Maaltijdbezorgdienst Takeaway.com heeft er alweer een prima jaar op zitten: in het vierde kwartaal ging het aantal bestellingen met de helft hoger dan vorig jaar, waardoor 2018 afsluit met een groei van liefst 38%.
93,92 miljoen bestellingen
Het gaat hard voor Takeaway: in het vierde kwartaal verwerkte het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en het voormalige Pizza.be liefst 29,87 miljoen bestellingen, een groei met 55%. Dat brengt het jaartotaal op een indrukwekkende 93,92 miljoen orders, 38% meer dan in 2017, zo laat het bedrijf weten in een ‘trading update‘.
De enorme groei in het vierde kwartaal is mee te danken aan Duitsland, waar Takeaway voor het eerst meer maaltijden leverde dan op zijn Nederlandse thuismarkt. Het management is ervan overtuigd dat die groei nog een tijdje zal aanhouden, aangezien de penetratiegraad van online maaltijdenleveringen in Duitsland bij de laagste van Europa is. Onlangs maakte de groep trouwens de overname van zijn Duitse concurrent Delivery Hero ‑ de groep boven Lieferheld, Pizza.de en Foodora ‑ bekend: die deal van 930 miljoen euro moet voor juli afgerond zijn.
“Onze sterke groei heeft zich doorgezet in het vierde kwartaal van 2018”, zegt CEO Jitse Groen. “Gedurende het jaar hebben we belangrijke stappen gezet om ons merk nog aantrekkelijker te maken voor consumenten en restaurants. Scoober (Takeaways eigen bezorgservice, nvdr.) is een grote logistieke speler geworden in 38 steden en de introductie van B2B-diensten zal ons network alleen maar uitbreiden. De overnames in Duitsland, Israël, Bulgarije, Roemenië en Zwitserland zullen onze business versterken.” De volledige jaarcijfers worden op 13 februari gepubliceerd.