Foodmaker lanceert eetbaar servies | RetailDetail

Foodmaker lanceert eetbaar servies

Foodmaker lanceert eetbaar servies
The Foodmaker

Restaurantketen Foodmaker wil altijd zo duurzaam mogelijk werken en komt daarom nu op de proppen met een opmerkelijk nieuw bord. Voortaan kunnen klanten immers hun bord gewoon opeten.

Pop-up Hasselt

Het eetbare servies is een idee van CEO Lieven Vanlommel, die zo wil dat de keten nog duurzamer kan werken. Voorheen werd er wel al gebruikgemaakt van duurzame verpakkingen. “Maar zelfs dat blijft een verpakking. Al drie jaar zat ik te broeden op een plan met organische borden. Dat testen we nu eindelijk in onze pop-up in Hasselt”, zegt hij aan GVA. Die is sinds 1 december geopend in TheList Design & Food Market in Hasselt. Klanten kunnen er nog tot 28 januari terecht en kennis maken met de soepen, slaatjes en andere producten van Foodmaker.

 

De borden zijn gemaakt uit een mengeling van geplette groenten en granen, die tot een pap worden gemaakt en vervolgens in een mal worden gebakken. Vanlommel vergelijkt de smaak met een hostie of een cracker en volgens hem is het best smakelijk.

 

Eetbaar bestek

Het nieuwe concept staat wel nog niet volledig op punt, want de borden voor de slaatjes zijn iets te dik, waardoor ze meestal niet worden opgegeten. Dan belanden ze bij het groenafval, waar ze ook na 30 dagen verteerd zijn en dus geen last vormen voor het milieu.

 

Niet enkel in Hasselt, maar ook bij andere vestigingen van Foodmaker moeten de nieuwe borden binnenkort beschikbaar worden. Zo zijn er al plannen om ze te lanceren in Antwerpen, Gent, Brussel, Vilvoorde en op Tomorrowland.

 

De volgende stap is eetbaar bestek. “Eerst nog testen hoe dat het best werkt, zodat mensen niet alleen een steeltje overhouden als ze iets van hun vork bijten”, aldus Vanlommel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.