Foodmaker lanceert eetbaar servies | RetailDetail

Foodmaker lanceert eetbaar servies

Foodmaker lanceert eetbaar servies
The Foodmaker

Restaurantketen Foodmaker wil altijd zo duurzaam mogelijk werken en komt daarom nu op de proppen met een opmerkelijk nieuw bord. Voortaan kunnen klanten immers hun bord gewoon opeten.

Pop-up Hasselt

Het eetbare servies is een idee van CEO Lieven Vanlommel, die zo wil dat de keten nog duurzamer kan werken. Voorheen werd er wel al gebruikgemaakt van duurzame verpakkingen. “Maar zelfs dat blijft een verpakking. Al drie jaar zat ik te broeden op een plan met organische borden. Dat testen we nu eindelijk in onze pop-up in Hasselt”, zegt hij aan GVA. Die is sinds 1 december geopend in TheList Design & Food Market in Hasselt. Klanten kunnen er nog tot 28 januari terecht en kennis maken met de soepen, slaatjes en andere producten van Foodmaker.

 

De borden zijn gemaakt uit een mengeling van geplette groenten en granen, die tot een pap worden gemaakt en vervolgens in een mal worden gebakken. Vanlommel vergelijkt de smaak met een hostie of een cracker en volgens hem is het best smakelijk.

 

Eetbaar bestek

Het nieuwe concept staat wel nog niet volledig op punt, want de borden voor de slaatjes zijn iets te dik, waardoor ze meestal niet worden opgegeten. Dan belanden ze bij het groenafval, waar ze ook na 30 dagen verteerd zijn en dus geen last vormen voor het milieu.

 

Niet enkel in Hasselt, maar ook bij andere vestigingen van Foodmaker moeten de nieuwe borden binnenkort beschikbaar worden. Zo zijn er al plannen om ze te lanceren in Antwerpen, Gent, Brussel, Vilvoorde en op Tomorrowland.

 

De volgende stap is eetbaar bestek. “Eerst nog testen hoe dat het best werkt, zodat mensen niet alleen een steeltje overhouden als ze iets van hun vork bijten”, aldus Vanlommel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.