weer niet helemáál waar: dit jaar rekent Lotus Bakeries op “slechts” 10% volumegroei voor dat nochtans ongekend populaire Biscoff-koekje. De reden? De productielijnen in Lebbeke kunnen de vraag gewoonweg niet meer aan en een nieuwe fabriek in Thailand is nog niet af. Oei. Toch ook een bende amateurs, dus. Dat is in elk geval wat beleggers ervan dachten: op de resultaten volgde de slechtste beursdag sinds lang voor het aandeel.

Op papier

Alexandre Bompard in hoogsteigen persoon poseerde als amateur-huis-aan-huisbedeler om aan te kondigen dat Carrefour op z’n thuismarkt nu écht en definitief afscheid neemt van de papieren folder. 15.000 ton papier per jaar: dat is niet alleen nefast voor het milieu, maar ook voor de boekhouding. En iedereen heeft tegenwoordig toch WhatsApp? Dus. Als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel, dat is bekend, maar helemaal afschaffen wil de retailer die papieren folder hier nog niet, we hebben het even nagevraagd. Het papierverbruik is toch al gehalveerd. Uitfaseren, heet dat. Of is het koudwatervrees?

“Ik denk dat ze mij nog weinig wijs kunnen maken. Dat is ongeveer het enige voordeel van ouder worden”, sprak de altijd heerlijk heldere Annick Van Overstraeten vorig jaar op een Captains of Retail-event van RetailDetail. Amateurisme valt haar niet te verwijten. En kijk: nu duikt ze weer op bij Lunch Garden, waar ze vijf jaar geleden met slaande deuren vertrok. “Een non-event”, zegt ze zelf, maar dat is het uiteraard niet: haar terugkeer is meer dan symbolisch. Applaus weerklinkt in Edegem, waar klanten opgelucht ademhalen nu de franchisenemers erin geslaagd zijn de nieuwe eigenaar te overtuigen met een sluitend businessplan. Dat is in Hasselt dan weer niet gelukt.

Groene smurrie

Bent u ook niet heel erg benieuwd na die megavastgoeddeal waarvan we de financiële reikwijdte niet mogen kennen? Wat is Colruyt eigenlijk van plan met die oude Makro-sites? Veel wil het bedrijf er nog niet over kwijt, zelfs Willy Naessens heeft er het raden naar, maar enkele vage hints in de richting van “mogelijk een nieuw winkelconcept” zijn ons niet ontgaan. Mijn vijftig centjes: met hun business-to-businessverleden bieden die goedgelegen faciliteiten mogelijk wel perspectief voor een soort Colruyt Professionals XXL? Een soort Makro zoals Makro bedoeld was? Terug naar de toekomst, of de weg van de minste weerstand: concurreren in de foodretail wordt alleen maar lastiger, maar in de versnipperde foodservicewereld zijn er nog genoeg goedbedoelende amateurs actief waarmee het makkelijker rivaliseren is.

En dan nog dit. Het ziet eruit als groene smurrie en het blijkt nogal smakeloos, maar als het goed genoeg is voor de doorsnee eend, dan ook voor ons: eendenkroos wordt de nieuwe filet pur. Want ja: eiwitrijk, vol vitamines en mineralen, zichzelf razendsnel vermenigvuldigend, duurzaam te telen, en als je het waterlinzen noemt, valt het niet eens op dat je zwemvogelvoer aan het eten bent. Afgaande op de socials kijken velen ernaar uit als naar een strandvakantie aan de Gazaanse Rivièra. Rustig maar, lieve mensen. Het is een gewoon een groente. Je gaat er niet van snateren en je krijgt er heus geen duckface van. Alleen die associatie met Donald zou marketinggewijs wat moeilijk kunnen liggen. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    [Filet Pur] Fun fun fun

    Terwijl het hommeles is bij de ene discounter, rollen ze bij de andere lachend over de vloer. Geruchten zwellen aan over grote manoeuvres bij Carrefour – of heeft er iemand een zonneslag gekregen misschien? Filet Pur brengt verkoeling.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN