RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven HelloFresh
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HelloFresh: na recordjaar komt dip

icon
Food7 maart, 2023
HelloFresh

HelloFresh heeft er in 2022 een recordjaar op zitten. Het bedrijf leverde meer dan een miljard maaltijden, maar dit voorjaar verwacht de maaltijdboxleverancier minder klanten.

Minder klanten

2022 was goed voor een recordomzet van 7,6 miljard euro bij HelloFresh, ruim een kwart meer dan een jaar eerder. De maaltijdboxbezorger telde 7,1 miljoen actieve klanten, maar zag de operationele winst (EBITDA) niettemin met 10% zakken tot 477 miljoen euro.

De vooruitzichten voor 2023 zijn ook eerder pessimistisch: HelloFresh denkt dat de winst mogelijk verder zal dalen en gaat nu uit van 460 à 540 miljoen euro EBITDA, minder dan de 547 miljoen euro die analisten verwachten. Zonder wisselkoerseffecten verwacht de maaltijdboxbezorger 2 tot 10% meer omzet, een groei die beduidend minder is dan in 2022. Het aantal bestellingen zou ook maar relatief matig groeien dit jaar.

Prijzen verhogen

Terwijl de kosten stijgen, vreest het Duitse bedrijf dat het aantal actieve klanten in de eerste helft van 2023 licht zal dalen. Pas in de tweede jaarhelft zou de vraag weer stijgen. De hoge inflatie tast de huishoudbudgetten van consumenten aan, terwijl ze ook weer minder zelf koken en meer buitenshuis eten nu alle coronabeperkingen verdwenen zijn.

Ontslagen vallen er voorlopig niet, maar HelloFresh zegt zich wel te zullen focussen op kostenbeheersing en winstgevendheid. Prijsverhogingen zijn daarbij één van de instrumenten, maar daarnaast wil het bedrijf ook zijn bestaande klanten beter vasthouden door het assortiment uit te breiden en meer keuzeopties te bieden.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Minder vlees, zelfde smaak: Lidl vermengt rundgehakt met plantaardige eiwitten

    Ook Lidl lanceert "hybride" vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Spaans Eroski houdt koers dankzij AI en huismerken

    Ondanks hogere kosten, eindigde supermarktgroep Eroski het kwartaal met meer winst. Dat dankt de marktleider in Baskenland en Galicië naar eigen zeggen aan promoties, private label en data-analyse.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Fairtrade Belgium wil versnelling hoger na groeijaar

    Fairtrade groeit gestaag, al blijft systemische verandering uit. Bananen en cacao hebben zo'n 20% marktaandeel, maar Belgen drinken nog te weinig fairtrade-koffie. "Tijd voor actie", meent Faitrade Belgium.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN