RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur – Biologische oorlogsvoering

icon
Food2 december, 2016

Eens te meer blijkt dat retailers en merken geld weggooien, dat door de verwende shopper met de grootste onverschilligheid in ontvangst wordt genomen. Dat en veel meer in het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food. 

 

Promotieoorlog

Nee, de cijfers waren niet echt goed: het begon al vorig weekend met een uitgebreid interview van François-Melchior de Polignac in L’Echo, waarin het opperhoofd van Carrefour België stelde dat de markt nog lang niet verzadigd is en dat de expansiepolitiek van de keten dus niet zal vertragen. Een statement waarmee hij zowat alle actuele retailstudies en -experts tegensprak, maar wie maalt daarom? Hij gaf toe dat de volumes onder druk staan en verwittigde en passant de fabrikanten dat ze tijdens de negotiaties niet moeten afkomen met prijsverhogingen. Maar dat herhalen alle retailers elk jaar, nietwaar? 

 

Vervolgens kwam Nielsen met weinig opbeurende kwartaalcijfers die bevestigden wat de Pollignac al aangaf: de volumes dalen. In België stegen de prijzen wél, met liefst 2,3% zelfs. Kom nu nog eens klagen over een prijzenslag. Die bestaat hier gewoon niet. Voilà. Waar we dan wél mee te maken hebben? Met een promotieoorlog. 

 

Verontrustend was immers de Nielsenstudie over de impact van prijskortingen. De promotiedruk steeg het afgelopen jaar met 3,5% zonder dat daar grotere verkoopvolumes tegenover stonden: weggegooid geld, dus. Niet moeilijk: retailers en merkfabrikanten blijken de consument helemaal verkeerd op te voeden. Kortingen worden de norm, shoppers kopen gewoon niks meer als het niet in de aanbieding staat, zo simpel is dat. Opnieuw iets wat retailwatchers de sector al jaren trachten duidelijk te maken, maar luisteren? Ho maar!  

 

De appelclub

We vierden afgelopen week de week van de friet. Dat is u misschien ontgaan, voor sommige mensen is het elke week immers week van de friet. Het was bovendien ook een beetje de week van het bier, want de Unesco heeft onze Belgische biercultuur op de lijst van cultureel en natuurlijk materieel erfgoed geplaatst. Een mooie erkenning voor die zowat 1500 verschillende biertjes die wij hier brouwen en waarvan we er steeds meer in het buitenland verkopen. Zelf drinken we er namelijk steeds minder van.

 

Ook frisdrank gaan we wellicht wat minder drinken, nu de voedingsindustrie en de Vlaamse onderwijskoepels een akkoord hebben gesloten. Suikerrijke producten in schoolautomaten maken plaats voor gezonde alternatieven als melk, water en fruit. Back to the future dus: want zo ging het ook in mijn kindertijd, toen ik lid was van de melkbrigade en de appelclub. Het aantal mensen dat verontwaardigd over betutteling begon te roepen, viel overigens best mee. De geesten zijn rijp, lezen we in de krant. Eindelijk. 

 

Onschuldig plezier

Ook in het Europese Parlement begint men dat te beseffen: onder het motto “what about our kids?” heeft een coalitie van gezondheidsorganisaties daar een campagne voorgesteld die onder meer pleit voor een drastische beperking van televisiereclame voor ongezonde producten en alcohol tussen 6 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds. Tja, als je enkel nog mag adverteren wanneer er niemand kijkt… Weet je wat het is? De voedingsindustrie doet haar job eigenlijk té goed: die producten zijn te lekker, te goedkoop en te alomtegenwoordig, waardoor gewone stervelingen er niet aan kunnen weerstaan. Dat krijg je dan.

 

Nochtans is geen inspanning onze voedingsindustrie teveel. Zo engageert Fevia Vlaanderen zich om liefst 245.000 ton CO2 te besparen tegen 2030, onder andere door voedselverlies te beperken en restproducten te valoriseren. En om onze verwende kinderen meer gezonde spruitjes te laten eten, ontwikkelen slimme voedingsingenieurs nieuwe spruitjesrassen met een zoetere smaak. Bij Nestlé gaan ze nog een stap verder: daar hebben ze uitgedokterd hoe ze chocolade kunnen maken die 40% minder suiker bevat. Een pleasure die minder guilty wordt: applaus op alle banken! 

 

Veroveringsplannen

Ooit waren er geruchten dat het Nederlandse Sligro niet enkel met z’n foodserviceafdeling naar ons land wou komen, maar ook met zijn supermarktketen. Die kans lijkt nu definitief miniem, want Em-Té drukt op de resultaten van de groep en volgens analisten zou het bedrijf de keten beter snel verkopen, om ervan af te zijn en om fondsen te vergaren voor de bouw van die allang beloofde Antwerpse vestiging. Of komt die ook in het gedrang? 

 

Als Carrefour zijn expansieplannen niet terugschroeft, dan schakelen ze bij Colruyt nog een versnelling hoger. Deze week opende een volledig vernieuwd verkooppunt in Gosselies en ook in Sint-Pieters-Leeuw kocht de retailer grond om een grotere winkel op neer te poten. Bovendien is de groep een voortrekker in de trend om woningen te bouwen bovenop supermarkten. Ja, Jef Colruyt is een echte Belg, met een baksteen in de maag. 

 

En of dat nog niet genoeg was, opende Bio-Planet zijn eerste Brusselse winkel. Onderdeel van een ambitieus veroveringsplan, hoewel de keten nog steeds verlieslatend blijkt. Ze zijn overigens niet de enige bioketen, daar in Brussel: het Franse Bio C’Bon opent op 3 december z’n tweede winkel, in Ukkel.  In Antwerpen kan Bio-Planet rekenen op stevige concurrentie van BioStation, dat een grote winkel opende in het Centraal Station. Als dat niet sterk op biologische oorlogsvoering begint te lijken!

 

Stank voor dank

Over stations gesproken: Wink, de online supermarkt van de groep Louis Delhaize, heeft een afhaalpunt geopend in het drukke treinstation van Ottignies. Wie vóór 10 uur bestelt, kan z’n boodschappen afhalen tussen 15u30 en 20 uur. Een riskante zaak, gezien de stiptheid van de treinen tegenwoordig, maar het is dan ook een test. 

 

Om te eindigen nog een buitenlands nieuwtje. Enkele weken geleden berichtten we over het conflict tussen de Britse diepvriesketen Iceland en het gelijknamige eiland, over onrechtmatig gebruik van de naam Iceland. Nu stuurt de retailer een heuse vredesdelegatie naar het land van Björk en Sigur Ros, om er enkele constructieve voorstellen op tafel te leggen. Tja, de verwarring heeft de retailer geheel aan zichzelf te danken. De keten opende drie winkels in IJsland en sponsorde het IJslandse voetbalteam tijdens het EK. Om het allemaal goed te maken, spreken ze van ‘ontdooien’ en ‘warme relaties aanknopen’. Dat belooft voor de klimaatopwarming. Tot volgende week!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN