RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe de coronacrisis het bewustzijn rond voedselverspilling versterkt

icon
Food9 oktober, 2020

Binnenkort redt Too Good To Go z’n drie miljoenste maaltijd in België. De succesvolle app helpt retailers om voedselverlies beter in kaart te brengen en slimmer te bestellen. Sinds de coronacrisis staat verspilling nog hoger op de agenda van de consument.

 

Schrijnend probleem

Iets meer dan twee jaar na de lancering in België mag de van oorsprong Deense anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go terugblikken op mooie cijfers: “We hebben vandaag ongeveer 3.000 partners op de app, gaande van supermarkten tot restaurants en takeaways. We hebben zo’n 1,2 miljoen geregistreerde gebruikers en we zullen ergens half oktober onze drie miljoenste maaltijd gered hebben,” vertelt country manager Franco Prontera. “We zijn daar supertrots op, maar we beseffen ook dat we hiermee nog maar een fractie van ons potentieel hebben bereikt. Eigenlijk staan we nog nergens. Het toont aan hoe schrijnend het probleem wel is.”
 

Too Good To Go werkt als een marktplaats die consumenten en lokale handelaars met elkaar verbindt: de consument kan voedsel redden aan een goedkoper prijsje, de handelaar vermindert actief z’n voedselverspilling, recupereert verloren kosten, meet zich een groen imago aan en krijgt nieuwe klanten over de vloer. De app helpt retailers ook om hun voedselverspilling in kaart te brengen, te analyseren en vervolgens hun aankoop- en productiegedrag aan te passen, om het aanbod beter af te stemmen op de vraag. Want meten is weten.

 

De laatste schakel

Het is een eenvoudig en goed werkend product, zegt Franco Prontera, maar zo eenvoudig los je voedselverlies niet op: “Toen we begonnen, had ik intuïtief niet echt het gevoel dat voedselverspilling een complex probleem was. Je vraagt de mensen niet om anders te eten of om minder te eten, je vraagt ze gewoon om hun bord leeg te eten, bij wijze van spreken. Maar de realiteit bleek helemaal anders.”
 

De waardeketen in voeding bestaat immers uit heel wat verschillende schakels: van de producten op het veld over de bewaring in silo’s tot de verwerking in de industrie en de distributie naar de winkels en de eindconsument. De app focust op de twee laatste schakels in de voedingsketen: de handelaars (retail en foodservice) en de gezinnen thuis. Want daar vindt volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) 30% van alle verspilling plaats.

 

Werken aan bewustwording

De organisatie breidt z’n actieterrein steeds verder uit: “In Europa zijn we nu actief in dertien landen en recent is Jonas Malisse, medeoprichter in België, naar de Verenigde Staten vertrokken om de app ook daar te lanceren.” Too Good To Go wil niet alleen een app in de markt zetten, maar ook een heuse beweging op gang brengen die de bewustwording rond voedselverlies helpt verspreiden.
 

“Denk aan de discussie over de houdbaarheidsdata: THT en TGT. Dat is een bron van voedselverspilling voor veel mensen omdat ze niet goed geïnformeerd zijn. Ook daar kunnen we werken aan bewustmaking. Een ander voorbeeld is SOS Patat, een recente campagne waarmee we mensen aanspoorden om meer diepgevroren aardappelproducten te kopen, in samenwerking met supermarkten en koepelorganisaties. Op dat spoor willen we verder gaan.”

 

Groter risico op verspilling

Het thema blijft actueel, de coronacrisis heeft voedselverspilling zelfs nog hoger op de agenda geplaatst, weet Franco Prontera: “Veel van onze partners werden enorm hard getroffen door de crisis, vooral dan in de horeca: doordat restaurants, hotels en takeaways moesten sluiten, hadden ze geen voedselverlies, en zo werd onze app ook minder gebruikt. Maar we hebben ook gezien dat handelaars slimmer zijn gaan produceren: bakkers bijvoorbeeld blijven vaak met overschotten zitten omdat ze ook tegen sluitingsuur nog een aanbod willen hebben. In België wordt er veel brood verspild. Voor hen is Too Good To Go heel interessant.”
 

Ook consumenten hebben sinds de lockdown meer aandacht voor voedselverspilling: “Ze gingen minder vaak naar de supermarkt maar ze kochten meer. Daardoor werd het risico op verspilling thuis groter. Dat is heel wat mensen opgevallen: ze zijn er zich nu meer van bewust dat dit een probleem is dat je kan vermijden.”
 

Hoe je als retailer of fabrikant mee de strijd tegen voedselverlies kan aangaan, door de handen in elkaar te slaan met Too Good To Go? Dat vertelt Franco Prontera op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op donderdag 15 oktober. Ook toekomstverkenner Stefaan Vandist, Lidl en Peeters-Govers (het bedrijf achter flink wat franchisewinkels van Albert Heijn en KFC) betreden er het podium. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN