RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnAldiColruytDelhaizeIntermarchéJumboLe Pain QuotidienLotus BakeriesMondelez
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Tegen de kar gereden

icon
Food31 maart, 2023
Shutterstock.com

Wie spint er garen bij het sociale conflict bij een concurrent? Is België het Bachmoet van de Europese foodretail? Sinds wanneer komen de spruitjes uit Marokko? En waarom halen merken hun eigen fundamenten onderuit? Filet Pur gaat op onderzoek!

Fake franchise

Wie geïnteresseerd is in de overname van zo’n verlieslatend Delhaize-filiaal, zal zich mogen reppen: er zijn voor élke winkel al kandidaat-kopers opgedaagd, en voor de meeste winkels zelfs meer dan één, onder het motto ‘geen gezeik, iedereen rijk’. Toch zullen die dynamische entrepreneurs nog wat geduld moeten oefenen: eerst gaat er een sociaal bemiddelaar aan het werk. Wat die precies moet bereiken, is een raadsel, aangezien de retailer overduidelijk niet van plan is om dat toekomstplan bij te sturen. Maar ja, die regelneven van politici willen toch graag de indruk wekken dat ze íéts ondernemen. Misschien zouden ze zich ook eens kunnen inschrijven voor dat fameuze webinar over “omgaan met verandering”?

Dat het maatschappelijk debat intussen verder polariseert dat het een lieve lust is, zal er de zaken niet op vergemakkelijken. En wanneer je concurrenten zich ook gaan moeien, ben je helemáál ver van huis. De brief aan de minister van werk vanwege de marktleider uit Halle is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Colruyt is de concurrentie van fake-franchiseketens hartsgrondig beu, blijkbaar, en ziet z’n kans schoon om een hertekening van het winkellandschap een handje te helpen.

Not amused

Is Jef Colruyt nu een doemdenker of een positivo? De fan van winkels zonder personeel liet eerder al wel eens verstaan dat hij het niet ethisch vindt om zelfstandige ondernemers als kanonnenvlees de loopgraven in te jagen. Fair enough. België is het Bachmoet van de Europese foodretail immers, waar internationale grootmachten elkaar met een spervuur van promoties bestoken. Dus stelt hij voor om winkeltje spelen voor iederéén duurder te maken. De vakbonden applaudisseerden. Toch benieuwd wat de Spar-winkeliers van dat ietwat verbazende staaltje krommunicatie van hun opperbaas vonden. In Kobbegem waren ze alleszins not amused. Tegen hun kar gereden. Op hun pik getrapt, zelfs.

De persdienst in Halle haastte zich wel om één en ander te nuanceren: “Hoe die vereenvoudiging van de paritaire comités dan juist moet verlopen, hangt af van heel wat factoren die met meerdere partijen samen nog zullen moeten bekeken worden.” Oké. Die reactie kwam er nadat we in een opiniestuk de apocalyptische gevolgen hadden geschetst van een wereld waarin alle zelfstandigen naar dat duurdere paritair comité 202 zouden worden overgeheveld: onbetaalbare winkelkarren en een golf van faillissementen, namelijk. Mochten wij bij RetailDetail doortrapte cynici zijn, dan zouden we durven zeggen: zo’n bloedbad zou Colruyt eigenlijk niet slecht uitkomen, toch? Maar u kent ons: zo’n slechte karakters zijn we nu ook weer niet.

Panklaar

Onrust is aanstekelijk, dat wel. De acties bij Delhaize en Intermarché inspireren nu ook de bonden bij Aldi, die de “helse” werkdruk ondraaglijk vinden en op hun beurt met een stakingsaanzegging dreigen. En waarom ook niet: half Europa ligt toch al plat. Geen nood: er volgt verzoeningsoverleg, met Markus-koffie en Gala-koekjes. Komt goed. Natuurleuk!

In de voedingsindustrie hoeven we voor stakingen niet meteen te vrezen, wél voor verdere prijsverhogingen, en als de sympathieke supermarktinkopers die niet aanvaarden, dan mogelijk ook voor faillissementen, want het rendement staat serieus onder druk in de fabrieken. Komt daar nog eens bij dat die supermarkten zich steeds vaker in het buitenland bevoorraden. Ik heb even gecheckt: de panklare spruitjes kwamen inderdaad uit Marokko deze week. Bij Albert Heijn is dat normaal, maar bij lokale voorvechter Colruyt? Zo gaan we er niet komen, uiteraard.

Geen nee

Dat toeval niet bestaat, bleek afgelopen week eens te meer. Nauwelijks had RetailDetail een analyse gepubliceerd over de kansen en gevaren wanneer merkfabrikanten ook private labels gaan produceren, of Lotus Bakeries beleefde z’n Olé-momentje. Tja, Het Nieuwsblad bracht aan het licht dat die pokkedure speculoospasta voor slechts iets meer dan de helft van de prijs ook verkrijgbaar is onder huismerk. Identiek product, uit dezelfde fabriek. Zoals die bekende wafel met chocolade van Mondelez die je als anagram ook bij Aldi kan vinden. Chocolatier Dominique Persoone maak je niets wijs. De consument soms wel. Maar nu niet meer, dus.

En dan nog dit: het was een vrolijk gemutste Captain of Retail die donderdag zo rond de middag op kantoor verscheen. Net terug van een persconferentie, zo bleek – niet van z’n gewoonte, maar Annick Van Overstraeten aanvaardt nu eenmaal geen nee als antwoord. En of ze nieuws had? ’t Zal nog niet zijn: een heus cannabisbrood brengt Le Pain Quotidien op de markt. Een legale versie, helaas: stoned als een garnaal zal je er niet van worden, maar toch goedgezind, en vooral: het is een weldaad voor de darmen. Dat belooft voor tijdens de fietstocht morgen. Gelukkig rijdt hij meestal achteraan, verneem ik uit betrouwbare bron.

Geen vis

Trouwens, over de koers gesproken: of Wout Van Aert komende zondag Vlaanderens Mooiste wint of niet, voor de directie van Jumbo is het een uitgemaakte zaak: het is gedaan met fortuinen in het wielrennen te pompen. De koek is op, de focus moet nu weer op ROI. Wat ben je met naamsbekendheid als mensen niet weten waarvoor je staat? Bij de naam Jumbo denken de meeste Vlamingen aan de Koppenberg, niet aan een supermarkt die ze toch niet in de buurt hebben. Van Visma weet ook niemand wat het betekent.

Tip: het heeft niks met vis te maken. Zelfs niet met een aprilvis. Laat u morgen niet beetnemen en tel intussen gerust nog eens na hoeveel neologismen ik als eerbetoon aan de zopas overleden Wim de Bie als waren het paaseitjes in deze Filet Pur heb verstopt. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier gratis op onze nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wie spint er garen bij het sociale conflict bij een concurrent? Is België het Bachmoet van de Europese foodretail? Sinds wanneer komen de spruitjes uit Marokko? En waarom halen merken hun eigen fundamenten onderuit? Filet Pur gaat op onderzoek!

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food26 mei, 2023
    [Filet Pur] Winkelhelden

    Winkels franchiseren is veel makkelijker dan het lijkt, en academici zijn niet noodzakelijk intelligenter dan andere supermarktklanten. Maar welke snode saneringsplannen koestert de derde foodretailer van het land? Filet Pur pluist het uit.

  • icon
    Food26 mei, 2023
    Intermarché neemt steeds meer stukjes Casino over

    De Franse supermarktgroep Les Mousquetaires, eigenaar van Intermarché, stopt rivaal Casino liefst 1,7 miljard euro toe.

  • icon
    Food25 mei, 2023
    Guerrillacampagne roept op tot boycot Delhaize

    “Boycot Delhaize” en “Aan welke kant staat u”. Met die boodschap doken vandaag honderden posters op in de straten van Brussel, Luik en Namen.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN