Dat Lidl Amerika gaat veroveren met hulp uit de lage landen, dat Aldi binnenkort Carrefour voorbijsteekt, en dat u teveel drinkt: u verneemt de smeuïge details in het weekoverzicht van RetailDetail Food, baken van de constructieve retailjournalistiek!
Strak in het pak
Enkele jaren geleden dook hij op, strak in het pak, op een event van het retailblad waar ik jarenlang het beste van mezelf gaf, mooie kansen kreeg en heel veel leerde. De man vulde meteen de kamer toen hij binnenkwam en droeg een naam die je niet gauw vergeet. “Aangenaam, Boudewijn Tiktak”, sprak hij luid en kordaat na een stevige handdruk. En alle aanwezigen draaiden het hoofd, om te zien wie dàt dan wel mocht zijn.
Toen was de nobele onbekende nog commercieel directeur bij Lidl België. En deze week kom ik zijn naam opnieuw tegen, maar dan in de hoedanigheid van Chief Commercial Officer bij Lidl US. Jawel, deze gedreven Nederlander met Belgische connecties gaat mee Amerika veroveren voor Lidl. Of hoe je pijlsnel carrière kunt maken in een groeiende onderneming. Waarvoor hulde, zowel aan de man als aan het bedrijf. Nu ja, dat hij nog met de huidige CEO heeft samengewerkt, voor die z’n grote carrièresprong maakte, zal ook wel geholpen hebben, zeker?
Ook aan fabrikantenzijde trouwens kun je mooi opklimmen als je de juiste m/v op de juiste plaats blijkt te zijn. Dat ondervond bijvoorbeeld Ben Verhaert: sommige lezers zullen zich herinneren dat hij salesdirector was voor AB InBev in België, maar vanaf nu mag hij de brouwer gaan leiden in het gigantisch grote India. Een stevige uitdaging, want in India is het bedrijf een challenger. Goeie moed, Ben!
Hard tegen onzacht
Terwijl Lidl in de VS de grootste wil worden, is het dat al een tijdje in Europa. Daar krijgt het nu echter aartsrivaal Aldi in ware bumperkleverstijl achter zich aan. Want Aldi (Nord en Süd tezamen weliswaar) gaat de komende jaren vol gas enkele grote jongens inhalen, zoals Metro, Tesco en Carrefour. Zo wordt Europa binnenkort dus gedomineerd door twee discounters die zichzelf niet langer ‘hard’ willen noemen, al zijn ze verre van soft. Welke dure consultant had dat pakweg tien jaar geleden durven voorspellen? Trouwens, ook in België hebben de discounters nog flink wat groeipotentieel. En de dure consultant die dat beweert, twijfelt of we de benaming discounter nog wel moeten gebruiken. Hij heeft een punt.
Maar goed, Carrefour speelt binnenkort dus z’n Europese tweede plaats kwijt, hoewel ze daar nochtans hun stinkende best doen. We mochten deze week op bezoek in de volledig vernieuwde Carrefour hypermarkt in Zemst. Mooie winkel, het mag gezegd. Maar ook een beetje gevaarlijk, want vol verraderlijke verleiders, zoals die ruim bemeten chocolade-afdeling, die onweerstaanbare patisserietoonbank of die goed gestoffeerde wijnkelder (zou die Echezeaux Grand Cru uit 2013 zijn volle 419 euro waard zijn?). Pas ergens achteraan kom je de afdeling gezonde voeding tegen, nadat je je hebt ziek gegeten aan allerlei zondige proevertjes. Goed gezien van Carrefour!
Geld aan de bomen
Dat zal je als klant niet overkomen bij een bezoek aan Bio-Planet, uiteraard, want daar is alles gezond. En ecologisch. Nummer 25, in Machelen, pakt uit met groengevels en met laadpunten voor elektrische auto’s en elektrische fietsen. De groei van Bio-Planet zou wel eens één van de redenen kunnen zijn waarom Carrefour zijn Carrefour Bio-concept wél uitrolt naar Spanje, maar (nog) niet naar België. Al weet je het maar nooit: never say never!
Je moet je plaats kennen in de wereld. Laat Lidl de wereld maar veroveren, Colruyt houdt het voorlopig bij Luxemburg, dat onooglijk kleine en wat saaie aanhangsel waar de drank nog betaalbaar is hoewel het geld er aan de bomen groeit. Zeven winkels ambieert de retailer. Nummer vier gaat binnenkort open. Grenswinkeliers zien het niet echt zitten, maar ze lopen achter de feiten aan.
Er groeit intussen iets moois tussen Colruyt en de Belgische landbouwers. Enkele weken geleden vertelden we u al hoe de retailer samenwerkt met telers voor de lancering van nieuwe appelvariëteiten. En nu blijkt dat er ook in de aardappelsector sprake is van een nauwe samenwerking. Boeren gaan voor Colruyt een nieuwe frietaardappel testen, onder andere. We nodigen onszelf graag uit voor het proefpanel.
Talk to the hand
Of ze zich nu laten bevoorraden vanuit Mechelen of vanuit Tongeren, Sparwinkeliers mochten zich deze week trots voelen: ze behoren immers tot een groeiend internationaal concern, met nieuwe collega’s in Thailand, Albanië, Rusland en China. Dat opent perspectieven voor de volgende studiereis, nietwaar?
Vanuit Thailand of China is het bovendien niet zo héél ver naar Zuid-Korea. Daar heb je geen betaalkaart, geen smartphone, zelfs geen cash nodig in de nieuwste conveniencewinkel die 7-Eleven opende, want je betaalt er met je handpalm. Talk to the hand! Personeel hebben ze er dus ook niet, tenzij wellicht om de rekken te vullen, als dat nog niet door robots zou gebeuren.
Zover zijn ze nog niet bij Nutella, dat in Chicago een eigen café opent waar je allerlei gerechten kunt eten op basis van de wereldberoemde hazelnotenpasta. Opgediend door echte mensen, naar verluidt. En de Nutella zal er als het ware van de muren druipen, maar dan niet echt. Dat heet ‘beleving’.
Obesitasalarm
Rechters: volgens sommige politici zijn ze wereldvreemd, volgens ons zijn ze vooral vreemd. Neem nu de zaak van KitKat-producent Nestlé tegen de rest van de wereld. Volgens de fabrikant is de vorm van KitKat (waar slààt die naam eigenlijk op?) zo uniek dat hij niet mag nagemaakt worden. Terwijl wij weten dat zo’n KitKat nauwelijks verschilt van de Leowafel die we al sinds onze prille kindertijd kennen. Om van de Oléwafel nog te zwijgen. Ook in Noorwegen hebben ze al sinds 1937 een gelijkaardig product. En dus krijgt Nestlé onder meer in ons land en in het VK ongelijk, maar in een tiental andere landen is het patenteren wél gelukt. Rechters zouden wat meer moeten snoepen.
Dat geldt echter niet voor u. Want er klonk weer luid obesitasalarm deze week. De helft van de volwassenen kampt met overgewicht, volgens nieuwe cijfers van de OESO. In België valt het nog mee: 18,6%. Het is niet dat we te veel chocolade eten, zeggen wetenschappers: bier en frisdrank zijn de grote schuldigen. Als we elke dag één glas bier of frisdrank zouden vervangen door een glas water, doen we het risico op zwaarlijvigheid met 15% dalen, berekenden ze. Vooral omdat bier zo goed samengaat met verderfelijke fastfood is het een boosdoener.
Gekke flessen
Bij verzorgingsmerk Dove malen ze daar niet om: het merk lanceerde in het VK een reeks gek gevormde flessen, van lang en smal tot kort en dik, met de boodschap dat schoonheid in alle vormen en maten komt. Oeps! Daar had iemand even niet lang genoeg over nagedacht. Fijn dat Dove ons – onder de douche nog wel – met de neus op de feiten drukt. En dan krijg je de boemerang terug in je gezicht natuurlijk: de reacties op sociale media waren redelijk hilarisch. Geen goede beurt voor Unilever, dat zo prat gaat op zijn duurzame bedrijfsstrategie.
Foute foodtrend van de week: de regenboogcroissant. Het is exact wat je denkt dat het is: een croissant in alle kleuren van de regenboog, of toch bij benadering. Handgemaakt, en dus wel 3,5 pond per stuk. Gezien het hoge botergehalte ook geen aanrader voor wie de komende maanden nog snel een strak strandlijf ambieert, vermoeden we.
Conclusie? Blijf dit weekend van de Cara pils en hou het op een fris glas water. Past goed bij aardbeien en die zijn nu spotgoedkoop. Maar pas op: ze zitten ook tjokvol suiker, hoor. En zo is het altijd wel wat. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.