RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Een défilé van goede bedoelingen

icon
Food23 maart, 2018

Een week waarin foodretailers zich van hun àller-àllerbeste kant lieten zien. Stuk voor stuk. Echt waar. Enfin, op enkele uitzonderingen na. Kom alles te weten in het vrolijke overzicht van RetailDetail Food!

Duurzame keuzes

Het begon met een hartverscheurende oproep van de consument richting supermarkt: “Help ons, gids ons, voed ons op, want na al die voedselschandalen weten we het ook niet meer.” De modale burger mag dan wel kicken op de laagste prijs, de gedachte dat als gevolg daarvan dieren moeten lijden of landbouwers bankroet gaan, blijkt schier ondraaglijk. De campagne ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ gaat dat nu allemaal oplossen, waarvoor hulde!
 

Maar wacht eens, was er een probleem, dan? Immers, al snel volgde het hartverwarmende antwoord van de supermarkten in koor: “Oh maar dat doen we al, hoor, mensen helpen met hun duurzame keuzes.” Inderdaad, we zijn het even voor u gaan checken: twee worsten kopen, twee gratis (Delhaize), vleesbrood 1+1 gratis (Carrefour Market), 2kg gevogelte + 2kg gratis (Intermarché), kipfilet aan 4,95 de kilo (Lidl), kippendij aan 3,45 euro de kilo (Colruyt), twee stuks foie gras voor 2,99 (Aldi), lamsbout aan 6,99 de kilo (Match)… Jawel, onze retailers laten komend weekend alweer geen gelegenheid onbenut om shoppers aan te zetten tot een verantwoorde vleesconsumptie. Aldus illustreren ze opnieuw op onnavolgbare wijze het verschil tussen mooie theorie en harde commerciële praktijk. “In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, maar in de praktijk zijn ze dat niet”, wist mijn goede vriend Albert Einstein al. En hij sprak vanuit de praktijk.

 

Nobelprijs lonkt

Oké, we geven het toe: kort door de bocht scheuren, het is een hobby bij Filet Pur. Want het mag gezegd dat onze supermarktketens zich afgelopen week inspanden om zich enkel van hun àller-àllermooiste zijde te leren kennen. Een heus défilé van goede intenties mochten we beleven, er kwam zowaar geen einde aan. Delhaize bijvoorbeeld mocht een Food Waste Award in ontvangst nemen voor het redden van 2.635 ton onverkocht voedsel, dat niet op de afvalberg terecht kwam maar wel bij tal van sociaalvoelende lokale verenigingen. Gratis uiteraard, geheel in lijn met de huidige commerciële politiek van de retailer.
 

Over sociaalvoelend gesproken: ook die Apporto app van Colruyt Group bracht ons haast de tranen in de ogen. Mensen weer met elkaar in contact brengen in deze kille samenleving, dat is de enige ware bedoeling van de retailer. Een wereld waarin warme vrijwilligers dag en nacht klaar staan om geheel belangeloos voor elkaar boodschappen te doen, zo luidt de ultieme ambitie. De Nobelprijs voor de vrede lonkt, Frans! Lidl van zijn kant verbindt er zich toe om geen plastic zakjes meer te verkopen, enkel nog duurzame draagtassen. Onderdeel van een strategie die tegen 2025 moet leiden tot een vermindering van het plasticverbruik met minstens 20%. Ook mooi.

 

Fluimen en darmkrampen

Kon Carrefour achterblijven? Allerminst. De verbeterde smartphoneapp wordt een echte gezondheidscoach die shoppers in een oogopslag toont of een product compatibel is met zijn of haar allergieën. Waarmee de retailer dus een belangrijke bijdrage levert in de strijd tegen jeuk, rode vlekken, fluimen, tranende ogen, gezwollen klieren, piepende longen en darmkrampen. Kortom, de levenskwaliteit in ons land gaat er opnieuw met rasse schreden op vooruit.
 

Ook McDonalds levert z’n bijdrage aan het bruto nationaal geluk, middels de creatie van 40 nieuwe restaurants, goed voor 2.000 banen in de komende vijf jaar. Het bruto nationaal lichaamsgewicht zal er wel bij varen. En Metro plant een vestiging te openen in Charleroi, wat een vijftigtal jobs zou opleveren en extra inkomsten voor de stadskas.
 

Picnic, de Nederlandse online supermarkt, gaat boodschappen leveren in enkele Duitse steden, en dus (nog) niet bij ons. We hadden dat concept nochtans graag eens uitgetest. De test bij de oosterburen verliep heimelijk onder de schuilnaam Sprinter. Bovendien krijgen de Nederlanders een zetje van Edeka, dat met Bringmeister nochtans zelf een leverdienst heeft. Bloeit daar iets moois? Goed nieuws viel er eveneens te rapen bij HelloFresh: de maaltijddozenschuiver zou als alles volgens plan verloopt tegen eind dit jaar eindelijk winstgevend zijn. Niet dat de samenleving daar ook maar één sikkepit beter van wordt. Het bericht maakt enkel de investeerders blij die het geld dat ze toch al konden missen voor de afwisseling eens in een piramidespel dachten te lozen. De jackpot is voor alle duidelijkheid nog veraf.

 

Duizelingwekkend hoog

Hadden wij het vorige week over paaseieren? Blijkt dat onze retailers dé paaseitrend van het moment grandioos gemist hebben. In tegenstelling tot het hippe Britse Waitrose, dat op het lumineuze idee kwam om eieren in de vorm van een gehalveerde avocado op de markt te brengen, teneinde naïeve millennials – die immers leven op een dieet van dat groene spul – op slinkse wijze te misleiden. En het lukte nog ook: de voorraad was meteen uitverkocht, ondanks een stuksprijs van wel 8 pond (zo’n 9 euro). Mundus vult decipi, zoals het oude Romeinse spreekwoord zegt: de wereld wil bedrogen worden. En u?
 

Eindigen doen we met een dienstmededeling: RetailDetail heeft een nieuwe CEO, die deze week bij wijze van coming out een eerste, exclusief interview toestond aan ondergetekende. We hadden ons voorbereid op een gemoedelijk gesprek dat de kwaliteiten van het bedrijf en z’n onvolprezen team nog eens flink in de verf zou zetten. Viel me dat even tegen. “Alles kan beter”, beweerde de man streng. “We gaan RetailDetail naar een hoger niveau tillen.” Toen begon het ons toch een beetje te duizelen. Hoezo? Nog hoger dan de toppen die we nu al scheren? Zou dat überhaupt mogelijk zijn? Daar moeten we toch eventjes van bekomen. Goed dat het weekend wenkt. Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN