RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven FrieslandCampina
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

FrieslandCampina gaat herstructureren na winstcrash

icon
Food24 juli, 2023
Shutterstock.com

Het wordt een mager jaar voor melkreus FrieslandCampina. De winst kelderde in het voorbije halfjaar, aangezien de zuivelprijzen fors daalden en consumenten ook minder merkmelk kochten.

Melkprijzen gevallen

“De resultaten over de eerste helft van het jaar zijn niet op het niveau dat men van FrieslandCampina mag verwachten”, zegt kersvers CEO Jan Derck van Karnebeek. De man met de toepasselijke naam is pas een maand aan zet en staat meteen voor een grote uitdaging: de winstgevendheid van de melkproducent herstellen.

Hoewel de netto-omzet met 4,6% steeg naar 6,9 miljard euro, staan de resultaten onder hoge druk door sterk gedaalde basiszuivelprijzen en lagere volumes. De nettowinst slonk zelfs met 94,2% ten opzichte van het eerste halfjaar 2022, naar 8 miljoen euro. Met name de takken “Food & Beverage” en “Trading” presteerden zwak: FrieslandCampina betaalde zijn leden-melkveehouders meer dan de melk nog maar waard was op het moment van verkoop.

Vooral de marktprijzen voor van kaas en boter daalden begin dit jaar snel, terwijl ook de volumes daalden. Consumenten verloren koopkracht en namen hun toevlucht tot huismerken, geeft de merkproducent zelf toe. Beter nieuws kwam er van de bedrijfstakken “Ingredients” en “Specialised Nutrition”: die hadden wel een goede start van het jaar, maar konden niet compenseren.

Herstructurering op komst

Toch opende FrieslandCampina in Veghel een nieuwe productiefaciliteit voor lactoferrine, een eiwit voor kinder- en volwassenvoeding, en was er een succesvolle test met een methaanreducerend voeradditief, waaraan bijna 160 melkveebedrijven deelnamen. De test was “veelbelovend als het gaat om de toekomstige vermindering van de broeikasgasuitstoot op melkveebedrijven”, aldus het bedrijf.

Voor het tweede halfjaar van 2023 verwacht FrieslandCampina dat de prijzen dichter bij elkaar komen te liggen, maar dat de volumes wel onder druk zullen blijven staan door inflatie en koopkrachtverlies van consumenten. Het bedrijf waarschuwt ook al voor een herstructurering in de tweede helft van het jaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Minder vlees, zelfde smaak: Lidl vermengt rundgehakt met plantaardige eiwitten

    Ook Lidl lanceert "hybride" vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Spaans Eroski houdt koers dankzij AI en huismerken

    Ondanks hogere kosten, eindigde supermarktgroep Eroski het kwartaal met meer winst. Dat dankt de marktleider in Baskenland en Galicië naar eigen zeggen aan promoties, private label en data-analyse.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Fairtrade Belgium wil versnelling hoger na groeijaar

    Fairtrade groeit gestaag, al blijft systemische verandering uit. Bananen en cacao hebben zo'n 20% marktaandeel, maar Belgen drinken nog te weinig fairtrade-koffie. "Tijd voor actie", meent Faitrade Belgium.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN