RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Barry CallebautCarrefourHeinzProcter & GambleUnilever
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: The only way is up

icon
Food1 juli, 2022
Shutterstock.com

Enkel domoren verlagen de prijzen. Hoger moeten ze. Nog hoger! Onweerstaanbaar hoog zelfs. Of was het onuitstaanbaar? Filet Pur vlooit het uit. Profiteert ervan: ’t is de laatste voor de zomervakantie.

Dure soep

Koopkrachtcrisis? Welke koopkrachtcrisis? Voor Procter & Gamble, de multinational der multinationals, is er niet écht een vuiltje aan de lucht, eigenlijk. Het is simpel: breng gewoon superieure producten op de markt, dan zal de consument er wel voor betalen, aldus country leader Olivier Lemay. Laat die retailers intussen maar onderlinge prijsgevechtjes voeren, ze weten eigenlijk niet echt waar ze mee bezig zijn. Geld verdienen, dat doe je met duurdere producten, niet met goedkopere. The only way is up.

Geef hem eens ongelijk? Welja, al dat gediscussieer over die prijzen ook. Over het Kanaal is het weer hommeles, tussen Heinz en Tesco deze keer. De eerste wil de prijzen omhoog, de tweede wil ze omlaag. Dat botst. Zeker als de tomatensoep 40% duurder wordt. Gevolg: boycot. Niet door de retailer, wel door de fabrikant, die weigert nog te leveren tegen al te lage prijzen. We schreven het al eerder: de machtsverhoudingen liggen ietsje anders, in een markt van schaarste. The tables are turned. Waar denkt Tesco z’n ketchup goedkoper te halen misschien? Veel tomaten gaan er de komende maanden vanuit het nu volledig opgedroogde Italië niet geleverd worden.

Geen cent

Zo bekeken mogen we in België nog blij zijn, met een voedselinflatie van 8,4%. Nog lang niet genoeg om de reële kostenstijgingen op te vangen, maar het is een begin. Want dat is natuurlijk het hele punt: eigenlijk zijn het niet alleen de fabrikanten, maar ook de retailers die hogere prijzen willen. Om de waanzinnige energiefactuur en de stijgende lonen te betalen, en toch nog iets van marge over te houden, namelijk. Alleen zullen ze dat niet openlijk toegeven.

Het probleem is: ze willen wel, maar ze kunnen niet. Prijsconcurrentie, hé. Ze zitten vast. En dat geldt al zeker op een markt waar de marktleider nooit als eerste het goede voorbeeld zal geven door de prijzen te verhogen. Foodretailers hebben misschien wel inkoopmacht, maar geen onderscheidend vermogen en dus geen prijszettingsmacht. Dan kan je klanten wel verleiden met kleine leeuwtjes, of met ‘kleine prijzen, grootse principes’, maar je bent slechts de gevangene van je eigen businessmodel. En je verdient geen cent. In tegenstelling tot P&G, dus.

Een gat in de lucht

Stel je voor: je bent een ervaren woordvoerder met flink wat kilometers op de teller bij gereputeerde multinationals. Je leeft voor je vak, je publiceerde er zelfs een bevlogen boek over. “Werken in corporate communicatie is een topjob maar het is niet voor iedereen. Het is heel intens. 24/7 en 360°,” schrijf je daarin. Maar in de praktijk beperken je hoogtepunten zich tot de publicatie van nog maar eens een duurzaamheidsrapport of een persbericht over de opening van het grootste chocolademagazijn ter wereld. Het wordt een beetje té gezapig naar je zin.

Tja, dan spring je toch een gat in de lucht, wanneer de directeur kwaliteit je belt met de mededeling “ik denk dat we een probleempje hebben”? Hallelujah! Eindelijk het échte werk, quoi. Kortom, we verdenken Korneel Warlop, de directeur corporate communicatie van Barry Callebaut, er nét niet van dat hij zélf een beetje salmonella door de lecithine heeft geroerd, om de wereld te kunnen tonen hoe je dat doet, zo’n crisis professioneel aanpakken. Het contrast met die amateurs van Ferrero kon niet groter zijn.

Nieuwe bazen

Maar intussen ligt dus wél de halve Belgische chocolade-industrie op z’n gat. Veel pralines gaan er de komende weken niet gemaakt worden. Reden tot paniek? Gelukkig niet echt: ’t is zomer, de enige chocolade die we dan eten, bevindt zich in of rond een ijsje. En de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s zijn alvast niet getroffen, laat Unilever ons weten. We geven het maar mee. Ze hebben daar een nieuwe baas, trouwens. Een marketeer, die de hogere prijzen wel verkocht krijgt. Voilà.

Dat brengt ons naadloos bij Carrefour, inderdaad: daar vieren ze the return of the comeback van Geoffroy Gersdorff, die er al decennia een sport van maakt om te pendelen tussen het hoofkantoor van de groep in Massy en dat van Carrefour Belgium in Evere (nog heel eventjes). Er zijn er maar weinig die de organisatie beter kennen dan hij. En ook voor hem geldt: the only way is up. Nu mag hij als eerste Belg in 22 jaar het roer zelf in handen nemen. Waarvoor hulde. Alexandre Bompard heeft er het volste vertrouwen in, zegt hij. Wat zou hij anders zeggen?

Tanden stuk

Hoewel. Is die promotie niet een beetje een vergiftigd geschenk? We hebben intussen al heel wat ervaren retailmanagers hun tanden weten stukbijten op die lastige Belgische markt, die in sé niet zo héél veel groter is dan een uit de kluiten gewassen Frans departement. Vanuit Parijs bekeken dan toch. Bonne chance! Maar de timing zit goed: de komende kwartalen wordt de vergelijkingsbasis namelijk een pak gunstiger, zodat de kwartaalcijfers welhaast vanzelf de goede richting zullen uitgaan: omhoog, namelijk. Kan niet mislopen, toch? We volgen het op.

Maar nu even niet. De solden zijn begonnen, net als de Tour de France, en het festivalseizoen is volop aan de gang, dus het is tijd voor een langgerekt zomerreces bij Filet Pur. Geniet maar volop van de vakantie, want ze zal niet blijven duren: het najaar belooft heter dan ooit te worden. Be ready. We zien elkaar terug in september!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Enkel domoren verlagen de prijzen. Hoger moeten ze. Nog hoger! Onweerstaanbaar hoog zelfs. Of was het onuitstaanbaar? Filet Pur vlooit het uit. Profiteert ervan: ’t is de laatste voor de zomervakantie.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2023
    “Jumbo zet door in België”

    Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.

  • icon
    Food2 juni, 2023
    [Filet Pur] Uit de nek gekletst

    Vliegen de deur uit: gewaardeerde medewerkers, verlieslatende filialen en minderwaardige hamburgers. En wat horen we waaien: staat het Gele Gevaar wérkelijk te koop? Dát is pas een vraag voor Filet Pur!

  • icon
    Food2 juni, 2023
    Pauwels Sauzen blijft verrassen

    (publireportage) Pauwels Sauzen, opgericht in 1909 en bekend van in de frituren, lanceerde in 2021 onder zijn eigen merk een retailassortiment. Vorig jaar werden grote stappen gezet in dit foodretailkanaal want vandaag is het merk haast niet meer weg te denken in de supermarkt.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN