RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven E.Leclerc
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franse marktleider stopt nu helemaal met papieren folders

icon
Food31 augustus, 2023
Shutterstock.com

Vanaf 1 september verstuurt de Franse hypermarktketen E.Leclerc geen papieren folders meer. De winkel wordt het belangrijkste medium voor de retailer, die het nochtans moet hebben van sterke prijscommunicatie.

Naar de winkel

Met de drastische beslissing bespaart E.Leclerc jaarlijks wel 50.000 ton papier en miljoenen euro’s aan druk- en verzendingskosten, schrijft LSA. Goed voor het milieu én voor de financiële balans dus (zeker na de inflatie van de papierprijzen), maar de beslissing houdt ook risico’s in. De hypermarktketen, die met 734 vestigingen marktleider is in Frankrijk, dankt zijn succes immers aan agressieve communicatie over lage prijzen en diepe promoties. Die vinden (potentiële) klanten voortaan niet meer in hun brievenbus.

De operatie werd gedurende maanden zorgvuldig voorbereid, met lokale testprojecten en vormingstrajecten voor de winkeluitbaters – allemaal zelfstandige ondernemers. De retailer vervangt papier door digitale communicatie en moedigt klanten aan om de app Mon Leclerc te downloaden. Winkels gaan nadrukkelijker adverteren op sociale media en in de lokale pers. Wie écht nog een papieren folder in handen wil krijgen, moet naar de winkel komen, waar nog een beperkte oplage ligt uitgestald op displays. In die winkels doet E.Leclerc er alles aan om de promoties zo opvallend mogelijk in de verf te zetten.

Concurrenten wachten af

E.Leclerc is wel de grootste, maar niet de eerste Franse supermarktketen die de bedeling van de papieren folder stopzet – dat was Cora, begin dit jaar. Dat de concurrenten met argusogen kijken naar de impact van de beslissing van de marktleider, laat zich raden. Lidl heeft alvast aangekondigd dat het in Frankrijk niet zal stoppen met het verzenden van folders, en Aldi gaat de oplage zelfs verhogen. Mogelijk redeneren ze dat hun folder meer impact kan hebben als die van hun grootste rivaal niet langer in de bus valt.

Ook in België bekijken foodretailers hoe ze de huis-aan-huis distributie van papieren folders kunnen afbouwen of efficiënter maken. Bio-Planet, de biologische keten van Colruyt Group, is er al helemaal mee gestopt. Lidl heeft de papieren folder geschrapt in vier grote steden die samen 10% van de oplage vertegenwoordigen. Carrefour verdeelt geen folders meer in Brussel en Antwerpen. Delhaize, ten slotte, heeft de oplage van zijn papieren folder begin dit jaar met de helft verminderd.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Vanaf 1 september verstuurt de Franse hypermarktketen E.Leclerc geen papieren folders meer. De winkel wordt het belangrijkste medium voor de retailer, die het nochtans moet hebben van sterke prijscommunicatie.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 november, 2023
    Vaarwel meeneemkoffie, hallo hamburger: hoe de Belg bespaart op eten en drinken

    Minder sushi, meer naar de frituur. Meer boodschappen voor de dag zelf en goedkoper op restaurant. Zo passen Belgische consumenten zich aan een wereld post-corona en van hoge inflatie aan.

  • icon
    Food29 november, 2023
    [Interview] Plantaardig vlees voor carnivoren: Redefine Meat stapt naar de retail

    Redefine Meat, producent van plantaardige producten voor vleeseters, zet de stap van de horeca naar de retail: in de Benelux is het merk voortaan verkrijgbaar bij Crisp en Albert Heijn online. “We gaan de koe verslaan”, zegt topman Edwin Bark.

  • icon
    Food28 november, 2023
    Waarom Walmart wint van Amazon in de online boodschappenstrijd

    Tot vijf jaar geleden was Amazon nog marktleider voor online boodschappen in de VS, maar intussen heeft Walmart de koppositie autoritair overgenomen en wordt de voorsprong steeds groter. Wat is er gebeurd?

Meest gelezen
  • icon

    Food7 november, 2023

    Waarom het vlees bij Colruyt nu op donkergrijze schaaltjes ligt

  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Algemeen30 oktober, 2023

    EuroDreams, het nieuwe spel van de Nationale Loterij, brengt jongere doelgroep naar de winkel

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN