RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourDelhaizeJumboMars
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Vol is vol

icon
Food27 januari, 2023
Shutterstock.com

Willen we méér of minder supermarkten? De ‘race for space’ in de foodretail neemt ongekende proporties aan: een totale oorlog kondigt zich aan. Deze Filet Pur belandt saignant op uw bord, en waarschuwt voor twéé slinkse complotten.

Onder vuur

Oei, vanwaar die populistische titel, Filet Pur? Tja, hij wél gebaseerd op harde cijfers. 75: zoveel supermarkten kwamen er netto bij in ons land, vorig jaar. Dit jaar zullen het er wellicht niet veel minder zijn. We klokten af op 3.556 stuks: iedereen is het er over eens dat het er teveel zijn, nochtans. Het land is vol, maar niemand wil als eerste wijken voor de concurrentie. Het is als een spelletje om ter langst de adem inhouden. Tot er ongelukken gebeuren: faillissementje hier, herstructurering daar, verkoop ginder… Bij Carrefour en Delhaize sloten ze al meer winkels dan ze er openden.

Dat heb je dan met al die bloeddorstige buitenlanders die naar slagveld België komen om hier niet alleen de laatste lokale held onder zwaar artillerievuur te nemen maar en passant ook elkáár kapot te maken. De combinatie van een marktleider onder druk, een teveel aan verkooppunten en hallucinante inflatiecijfers lijdt onvermijdelijk tot de totale oorlog op de moeilijkste markt van West-Europa. We schreven het eerder al: het wordt buigen of barsten, dit jaar.

Geen reserves

Als de marges krimpen, de kosten stijgen en de omzet achterblijft, dan is de bodem van de kassa gauw in zicht. En zelfs dan geeft het Gele Gevaar voorlopig z’n Vlaamse ambities nog niet op: opnieuw willen ze er tien openen dit jaar. Zelf verklappen ze niet wáár die winkels gaan komen – toch niet vooraleer alles in kannen en kruiken is – maar we hebben de regionale pers even voor u uitgespit: we telden zes zekerheden, drie waarschijnlijkheden, drie mogelijkheden en een vijftal projecten die zich in de verre toekomst bevinden. Het kán dus, als alles meezit. Maar wij weten niet alles.

Bovendien: niet enkel aanslepende vergunningsprocedures en vertragingen op de bouwwerven spelen Jumbo parten, maar ook de ‘war for talent’. Let maar eens op de urgentie van de vele jobadvertenties van de keten, op sociale media en abribus onder andere: ze krijgen de teams voor die winkels gewoonweg niet tijdig ingevuld. En dan kan je niet openen. Dat is het nadeel van het voordeel dat je hebt als nieuwkomer: geen reserves om uit te putten. Volgende week openen ze eindelijk de Antwerpse Alvo-winkel die ze al twee jaar geleden overnamen.

Bedrieglijk

Dat Mars, Inc. nog altijd niet failliet is, dat kan een mens zich toch nauwelijks voorstellen? Toen dat woke familiebedrijf zo’n tweeënhalf jaar geleden de noodlottige beslissing nam om toe te geven aan de druk van de Black Lives Matter-beweging en z’n rijst voortaan onder het merk Ben’s Original te verkopen, zwoeren immers vele miljoenen verontwaardigde witte consumenten dat ze nooit of te nimmer nog zo’n oranje verpakking uit het rek zouden nemen. Dat moet een enorme klap voor de omzet hebben betekend. Maar daar lees je in de mainstreammedia niks over.

En nu is het wéér prijs: vele miljoenen trouwe kijkers van Fox News zijn per direct gestopt met snoepen, nu ze eindelijk beseffen dat die bedrieglijk onschuldig ogende mascottes van M&M’s eigenlijk perverse propagandamachines zijn die heimelijk reclame maken voor vrouwenrechten, homoseksualiteit en diversiteit. Als gevolg hiervan gaan niet alleen de obesitascijfers in de VS de komende tijd drastisch omlaag, maar zal ook de multinational in kwestie zélf onvermijdelijk ten onder gaan. Tenzij dat bedrijf over een goeie twee weken een verpletterend antwoord formuleert in de vele reclameblokken tijdens de Superbowl, een non-event dat helemaal niks met voetbal te maken heeft. Doorgestoken kaart, volgens sommigen. We zien wel.

Een complot

Lachen met domme Amerikanen vanuit het superieure Europa: we doen het maar al te graag. Nochtans is er aan idiotie ook in onze contreien bepaald geen gebrek. Eén artikel op het onvolprezen RetailDetail-nieuwsplatform trok deze week de aandacht van het kritische publiek. We hadden het niet zien aankomen: dat de Europese Commissie een nieuwe reeks insecten heeft goedgekeurd voor menselijke consumptie, blijkt tot grote ongerustheid te leiden bij alerte medeburgers.

Zijn insecten dan geen gezonde en duurzame bron van eiwitten? Helpen ze ons niet om de transitie te maken naar een milieuvriendelijker voedingssysteem, zoals we uitlegden in ons prachtboek The Future of Food? Dat had u gedácht. Wij dwaalden. Excuus. In werkelijkheid zijn eetbare insecten onderdeel van een groot complot dat ons simpelweg zal verplichten om ongedierte te eten, dat heimelijk verborgen wordt in brood, pasta, koekjes en zelfs in chocolade. Met fatale gevolgen.

Wakkere medemensen

Want wie zit er – behalve de baarlijke duivel Frans Timmermans himself – achter deze snode samenzwering? Big farma, meer bepaald: die insecten gaan ons namelijk allemaal ziek maken, zodat ze ons meer geneesmiddelen kunnen verkopen. Moeilijker is het niet. Maar je moet het wel willen zien, uiteraard. Gelukkig zijn er wakkere medemensen om ons hierop te wijzen. Ze gaan iedereen boycotten die eraan meedoet, van Danone en Haribo tot Coca-Cola en Delhaize. Echt waar: er komt een ongeziene faillissementsgolf op ons af. Kom achteraf niet beweren dat Filet Pur u niet verwittigd heeft.

(Weetje, opnieuw uit dat wonderlijke boek over de toekomst van onze voeding: we eten letterlijk dagelijks insecten, zonder dat we er ons van bewust zijn en zonder dat we er last van hebben. Er zitten nu eenmaal onvermijdelijk resten van insecten in bijvoorbeeld bier, fruitconserven of gedroogde specerijen… Smakelijk!)

Geniaal?

Tja, zoals onze goede vriend Albert Einstein altijd zei: “Het verschil tussen domheid en genialiteit is dat genialiteit z’n grenzen kent.” Hij zei ook nog iets anders: “Twee dingen zijn oneindig, het universum en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.” Gek wel, dat het artikel in kwestie gretig werd gelezen en gedeeld in z’n Frans- en Engelstalige versie, en ook op onze Nederlandse website (jaja, RetailDetail is ook een multinational, weliswaar in mini-uitvoering) maar veel minder op onze nuchtere Vlaamse webstek.

Hoewel, nuchter? Wij hadden andere zorgen afgelopen week: het definitief verdwijnen van een gewaardeerd Trappistenbier meer bepaald. Geen paniek echter: Achel verdwijnt helemaal niet, het bier blijft (voorlopig althans) gewoon even lekker, er worden (ook voorlopig) geen insecten aan toegevoegd en het debiet gaat verdubbelen. Wat zitten we hier eigenlijk te klagen? Ik denk dat ik er me straks eentje uitschenk. Tot volgende week!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Willen we méér of minder supermarkten? De ‘race for space’ in de foodretail neemt ongekende proporties aan: een totale oorlog kondigt zich aan. Deze Filet Pur belandt saignant op uw bord, en waarschuwt voor twéé slinkse complotten.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN