RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevAhold DelhaizeAldiCarrefourColruytDelhaizeHenkelKraft Heinz
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] #WTF

icon
Food5 mei, 2023

Graaiflatie is geen fata morgana van antiglobalisten, zo bleek deze week: het is gewoon de harde realiteit. Hallo, multinationals? Enne, what the f*** gebeurt er bij Delhaize? Wel, Filet Pur zal het u uitleggen: er wordt gelogen dat het een aard heeft.

Abominabel

Niet enkel Carrefour, ook Colruyt profiteert van de malaise bij Delhaize, zo bleek afgelopen week. De marktleider zag zich genoodzaakt de verwachtingen voor de nog te publiceren resultaten van het afgelopen boekjaar lichtjes bij te stellen, wegens gunstige omstandigheden.

Niet alleen valt het met de gestegen energieprijzen nogal mee, ook blijkt het marktaandeel weer te groeien. Een klein beetje slechts – die verwende Delhaizeklanten komen zo’n spartaans magazijn zonder daglicht enkel binnen wanneer ze écht geen aantrekkelijker alternatief ter beschikking hebben – maar toch voldoende om te concluderen dat de winst nét iets minder hard zal kelderen dan een sombere Jef vorig jaar had voorspeld.

Samengevat: ja, het wordt nog steeds een abominabel slecht rapport, maar nu ook weer niet zo verschrikkelijk als aanvankelijk gevreesd. Dat was voor de beleggers al voldoende reden om de champagne boven te halen, bleek uit de stijgende beurskoers. We vermoeden dat ze het in Halle op een eenvoudige cava Gran Barón hebben gehouden.

Graaiflatie

Voor bier en ketchup betalen consumenten met plezier enkele euro’s meer, als we mogen afgaan op de alweer uitstekende kwartaalcijfers van AB InBev en Kraft Heinz. Maar niet voor wasmiddel, leerde Henkel. Die categorie lijdt onder een niet aflatende prijs- en promotiedruk. Je moet als consument wel heel dom of heel rijk zijn om nog de volle pot te betalen voor die gesofisticeerde waspods. Idealiter bestel je ze online bij een van de grote platforms, in grote hoeveelheden tegen ongeziene korting. Het weerhield de detergentenfabrikant er niet van om de prijzen met bijna 13% te verhogen.

Maar hoe lang komen die merken daar nog mee weg? Zelfs bij beleggers en financiële analisten begint het nu eindelijk door te dringen dat die multinationals mogelijk toch een beetje méér dan leep misbruik maken van de ongeziene omstandigheden om hun marges fors op te krikken. De term ‘graaiflatie’ was trending deze week. En niet bij PVDA-militanten, wel in de zalmroze zakenpers. Zowel het Internationaal Monetair Fonds als de Europese Centrale Bank bevestigen: het zijn niet de stijgende lonen die de prijzen hebben opgedreven, wel opportunistische prijsverhogingen door bedrijven zelf. Holy guacamoly, wie had dàt durven denken?

Strak volhouden

Ook Frans Muller kwam in het vizier, want niet enkel fabrikanten doen aan marge-optimalisatie. Dat de vet betaalde topman van een behoorlijk winstgevend bedrijf z’n logistieke medewerkers geen 10% loonsverhoging gunde, ging er bij heel wat waarnemers niet in. Die Nederlandse stakers bleken heel wat effectiever dan hun Belgische collega’s, het mag gezegd: anderhalf weekje strak volhouden en de buit was binnen. Geen deurwaarders te bekennen, ginder. Tja, lege rekken in twee ketens tegelijk, dat is ook voor Ahold Delhaize van het goede teveel. Tot 45 miljoen euro aan omzet zou het hen mogelijk gekost hebben in Nederland. En in België, na twee maanden?

Het sociaal conflict bij Delhaize draait intussen almaar meer uit op een propagandaoorlog. Dat een jonge milieuactiviste een filmpje maakt waarin een boel al dan niet bewust foute cijfers en feiten op een hoopje worden gegooid, samen met wat loze klimaatbeschuldigingen, tja, it ain’t pretty maar het is ook niet heel ernstig. Tekenend is een nieuwe “studie” van de vakbonden die beweert dat het hele franchiseplan 6.500 jobs gaat kosten en de retailer 225 miljoen euro zal opleveren, of meer dan een verviervoudiging van z’n winst. Hoezo? Welja, volgens de simpele vuistregel dat een aangesloten winkel gemiddeld 25 voltijdsen tewerkstelt, tegenover 70 in een filiaal. Creatief rekenen, noemen ze dat.

Leugenaars

De strategie die de vakbonden in het dossier Delhaize toepassen is eigenlijk heel helder: ze bestempelen simpelweg élke uitspraak, belofte of garantie van de retailer al bij voorbaat als een grove leugen. Punt. En met een leugenaar kàn je niet onderhandelen, dus daarmee is de kous af. Simpel. Tot nu toe leek die aanpak ook behoorlijk effectief.

Immers, de publieksmedia hellen bij dit soort sociale conflicten doorgaans eerder naar de kant van de medewerkers, die het gros van het lezerspubliek uitmaken. Voor het patronaat is er De Tijd. En dus was er tot nu toe maar weinig tegenspraak tegen het horrorverhaal dat die 9200 medewerkers van die 128 supermarkten gegarandeerd 30% loon zouden inleveren, naar hun dierbare vroeg- en laatopeningspremie zouden kunnen fluiten, ettelijke bijkomende uren zouden moeten werken, ook op zondag, en hun maaltijdcheques en al hun opgespaarde overuren zouden kwijtspelen. Onder andere.

Geen jota

Dat Delhaize dinsdagavond na een zoveelste mislukte meeting dan maar zélf een mededeling uitstuurde met een hoop bijkomende garanties waar de vakbondsmensen niet eens naar hadden willen luisteren, hoeft in die context niet écht te verbazen. Geen enkele van die 128 filialen gaat dicht voor eind 2028, de langdurig zieken hoeven niet te vrezen en zelfs de overuren gaan gewoon mee over bij een overname. Kijk eens aan. En wat was de reactie? “We geloven er geen jota van.” Voilà.

Al moeten die militanten toch opletten voor denkfouten. Op het sectoroverleg in paritair comité 202 eisen de onderhandelaars dat Delhaize niet meer aan tafel verschijnt. Ah ja, als ze dat comité gaan verlaten, wat hebben ze er dan nog te zoeken? Vreemde redenering, die laat uitschijnen dat de vakbonden er dus inderdaad van uitgaan dat het toekomstplan gewoon wordt uitgevoerd. Terwijl ze officieel dat franchiseproject nog altijd van tafel willen. Wat is het nu, eieren of joeng?

Gewrapt

En dan nog dit. Zalige collega’s, mooi loon, werk dicht bij huis… ze leken het in die nieuwe campagne wel over RetailDetail te hebben. Maar nee, zo blijkt: het is heerlijk werken bij Aldi en nergens anders. Dat mogen we afleiden uit de vrolijke foto’s met de hashtag #vandenaldi die sinds enkele dagen circuleren op de sociale media. Dolle boel ginds, elke dag, ondanks die onmenselijke werkdruk. Toppie. Je moet wél opletten dat je inderhaast tijdens de uren niet gedachteloos een wrap achter de kiezen stopt, want dan hang je. Iets minder zalige leidinggevenden, blijkbaar.

Dat zal je bij RetailDetail dan weer nooit overkomen: hier gooien ze de wraps naar je hoofd als je even niet oplet. Wij verzuipen in de wraps. Wij zijn al blij als er eens géén wraps op het menu staan. Al wordt het tot overmaat van ramp ook alweer geen barbecueweekend. Dat natte kille voorjaar heeft onze supermarkten al ettelijke miljoenen omzet gekost, maar daarover hoor je de mainstreampers natuurlijk niet. Typisch! Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Graaiflatie is geen fata morgana van antiglobalisten, zo bleek deze week: het is gewoon de harde realiteit. Hallo, multinationals? Enne, what the f*** gebeurt er bij Delhaize? Wel, Filet Pur zal het u uitleggen: er wordt gelogen dat het een aard heeft.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 september, 2023
    Ahold Delhaize bundelt krachten met Rewe en E.Leclerc

    Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.

  • icon
    Food29 september, 2023
    [Filet Pur] Twee keer niks

    Opgepast: nu wordt het Gele Gevaar pas écht gevaarlijk! In Halle zetten ze zich al schrap, in Kobbegem geldt terreuralarm. En is er in Fleurus écht een nieuw Makro-scenario in de maak? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food29 september, 2023
    Louis Delhaize vraagt toegevingen personeel om Cora te redden

    De directie van de groep Louis Delhaize wil hypermarktketen Cora weer op de rails krijgen en vraagt daarvoor inspanningen van het personeel. De vakbonden vrezen dat dit slechts een manoeuvre om de hypermarktketen te kunnen verkopen.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN