Foodmaker lanceert eetbaar servies

Foodmaker lanceert eetbaar servies
The Foodmaker

Restaurantketen Foodmaker wil altijd zo duurzaam mogelijk werken en komt daarom nu op de proppen met een opmerkelijk nieuw bord. Voortaan kunnen klanten immers hun bord gewoon opeten.

Pop-up Hasselt

Het eetbare servies is een idee van CEO Lieven Vanlommel, die zo wil dat de keten nog duurzamer kan werken. Voorheen werd er wel al gebruikgemaakt van duurzame verpakkingen. “Maar zelfs dat blijft een verpakking. Al drie jaar zat ik te broeden op een plan met organische borden. Dat testen we nu eindelijk in onze pop-up in Hasselt”, zegt hij aan GVA. Die is sinds 1 december geopend in TheList Design & Food Market in Hasselt. Klanten kunnen er nog tot 28 januari terecht en kennis maken met de soepen, slaatjes en andere producten van Foodmaker.

 

De borden zijn gemaakt uit een mengeling van geplette groenten en granen, die tot een pap worden gemaakt en vervolgens in een mal worden gebakken. Vanlommel vergelijkt de smaak met een hostie of een cracker en volgens hem is het best smakelijk.

 

Eetbaar bestek

Het nieuwe concept staat wel nog niet volledig op punt, want de borden voor de slaatjes zijn iets te dik, waardoor ze meestal niet worden opgegeten. Dan belanden ze bij het groenafval, waar ze ook na 30 dagen verteerd zijn en dus geen last vormen voor het milieu.

 

Niet enkel in Hasselt, maar ook bij andere vestigingen van Foodmaker moeten de nieuwe borden binnenkort beschikbaar worden. Zo zijn er al plannen om ze te lanceren in Antwerpen, Gent, Brussel, Vilvoorde en op Tomorrowland.

 

De volgende stap is eetbaar bestek. “Eerst nog testen hoe dat het best werkt, zodat mensen niet alleen een steeltje overhouden als ze iets van hun vork bijten”, aldus Vanlommel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top