RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen ExpansieFranchise
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Peter Isaac (Jumbo): “We moeten geduld tonen in België”

icon
Food7 juni, 2023
Peter Isaac, Jumbo

Jumbo opende woensdagochtend in Lier zijn dertigste Belgische winkel. De Nederlandse supermarktketen blijft geloven in het potentieel en zet sterker in op franchising voor verdere groei, zegt directeur België Peter Isaac.

“De pijplijn is goed gevuld”

Dit is de dertigste Jumbo in België. Hoe verloopt de expansie hier nu?

“We moeten er niet flauw over doen, als we vier jaar terugkijken: de zaken zijn vertraagd, maar we hebben best nog wat winkels op de planning. Ik laat me niet vastpinnen op getallen, dat vergunningstraject is nu eenmaal zo onvoorspelbaar in België. Laat ons zeggen dat een groei van acht tot tien winkels per jaar realistisch is. De pijplijn is goed gevuld. Ik kan niet ontkennen dat veel vergunningen geweigerd worden, maar we krijgen er ook gevalideerd. Vijftig winkels zou uiteraard prettiger werken zijn.”

Evolueert de formule in België, qua concept en assortiment?

“Het fundament van de formule, met de zeven zekerheiden, blijft. We gaan die formule een stukje aanscherpen, wat afstoffen, zeker in Nederland. In België staat een aantal elementen al iets scherper. De basis blijft dezelfde: én prijs én assortiment. Hier zijn we vooral onderscheidend door onze service, onze klantvriendelijkheid, de beleving in de winkel. Dat blijkt ook uit de GfK-panels bijvoorbeeld. Ook in Lier hebben we weer een fijne winkel neergezet.”

“We hebben nooit getwijfeld”

CEO Ton van Veen heeft vorige week de Belgische ambities van Jumbo nog eens expliciet bevestigd. Een hart onder de riem voor het Belgische team?

“Wij hebben in België nooit echt getwijfeld aan de formule. Er is natuurlijk veel gebeurd binnen Jumbo, waardoor er geen duidelijkheid was over de CEO en over de toekomst. Als er dan geruchten opduiken over een mogelijk vertrek, dan is dat voor medewerkers en stakeholders geen prettig signaal. Dit is dus zeker een duidelijke boodschap naar de buitenwereld: we gaan hier door, stap voor stap. We zien de potentie. Je hoort ons niet zeggen dat we perfect zijn, we trachten ons elke dag te verbeteren en de concurrentie in België is bikkelhard. Maar dit is toch een herbevestiging van het geloof in de koers die we hier varen.”

De Belgische winkels krijgen tractie, zei van Veen ook?

“Zeker de winkels die al wat langer open zijn. We zien wel dat het zijn tijd duurt. Wij zijn geen formule die het moet hebben van de folders en de promo’s. Mensen moeten ons langzaam leren kennen en Belgen zijn ook vrij conservatief, het is niet zo evident om mensen van supermarkt te doen veranderen. Maar de eerste winkels zien we nu op een niveau komen dat echt wel mooi is. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Naarmate we meer winkels zullen hebben, zal onze merkbekendheid stijgen. Jumbo is geen evidente formule om in België op de markt te zetten, het is geen high-low concept.”

Eén winkel, in Zonhoven, gaat sluiten. Blijft dat de enige?

“Dat is een heel rationele beslissing geweest. Daar hebben we een vergissing gemaakt, die winkel heeft niet de omzet en het rendement gebracht dat we dachten, en we zien dat op termijn ook niet gebeuren. We evalueren continu ons winkelportfolio. Er zijn inderdaad nog een paar winkels waar we gas moeten geven, en waar we de verdere ontwikkelingen moeten bekijken. Maar momenteel is er geen beslissing genomen om een winkel te sluiten. Dat is het allerlaatste wat je doet.”

Inzetten op franchising

De groei zal in België vooral via franchising komen?

“Het is onze ambitie om maximaal met franchising verder te gaan. Daar krijgen we nu echt tractie op. De ondernemers die al meer dan een jaar open zijn, zijn erg succesvol. Jumbo is een heel lokale formule, waar factoren als lokale betrokkenheid, het ondernemerschap, bezig zijn met de klanten, heel belangrijk zijn. Dat lukt goed met franchising. Maar we geven onszelf de flexibiliteit. De winkel hier in Lier is een filiaal in eigen beheer.”

Waar komen die ondernemers vandaan?

“Een beetje van overal. We hebben nu negen franchisenemers. Dit jaar gaan we nog twee winkels in franchise openen: in Tessenderlo en Lommel. Er zijn ook al wel wat franchisers die interesse tonen om een tweede winkels te openen. We zijn een opleidingsprogramma gestart voor ondernemers, om de formule te leren kennen. Er melden zich ook meer ervaren mensen die in zes maanden klaar kunnen zijn om een winkel te openen.”

Hier komt Jumbo recht tegenover Albert Heijn en naast Colruyt te zitten. Die concurrentie gaat Jumbo aan?  

“Tja, waar niet? Dat heb je nu eenmaal op de Belgische markt met een groot aantal supermarken. We geloven in onze formule. Er zijn in dit land wel een paar formules die het moeilijk hebben. Ik denk dat wij een frisse, klantgerichte formule hebben die voldoende toekomstbestendig is om in België verder te groeien.”

Omzet en rendement groeien

Valt er op die Belgische markt eigenlijk wel geld te verdienen?

“Als je kijkt naar de eerste winkels, dan zien we de omzet en het rendement sterk groeien. Uiteraard is er nog ruimte voor verbetering, we zitten hier nog maar drieënhalf jaar. We zien ons wel geld verdienen. Ook in het franchiseverhaal zien we dat het rendement oké is. Het klopt natuurlijk dat er nog veel geld vanuit Nederland naar België moet, omdat we winkels blijven openen. We zijn nog niet groot genoeg om op onszelf te staan. Dat verwachten we de komende jaren wel.”

Heeft Jumbo enig effect gevoeld van de problemen bij Delhaize?

“Heel weinig eigenlijk. Het is heel lokaal. De winkels in Deurne hebben het gevoeld, maar veel van onze winkels zitten in de buurt van franchisewinkels van Delhaize en ook niet alle winkels hebben even lang gestaakt. Intussen is dat effect een beetje uitgedoofd, denk ik.”

Wat zijn voor u de belangrijkste lessen na dertig winkels?

“De wereld zag er in 2018 heel anders uit dan wat hij nu is. We hebben de coronapandemie en een economische crisis gehad. De supermarktwereld in België is ook sterk veranderd. Ik sta nog altijd achter de plannen die we toen gemaakt hebben. Mocht ik opnieuw beginnen, zou ik in grote lijnen hetzelfde doen. Rendement en efficiëntie worden nu belangrijk. Maar we moeten geduld tonen. Het kost echt wel tijd om een nieuwe formule in een ander land neer te zetten. De verwachting om heel snel heel veel winkels te openen is niet evident, zeker niet in België. Je moet hier een plan op de iets langere termijn hebben. Mede door de omstandigheden duurt het allemaal wat langer.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Jumbo opende woensdagochtend in Lier zijn dertigste Belgische winkel. De Nederlandse supermarktketen blijft geloven in het potentieel en zet sterker in op franchising voor verdere groei, zegt directeur België Peter Isaac.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 september, 2023
    Ahold Delhaize bundelt krachten met Rewe en E.Leclerc

    Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.

  • icon
    Food29 september, 2023
    [Filet Pur] Twee keer niks

    Opgepast: nu wordt het Gele Gevaar pas écht gevaarlijk! In Halle zetten ze zich al schrap, in Kobbegem geldt terreuralarm. En is er in Fleurus écht een nieuw Makro-scenario in de maak? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food29 september, 2023
    Louis Delhaize vraagt toegevingen personeel om Cora te redden

    De directie van de groep Louis Delhaize wil hypermarktketen Cora weer op de rails krijgen en vraagt daarvoor inspanningen van het personeel. De vakbonden vrezen dat dit slechts een manoeuvre om de hypermarktketen te kunnen verkopen.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN