RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags horecakoffie
  • Bedrijven Izy Coffee
  • Onderwerpen InterviewRetail Marketing Day
  • Geografie West-Vlaanderen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Izy Coffee: “De Belgische koffiemarkt is onderontwikkeld”

icon
Food26 augustus, 2022

Izy Coffee wil in “no time” de grootste koffieketen in West-Europa worden. Groter zelfs dan Starbucks en Costa. Daar is de Izegemse start-up van overtuigd: “Er zijn nog zo ontzettend veel opportuniteiten in de markt.”

“Waar geen Belgische koffiebar zich waagt”

Het is een grove misvatting dat de Belgische koffiemarkt verzadigd is, steekt Bart Buyse, oprichter van Izy Coffee, van wal. Meer zelfs, de Belgische markt is onderontwikkeld. Belgen zijn de achtste grootste koffiedrinkers ter wereld, maar het aantal koffiezaken per capita is blijven steken op het niveau van Moldavië. “Er zijn echt zoveel kansen in die markt”, besefte Buyse op wereldreis met zijn gezin.

Bart Buyse klinkt niet als een typische West-Vlaamse ondernemer. De bebaarde barista (baardista?) ziet er ook zo niet uit. “Ik houd wel van een beetje choqueren. Toen ik startte met een koffietruck aan het station van Izegem, voor de weinige pendelaars, vertelde ik ook al aan iedereen over mijn plannen om de grootste koffieketen van West-Europa te worden.” Toch was dat meteen het idee: de voormalige internationale topmanager bij Lufthansa stelde een business- en financieringsplan op met het oog op marktdominantie, zonder ooit een kop koffie te hebben gedronken.

Zo overtuigd van het potentieel, volgde hij een opleiding tot barista en nog geen vier jaar na de start met 50.000 euro heeft Izy Coffee nu tien shops in Vlaanderen. “Op locaties waar geen Belgische koffiebar zich aan durft wagen: naast de Starbucksen en Dunkin (Donuts)”, merkt Buyse op. Wie de keten zo bereikt, hangt af van de locatie. In Antwerpen komen ruwweg de helft toeristen en de helft shoppers. Ook bij 15- tot 25-jarigen, die erg gevoelig zijn voor sociale media, is de keten in trek.

“Je hebt een ecosysteem nodig”

Ook ongewoon is het marketingbudget: nul euro. De locaties zijn een uithangbord op zich, sociale media was vooral in het begin belangrijk en nu gaat Izy Coffee steeds meer lucratieve samenwerkingen aan met “lokale merken uit de start-upscène”. “Het is geen ‘rocket science’: je zal me nooit horen zeggen dat ik het wiel uitvind, maar voor de foodservicebranche is het een nieuwe aanpak”, zegt Buyse.

De koffieketen is een grote klant voor frisdrankmerk Ritchie, maar er zijn ook samenwerkingen met verschillende veganistische patisseriebakkers. “Partnerships zijn de toekomst, je hebt een ecosysteem nodig. Zij groeien in onze slipstream, terwijl de partners voor ons een extra bron van inkomsten vormen. Elke dag ontdekken we nog nieuwe inkomstenbronnen, ons businessmodel evolueert iedere dag.”

Elke maand tien openingen

Tegen het eind van dit jaar krijgt Izy Coffee er nog zes shops bij. Dan is er een goeie Vlaamse vertegenwoordiging en trekt de koffieketen volgend jaar naar Brussel, Wallonië en wellicht zelfs Frankrijk. “De helft van de klanten in Kortrijk in het weekend komt nu al uit Rijsel. Als een olievlek dein je dan uit naar Maastricht, Luxemburg, en zo verder. Als er tractie is in Luxemburg, komt Duitsland in zicht. Begin 2024 willen we maandelijks tien openingen.”

Geografische spreiding is op dit moment de marketingstrategie van Izy Coffee, maar vanaf een bepaalde grootte moet daar wel formele marketing bij komen. “Ik wil de eerste in foodservice zijn die op TV reclame maakt. Als West-Europese speler hebben we een voordeel op de Europese markt. Alle Starbucksmedewerkers in Gent hebben bijvoorbeeld al bij ons gesolliciteerd.”

Op de RetailDetail Day op 22 september, de jaarlijkse afspraak voor alle marketingmanagers uit de retailwereld, deelt Bart Buyse het podium met Karl Lechat (Lucien), Geert Coolman (Lab9), Sofie Geyskens en David Winkels (Maasmechelen Village) en vele anderen.

Klik hier voor meer info en tickets.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • horeca,
  • koffie

Izy Coffee wil in “no time” de grootste koffieketen in West-Europa worden. Groter zelfs dan Starbucks en Costa, daar is de Izegemse start-up van overtuigd. “Er zijn nog zo ontzettend veel opportuniteiten in de markt.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 september, 2023
    Dit zijn de 27 winkels waarvoor Louis Delhaize geen toekomst meer ziet

    Het einde nadert voor winkelketens Match en Smatch. Het merendeel van de vestigingen vond dan wel een bereidwillige koper in Colruyt Group, maar voor deze 27 winkels vindt eigenaar Louis Delhaize (voorlopig?) toch geen oplossing.

  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk

    Lidl kampt met flink dalende winstcijfers: vorig jaar zakte de nettowinst met bijna een half miljard euro naar 2%. Door de stijgende rentevoeten lijkt er ook niet meteen beterschap in het verschiet.

  • icon
    Food22 september, 2023
    [Filet Pur] Bám!

    Nee, het Gele Gevaar gaat niét naar huis. Er komt wél een abrupt einde aan een gedurfd experiment met hoge prijzen. Intussen is de franchiseringsgolf in de foodretail gewoonweg niet te stoppen, al zijn er nog altijd mensen die dat niet lijken te geloven. Lezen die Filet Pur wel?

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN