RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Lidl
  • Onderwerpen InterviewPersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl België: “Wie nieuwe medewerkers wil, moét de blik verruimen”

icon
Food6 oktober, 2022

De ‘war for talent’ is nu echt losgebarsten, want “iedereen vist in dezelfde leeglopende vijver”. Lidl startte daarom een ambitieus project rond alternatieve instroom op. Werkt het? En hoe? Mellissa Buys, Lidl-teamleader Rekrutering, vertelt het op het RetailDetail HR & People Congress.

En toen sloeg het om…

“Tenzij er een economische crisis komt, verwacht ik niet dat het de komende jaren makkelijker wordt om medewerkers te vinden”, vreest de teamleader Rekrutering, Selectie & Employer Branding bij Lidl. “Al sinds mijn start – vier jaar geleden – is het een uitdaging om geschikte profielen te vinden, maar in mei vorig jaar lijkt er iets omgeslagen te zijn. Toen is de ‘war for talent’ echt losgebarsten. Talent heeft gewonnen.”

De eerste coronaversoepelingen kwamen er toen aan, net als de eerste zomervakanties en het EK voetbal. Het verkeer op de vacaturesites dipte, het aantal cv’s daalde. “Vroeger waren de knelpunten meer vast te pinnen op een aantal regio’s en specifieke profielen, zoals management- en nichefuncties. Maar we vonden de mensen uiteindelijk wel. Vandaag zit iedereen in dezelfde situatie en ligt elk profiel en elke regio moeilijk.”

Er zat niks anders op dan elders te zoeken. “We laten jobbussen het hele land rondrijden, naar onze winkels toe. Onze grootste doelgroep zijn namelijk onze klanten zelf. Maar het is ook een ruggensteuntje voor de medewerkers in de winkels: we tonen hen, recht voor hun neus dat we eraan werken en actief versterking zoeken.” De bus wordt ondertussen ook ingezet voor de distributiecentra en om managementtrainees te rekruteren. “We willen de drempel zo laag mogelijk maken.”

“De cijfers spreken voor zich”

Voor mensen die op dit moment niet actief zijn op de arbeidsmarkt, is de drempel nog hoger. Toch besloot Lidl ook daar te gaan rekruteren. De cijfers spreken voor zich, aldus Buys: er zijn amper 80.000 laaggeschoolde werkzoekenden in Vlaanderen. “Iedereen vist in dezelfde leeglopende vijver. Je moet op elk niveau de blik echt opentrekken en breder kijken, als je nieuwe medewerkers wil vinden. De beroepsactieve bevolking krimpt, terwijl er jobs blijven bijkomen. Dan moet je wel naar alternatieve instroom gaan kijken, zoals anderstaligen en langdurig werklozen.”

Van nature is Lidl zoals veel retailers een inclusief bedrijf, met tachtig verschillende nationaliteiten binnen het team. Toch was die alternatieve instroom een uitdaging. “Vanuit HR is het natuurlijk makkelijk gezegd: er zijn X aantal inactieven, die moeten we hebben. Maar het zijn de leidinggevenden en de mensen in onze winkels en distributiecentra die het moeten dragen”, geeft Buys toe.

“We kunnen het niet alleen”

Hoe de HR-dienst de directie wist te overtuigen, hoe Lidl België het project heeft aangepakt en waar ze tegen aan zijn gelopen, deelt Mellissa Buys op het eerste HR & People Congress van RetailDetail op 13 oktober. “Want we zijn tegen muren aangelopen, maar we hebben ze snel weer afgebroken. Ik vind het belangrijk om dat eerlijk te delen met de sector, zonder borstklopperij, want we moeten het samen doen. Wij kunnen de personeelsuitdagingen in de retail als Lidl niet alleen oplossen, niemand kan dat alleen.”

Neem nu de herwaardering van de sector. Jobs in retail worden vaak als hamburgerjobs bekeken, betreurt Buys. Nochtans is het een sector die zeer veel kansen biedt, die verder kijkt dan diploma of achtergrond. “Hoe vaak hoor ik het niet, pakweg storemanagers van meerdere winkels die vertellen hoe ze als jobstudent zijn gestart in de vakantieperiodes en zijn blijven ‘plakken’, zoals ze dan zeggen… Het is tijd om die perceptie te veranderen, en dat is een gezamenlijke opdracht.”

Klik hier voor informatie en tickets.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De ‘war for talent’ is nu echt losgebarsten, want “iedereen vist in dezelfde lege vijver”. Lidl startte daarom een ambitieus project rond alternatieve instroom op.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 juni, 2023
    Opnieuw staking bij Delhaize na uitspraak rechter

    Nadat een rechtbank donderdag besliste dat Delhaize geen stakingspiketten mag breken via eenzijdig verzoekschrift, brak er vrijdag voor het eerst sinds lang weer een staking uit, in de winkel in Waterloo.

  • icon
    Food9 juni, 2023
    [Filet Pur] Dansen op de vulkaan

    Inflatie? Crisis? Rode cijfers? Niks van aan: foodretail is een feestje van prijsverlagingen, verzoeningsvergaderingen, winkelopeningen en hightech-innovaties. Gooi die Filet Pur al maar op de barbecue!

  • icon
    Food9 juni, 2023
    Hopla: hoe Carrefour aan de slag gaat met ChatGPT

    In Frankrijk lanceert Carrefour Hopla,een chatbot met artificiële intelligentie, die klanten helpt bij het doen van de boodschappen. De retailer gebruikt generatieve AI ook voor enkele interne processen, zoals inkoop en productfiches.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN