Dat Colruyt begint met de verkoop van zelftests, leidt tot een heuse concurrentiestrijd. Ook Albert Heijn, Delhaize en Jumbo nemen ze op in het assortiment.
Zelftesten worden goedkoper
Zelftests zijn op enkele uren tijd het nieuwe wapen geworden van de concurrentiestrijd tussen supermarkten. Woensdag maakte Colruyt bekend de zelftests tegen het coronavirus in de rekken te leggen, nu nemen ook Albert Heijn en Jumbo ze op in het assortiment. Ook Delhaize onderzoekt de mogelijkheden. Tot deze week waren Alvo en Match nochtans de enige supermarkformules die ze verkochten, op enkele individuele franchisesupermarkten na.
De beslissing van Colruyt heeft ook een impact op de prijs. Als ‘laagsteprijs’-formule biedt Colruyt de tests voor 3,5 euro per stuk aan, net zoals bij Kruidvat, terwijl de prijzen elders tussen de 6 en 8 euro varieerden. De andere spelers zien zich genoodzaakt te volgen, bericht het Nieuwsblad: ook bij Alvo en Jumbo kosten ze voortaan 3,5 euro. “Gelukkig hebben we de prijs naar beneden kunnen aanpassen. Ik heb een nieuw aanbod gekregen van een leverancier, van dezelfde tests aan een betere prijs”, klinkt het bij Alvo.
Albert Heijn weet nog niet wanneer de tests zullen binnenkomen en tegen welke prijs. Lidl, Aldi en Carrefour houden zich buiten de strijd en zeggen er voorlopig geen te zullen verkopen. Delhaize is nog in gesprek met leveranciers, omdat de keten zeker wil zijn dat ze “voldoende volumes voor 800 winkels” vast kan krijgen. De zelftesten vliegen namelijk de deur uit. Bij Colruyt gingen in een paar uur tijd meer dan 10.000 stuks over de toonbanken en ook bij Alvo stijgt de verkoop elke dag.