RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Intermarché is klaar voor een groeisprong

icon
Food28 maart, 2022

De Franse retailgroep Les Mousquetaires, vooral bekend van supermarktketen Intermarché, kijkt vol vertrouwen naar de toekomst na een sterk 2021. Ook in België gingen omzet en marktaandeel er flink op vooruit.

 

Stijgend marktaandeel

Intermarché lijkt klaar voor een groeisprong in België: de supermarktketen realiseerde een omzet van 780 miljoen euro in 2021, een groei met 6,4% vergeleken met het pandemiejaar 2020 – en dat in een markt die met 4,3% achteruitging. Het marktaandeel van de retailer ging er met 18 basispunten op vooruit en bedraagt nu 2,83% op nationaal niveau, terwijl de Musketiers enkel actief zijn ten zuiden van de taalgrens.

 

Die mooie cijfers zijn te danken aan prijsinvesteringen, zegt de retailer, die ook een grotere zichtbaarheid kent dankzij het partnership met wielerploeg Intermarché-Wanty-Gobert. Eén Waal op twee is nu klant bij een supermarkt van Intermarché. In 2015 was dat nog 40%.

 

De toekomst oogt bijzonder veelbelovend: de helft van de huidige 78 winkels zal worden vergroot gedurende de drie komende jaren. Bovendien zette Intermarché zopas een grote stap met de overname van de 87 supermarkten van Carrefour-franchisepartner Groupe Mestdagh vanaf 1 januari 2023 – een deal die nog wel moet worden geëvalueerd door de concurrentieautoriteiten.

 

Fundamenten verstevigd

Op Europees vlak doet het moederbedrijf, de Groupement Les Mousquetaires, het ook erg goed. Samen realiseerden de verschillende winkelketens van de groep – waaronder Intermarché, Netto, Bricomarché en Bricorama – in 2021 een omzet van 35,3 miljard euro, een groei met 1,8%. Met inbegrip van de verkoop van brandstoffen bedroeg de omzet 45,3 miljard euro, een groei met 7,2%.

 

Op de Franse thuismarkt realiseerden foodretailers Intermarché en Netto samen een omzet van 27,3 miljard euro. Het marktaandeel steeg met drie basispunten tot 16%. Doe-het-zelfketens Bricomarché, Bricorama et Brico Cash groeiden met 7,4% en zijn nu goed voor 3,4 miljard euro. In Polen stegen food en doe-het-zelf met 11,3%, in Portugal bedroeg de groei 1,9%.

 

Met die resultaten heeft de groep zijn fundamenten verstevigd, zegt voorzitter Didier Duhapand. De Musketiers zullen nu verder investeren in een noodzakelijke transformatie van hun zakenmodel. Daarbij zijn onder andere de koopkracht van de consument, de digitale transformatie en e-commerce belangrijke aandachtspunten.

 

De Groupement Les Mousquetaires heeft in Europa nu 3949 winkelpunten, uitgebaat door 3096 zelfstandige ondernemers. Daarnaast heeft de groep ook industriële activiteiten in de voeding.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De Franse retailgroep Les Mousquetaires, vooral bekend van supermarktketen Intermarché, kijkt vol vertrouwen naar de toekomst na een sterk 2021. Ook in België gingen omzet en marktaandeel er flink op vooruit.   Stijgend marktaandeel Intermarché lijkt klaar voor een groeisprong in België: de supermarktketen realiseerde een omzet van 780 miljoen euro in 2021, een groei met 6,4% vergeleken met het pandemiejaar 2020 – en dat in een markt die met 4,3% achteruitging. Het marktaandeel van de retailer ging er met 18 basispunten op vooruit en bedraagt nu 2,83% op nationaal niveau, terwijl de Musketiers enkel actief zijn ten zuiden van de taalgrens.   Die mooie...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN