RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CasinoColruyt GroupDelhaizeIntermarchéJumbo
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Positief en veerkrachtig!

icon
Food17 maart, 2023
Shutterstock.com

Stakende supermarktmedewerkers, woedende délégués, radeloze shoppers, doortrapte inkopers, bange merkfabrikanten: allemaal gaan ze aan agitatie en nervositeit ten onder. Gelukkig desinformeert Filet Pur alweer naar hartenlust.

Gulden regel

Dovemansgesprek, volgens het online woordenboek: “gesprek waarbij de gesprekspartners elkaar niet willen of kunnen begrijpen. Geen van beide partijen lijkt bereid te zijn te luisteren naar de argumenten van de andere.” Dat is exact wat er dinsdagochtend plaatsvond in Zellik, waar de CEO simpelweg z’n kat stuurde naar het overleg met de vakbonden en zijn medewerkers vruchteloos poogden de délégués te boeien met een zorgvuldig voorbereide PowerPointpresentatie. Quod non, of wat hadden ze gedacht?

Je kan zowel begrip hebben voor dat herstructureringsplan dat geen herstructureringsplan mag heten als voor de hoog oplopende emoties bij de betrokken medewerkers. Maar een gulden regel in élke cursus crisiscommunicatie leert: toon empathie. Tja, zeg nu zelf: van geweldig veel betrokkenheid en inlevingsvermogen getuigde de houding van de Delhaize-top nu ook weer niet. Van goedbetaalde houders van een MBA-diploma mag je meer verwachten, of ben ik weer te streng? Toegegeven, er zijn maar weinig goeie manieren om slecht nieuws te brengen.

Per opbod

Als ze zich maar niet misrekend hebben in hun Excel-werkbladen. Delhaize is alleszins nog niet aan de nieuwe patatten toe: de vakbonden kondigen een maandenlange existentiële strijd aan. Dat betekent fors omzetverlies, maar ook die hoge loonkosten vallen weg: in verlieslatende winkels is dat dus winst. Onze vertrouwde toevlucht in geval van kleine en grotere honger, de winkel onder de RetailDetail-kantoren – naar verluidt goed voor een weekomzet van 259.000 eurootjes – bleef ondanks alle commotie gewoon open, al ogen sommige rekken er nu leger dan onze maag rond lunchtijd. De stakers bevinden zich naar goede gewoonte in meerderheid alweer onder de taalgrens. Het is slechts een vaststelling.

Intussen staan de overnamekandidaten dus te dringen: met bijna 200 zijn ze nu al, voor 128 supermarkten. Als ze maar niet allemaal op dezelfde winkels azen: dat wordt een verkoop per opbod. Affiliés worden nu zelf ook de hele dag aangeklampt door investeerders die niks van supermarkten kennen maar wel mee in het kapitaal willen stappen. Dat belooft. Ja, er is genoeg geld in de wereld, het is alleen nogal ongelijk verdeeld.

Calimero

216 miljoen euro: dat is wat Jumbo vorig jaar omzette in België. Afgaande op dat kerstpakket van 20 miljoen euro dat vanuit Veghel werd opgestuurd, werken ze hier dus met een negatieve marge van zowat 10%. Op een totale omzet van meer dan 10 miljard houdt het Gele Gevaar overigens maar net 80 miljoen over, na belastingen. Dat is gene vette, zoals we in Vlaanderen zeggen. En het bevestigt simpelweg de eerdere analyse van onze Grote Roerganger, dat Jumbo eigenlijk wel wat beters te doen heeft dan z’n tijd, talent en geld te verspillen op een markt waar het nog lange tijd twee keer niks zal verdienen. Er ligt werk genoeg op de plank in Nederland. Jumbo go home!

In België kampen we immers met een wildgroei aan baanwinkels in het algemeen en supermarkten in het bijzonder. Tenminste, dat beweert de ene waarnemer na de andere in de media. Maar is het ook wáár? Factcheck: er kwam hier sinds 2020 geen vierkante meter winkeloppervlakte bij. Hoe dat mogelijk is? Kleine, verouderde panden verdwijnen, grote en nieuwe komen erbij. En wat Jumbo ook mag beweren: gemeenten weigeren maar zelden een vergunning. Ze hoeven dus de Calimero niet uit te hangen.

Maffia

Winnen en verliezen in één week tijd: het overkwam de ondertussen uit de echt gescheiden handlangers Casino en Intermarché, die zich met hun inkoopalliantie INCA tussen 2014 en 2018 volgens tal van merkfabrikanten schuldig maakten aan ware maffiapraktijken: intimidatie, afpersing, delistings, u kent het riedeltje wel. Maar zulke geslepen boeven op heterdaad betrappen blijkt geen evidentie. Eigenlijk zouden keyaccountmanagers voortaan de negotiaties moeten aanvatten met een verborgen cameraatje in hun Rolex, is dat geen idee?

Want de bevindingen van enkele huiszoekingen bij de verdachten in opdracht van de Europese Commissie werden zopas nietig verklaard wegens procedurefouten. Knoeiwerk van de antikartelwaakhond. Typisch. In Frankrijk was de rechter een andere mening toegedaan: zomaar als ware Robin Hoods geld aftroggelen van rijke multinationals, daar kom je in het keizerrijk van Macron niet zomaar mee weg. Voilà: vier miljoen euro boete wegens concurrentieverstorende praktijken. Bon, dat is kleingeld hé.

Relax!

En dat terwijl consumenten haast geen kleingeld meer hebben om de wekelijkse boodschappen te betalen: één Belg op twee lijdt onder financiële stress. Ze kopen daardoor minder A-merken, ze hebben het aperitieven afgeleerd, ze laten amper nog maaltijden bezorgen en ze zouden wel gek zijn om nog een meerprijs te betalen voor bio en fairtrade producten. Zo ver is het gekomen. Schrijnend.

Maar in hoge nood kent men z’n ware vrienden. Colruyt Group schiet zowel de gestresseerde consumenten als de overspannen medewerkers van Delhaize bereidwillig ter hulp. De nieuwe app van onlineapotheek Newpharma leert geagiteerde druktemakers namelijk hoe te ontspannen met yoga- en ademhalingsoefeningen. Nét op tijd!

Meer zelfs: niemand minder dan Jef Colruyt vertelde deze week hoogstpersoonlijk aan wie het maar wilde horen hoe hij positief en veerkrachtig blijft in onzekere tijden. Een webinar waar meer dan 2000 belangstellenden voor opdaagden. Bewijst nogmaals dat er in dit hele apenland maar één CEO is die werkelijk de pols van de samenleving voelt (of nee, twéé, want ik zou m’n eigen CEO haast onterecht over het hoofd zien, stel je voor). En het was nog wel gratis ook! Geen wonder dat het bergaf gaat met de marges bij de marktleider. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier gratis op onze nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Stakende supermarktmedewerkers, woedende délégués, radeloze shoppers, doortrapte inkopers, bange merkfabrikanten: allemaal gaan ze aan agitatie en nervositeit ten onder. Gelukkig desinformeert Filet Pur alweer naar hartenlust.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN