RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags flitsbezorgers
  • Bedrijven Gorillas
  • Onderwerpen E-commerceLogistiekRetailDetail Food Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Gorillas geeft mensen hun tijd terug”

icon
Food13 mei, 2022

‘Quick commerce’, oftewel flitsbezorging, staat voor een nieuwe klantervaring in foodretail: “We vervangen bestaande retailers niet, we zijn een antwoord op veranderend koopgedrag” zegt Gorillas, dat deze zomer in België enkele spannende projecten aankondigt.

Opgemerkte partnerships

Het gaat snel: Gorillas vierde zopas zijn tweejarig bestaan, maar in die korte tijd heeft de flitsbezorgdienst al flink wat stappen gezet. De startup, die begon in Berlijn, zit nu al in acht Europese landen en ging ook in New York van start. Op het vlak van assortiment sloot het bedrijf opgemerkte samenwerkingen af met grote, traditionele foodretailers: in de Benelux met Jumbo, in het Verenigd Koninkrijk met Tesco en in Frankrijk met Casino.

In België is Gorillas pas sinds juni vorig jaar actief: aanvankelijk binnen een Benelux-structuur, maar sinds de recente overname van de Franse concurrent Frichti – ook actief op de Belgische markt – heeft de bezorgdienst in België zijn eigen organisatie, waar intussen 22 mensen werken. General manager is Fransman Martin Ruckert. Frichti blijft actief en er zijn al synergiën tussen beide platformen, om het bereik en de leveringszones te maximaliseren.

Bestellen vanuit je bed

“Het is een interessante combinatie”, zegt Jelle Nyssen, head of buying Belgium. “In meer dan zes jaar tijd heeft Frichti een aantal sterke technologieën ontwikkeld, waardoor ze de enige quickcommercespeler zijn met een winstgevende werking, iets waar wij veel van kunnen leren.” Nyssen kent de foodsector goed: hij begon bij Garden Gourmet (Nestlé) en ging daarna naar Colruyt. Pas sinds februari werkt hij bij Gorillas. “Hier gebeurt zo veel, elke week vliegt voorbij, het is een razend interessant onderdeel van het dynamische retaillandschap.” Op het RetailDetail Food Congress op 9 juni in Antwerpen, komt hij de Belgische ambities van Gorillas toelichten.

Quick commerce doet een nieuwe klantervaring ontstaan in de foodsector, zegt hij. “We hebben niet de bedoeling om bestaande retailers te vervangen, we zijn een antwoord op veranderend koopgedrag. Vandaag willen consumenten snel toegang tot essentiële behoeften: wij geven tijd terug aan de mensen. Boodschappen doen is zeker voor jongere generaties geen evidentie. Ik zie het ook bij mezelf: vaak weet ik vooraf niet of ik mijn ontbijt thuis ga nemen of elders. Dan bestel ik ’s ochtends vanuit m’n bed en tegen dat ik opsta staat het aan mijn deur. Wij bieden consumenten gemak en besparen hen tijd.”

Gedurfde producten

Gorillas herbekijkt momenteel het hele assortiment om tegemoet te komen aan de behoeften van zijn consumenten. Er komt meer aandacht voor artisanale en gezondheidsproducten, vegetarisch en veganistisch, proteïnerijk en glutenvrij… “We willen iets meer dan 2000 producten beschikbaar hebben, al kan dat wat variëren per ‘dark store’. Enerzijds hebben we een basisassortiment van producten met hoge rotatie, die we via Jumbo sourcen. Dat vullen we dan aan met lokale producten. We willen dat aanbod koppelen aan onze vier waarden: ‘be authentic, make bold decisions, own the change en always be riding’. We staan open voor meer gedurfde producten die echt aansluiten bij de verwachtingen van onze doelgroep.”

In Antwerpen bijvoorbeeld werkt Gorillas samen met bakkerij Dellafaille en met The Butcher’s Store, twee gevestigde waarden. “Dat waarderen klanten sterk. Een enorme stimulans kwam er eind vorige maand, toen we een samenwerking bekend maakten met YouTube-influencer Average Rob: we verdelen momenteel exclusief zijn pils Tout Bien, die daarnaast enkel via zijn eigen website verkrijgbaar is. De dag van de aankondiging zagen we het aantal app-downloads gigantisch stijgen. Ons doelpubliek reageerde heel enthousiast.”

Voedselverspilling tegengaan

De flitsbezorgdienst is er niet enkel voor de zak chips en het blikje bier, benadrukt Nyssen. “In markten die al iets meer matuur zijn dan België, zien we een duidelijke evolutie: bij de start verkopen we veel dranken, chips en snoepgoed. Naarmate we bekendheid verwerven en mensen wat meer vertrouwd geraken met de app, gaan ze vaker bestellen. 75% van de mensen die de Gorillas-app proberen, bestelt opnieuw binnen de dertig dagen.”

Naast gemak is duurzaamheid een argument: Gorillas helpt bijvoorbeeld voedselverspilling te verminderen, omdat je niet hoeft vooruit te plannen en pas bestelt wat je nodig hebt de dag zelf. Ook werkt het bedrijf samen met Too Good To Go om voedselverspilling tegen te gaan. “We zetten sterk in op verse groenten en fruit. Wanneer je naar de supermarkt gaat, koop je geen groenten voor de hele week. Dus die kan je dan bijbestellen via onze app. Operationeel zijn we CO2-neutraal, aangezien we bezorgen met elektrische fietsen. We werken nu onder andere aan een project om een oplossing te bieden voor onze papieren zakken: ze zijn wel van gerecycleerd papier, maar uiteindelijk worden ze maar enkele minuten gebruikt. Dan zijn ze meestal nog perfect herbruikbaar.”

Boeiende projecten op stapel

In België is Gorillas voorlopig alleen op de markt – samen met Frichti dus. In Nederland zie je al meer concurrenten, zoals Flink en Getir. “Ik kan enkel hopen dat zij ook naar België komen. Dat zou positief zijn voor de zichtbaarheid van de quickcommercemarkt.” Wat er voor Gorillas in België concreet nog op de planning staat? “Deze zomer lanceren we enkele boeiende projecten, dus stay tuned…”

Meer weten over de plannen van Gorillas in België? Jelle Nyssen onthult één en ander op het RetailDetail Food Congress, dat dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Deloitte, Delhaize, Coca-Cola, Nestlé, Pieter Pot, VLAM, Kriket en Mosa Meat. Een must voor elke foodprofessional! Voordelige earlybirdtickets bestellen kan nog tot 18 mei via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Food Congress

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • flitsbezorgers

Quick commerce staat voor een nieuwe klantervaring in foodretail: “We vervangen bestaande retailers niet, we zijn een antwoord op veranderend koopgedrag” zegt Gorillas, dat deze zomer in België enkele spannende projecten aankondigt.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 september, 2023
    Ahold Delhaize bundelt krachten met Rewe en E.Leclerc

    Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.

  • icon
    Food29 september, 2023
    [Filet Pur] Twee keer niks

    Opgepast: nu wordt het Gele Gevaar pas écht gevaarlijk! In Halle zetten ze zich al schrap, in Kobbegem geldt terreuralarm. En is er in Fleurus écht een nieuw Makro-scenario in de maak? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food29 september, 2023
    Louis Delhaize vraagt toegevingen personeel om Cora te redden

    De directie van de groep Louis Delhaize wil hypermarktketen Cora weer op de rails krijgen en vraagt daarvoor inspanningen van het personeel. De vakbonden vrezen dat dit slechts een manoeuvre om de hypermarktketen te kunnen verkopen.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN